הלמן אלדובי: נגייס עשרות מיליונים לקרן להלוואות בארה"ב

המרווחים הנמוכים בשוק האג"ח הקונצרניות הובילו את בית ההשקעות להקים קרן ציבורית, שתשקיע בתיקי הלוואות של פלטפורמת P2P בארה"ב של חברת פרוספר

רמי דרור / צילום: תמר מצפי
רמי דרור / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות הלמן אלדובי יוצא בגיוס ציבורי של קרן המשקיעה בתיקי הלוואות של פלטפורמתP2P | (פלטפורמה דיגיטלית המתווכת ישירות בין לווים למלווים) בארה"ב של חברת פרוספר.

ל"גלובס" נודע כי הקרן, שכבר ביצעה פיילוט בהיקף של 6.5 מיליון דולר, מתכננת להשלים עד סוף השנה סבב גיוס של עד 50 מיליון שקל. הקרן מתכוונת לבצע בשנה הקרובה עוד ארבעה סבבים בסדר גודל דומה - כלומר, להשלים בתוך שנה גיוס של כ-250 מיליון שקל.

כוונה להשקיע בעוד שתי פלטפורמות

דמי הניהול בקרן מדורגים, ותלויים בהיקף ההשקעה. דמי הניהול עומדים על 0.1%-0.6%, ונוסף על כך 10%-12.5% מהתשואה - בתנאי שהתשואה היתה יותר מ-5%. הסכום המינימלי להשקעה הוא 50 אלף דולר, וככל שהיקף ההשקעה גבוה יותר, יורדים דמי הניהול.

נציין כי פוטנציאל התשואה בהלוואות הצרכניות בארה"ב גבוה, שכן הריביות שם גבוהות מאוד, ובתחום ה-P2P מגיעות ל-15%. הקרן של הלמן אלדובי משקיעה בתיקי הלוואות של חברת פרוספר, שנחשבת לאחת מהפלטפורמות הגדולות ביותר בארה"ב, המנהלת יותר מ-10 מיליארד דולר. נוסף על כך, בבית ההשקעות מתכננים להיכנס להשקעה בעוד שתי פלטפורמות גדולות בארה"ב.

בית ההשקעות הלמן אלדובי הפך לפני חודשים אחדים לחברה ציבורית, לאחר שהתמזג לתוך סוהו נדל"ן. מדובר בבית השקעות שמתמקד בתחומי החיסכון לטווח ארוך - גמל ופנסיה. הלמן אלדובי גדל לאורך השנים באמצעות רכישות ומיזוגים - האחרון שבהם עם בית ההשקעות הדס ארזים. הוא מנוהל על ידי רמי דרור, ובימים אלה נמצא בעיצומה של עסקה משמעותית למיזוג פעילויות הגמל והפנסיה שלו עם פעילויות הגמל של בית ההשקעות אי.בי.אי.

את פעילות הקרן מרכז חן לוי, מנכ"ל פעילות ניהול התיקים של בית ההשקעות. בהלמן אלדובי חיפשו אלטרנטיבות להשקעה, לאור רמת התשואות הנמוכה בשוק האג"ח, ומצאו בתחום ה-P2P פוטנציאל להשקעה.

"בחנו בתחילה השקעה בחברות P2P בישראל, אבל החלטנו להתמקד בשוק האמריקאי, מכיוון שמדובר בשוק גדול ומפותח מאוד, שקיימים בו נתונים רבים", אומר לוי ל"גלובס". "בניגוד לישראל, בארה"ב האשראי הצרכני מהווה את הבסיס של הכלכלה, והוא כולל 10 טריליון דולר משכנתאות ועוד 4 טריליון דולר אשראי צרכני".

הלמן אלדובי אינו בית ההשקעות הראשון שנכנס לפעילות בתחום ה-P2P בארה"ב. לאי.בי.אי יש קרנות גדולות בתחום וגם למיטב דש. ההבדל הוא שהלמן אלדובי החליטו לפתוח קרן ציבורית, המונפקת בהיתר של רשות ני"ע, ומאפשרת גם למשקיעים קטנים יחסית להיכנס להשקעה בתחום זה.

"לא ניכנס להלוואות בסיכון גבוה"

נציין כי לצד פוטנציאל התשואה גם קיים סיכון. מדובר בהלוואות שניתנות ללא ביטחונות, ושיעורי הדיפולט בתחום אינם מבוטלים. "אנחנו לא נכנסים להלוואות המדורגות בסיכון גבוה", אומר רמי דרור, המנכ"ל, ומסביר שבבית ההשקעות למדו את התחום בשלוש השנים האחרונות, ביצעו השקעות בתיק הנוסטרו ובנו מודל סינון לבחירת ההלוואות.

- מדוע שמשקיע ישראלי לא ישקיע ישירות בפרוספר וכך יחסוך את דמי הניהול המשולמים לכם?

דרור: "מי שאינו אזרח אמריקאי, לא יכול להשקיע לבד באותן פלטפורמות. צריך לעבור הליך ארוך בתחום הלבנת ההון כדי לקבל אישור כזה".

- תחום ה-P2P בסך הכל חדש בעולם, ולא חווה משבר אמיתי, שכן ב-2008 הוא עוד היה בחיתוליו. אתם לא חוששים ממה שיקרה כשיגיע משבר, או אפילו כשהריבית תעלה?

"במבחן לחץ שעשינו, אם האבטלה בארה"ב תגיע ל-9%, אז תתחיל להישחק הקרן".

- ומה לגבי התפקוד של הפלטפורמות עצמן? מה אם הן יקרסו בזמן משבר?

"הרגולטור דוחף את הענף ליציבות. לכל אחת מהפלטפורמות יש ביטוח, ויש מי שייכנס במקומן. עם זאת, אין ספק שהסיכון קיים, אבל לטעמי, הפיצוי על הסיכון הרבה יותר גבוה לעומת פוטנציאל הסיכון-סיכוי באג"ח הקונצרניות".

יש לי מושג

P2P פלטפורמות Peer to Peer מתווכות בין לווים למלווים, ומייתרות את הבנק כמתווך. הפלטפורמות הדיגיטליות מבצעות הליך של חיתום וגבייה בתמורה לעמלות משני הצדדים. התחום צמח בעשור האחרון, וכיום חלק מרכזי מכספי המלווים מגיע ממשקיעים מוסדיים. בישראל הענף עדיין בחיתוליו, והחברות בתחום בארץ העניקו עד כה הלוואות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. באחרונה עברה בכנסת חקיקה המכניסה את הפלטפורמות תחת מסגרת של רגולציה ורישוי, לצורך הגברת אמון הציבור.