בעלי קבוצת מאניה: "לנו אין בעיה עם שכר הדירה בקניונים"

מישל רוגוף, מבעלי קבוצת מאניה המונה 110 חנויות ומחזיקה במותגים מאניה ונויז, משיק את רשת הנעליים פטיש, שתחליף את קליגולה שהקבוצה רכשה במארס ■ "רשתות עשו טעויות של שיגעון גדלות, לקחו חנויות של 1,000 מ"ר. זו לא חוויית קנייה"

חנות פטיש בקריון. "הקהל הישראלי נטש את הרחוב" / צילום: לנס הפקות
חנות פטיש בקריון. "הקהל הישראלי נטש את הרחוב" / צילום: לנס הפקות

קבוצת מאניה פותחת רשת חדשה בשם פטיש (FETISH) בהשקעה ראשונית של כ-20 מיליון הצפויה למנות כ-12 חנויות עד סוף השנה. הרשת תחליף את את רשת קליגולה שהקבוצה רכשה במארס האחרון. "קליגולה פנתה לקהל קלאסי ובוגר ורציני יותר, ורצינו להביא משהו שיתאים יותר לדנ"א של קבוצת מאניה", אומר מישל רוגוף, מבעלי הקבוצה. בשלב הראשון נפתחו 7 חנויות בין השאר בקניון הזהב בראשון-לציון, בקניון מלחה ובקריון.

בניגוד לבעלי קבוצות האופנה הגדולות שיצאו נגד שכר הדירה הגבוה בקניונים, "לנו דווקא אין בעיה עם שכר הדירה בקניונים הגדולים", אמר רוגוף. "כקבוצה כוחנו גדל, ואנחנו לוקחים חנויות שאנחנו יכולים לשלם עליהן". הוא מאמין שאפשר להעניק ללקוח חוויית קנייה גם בחנות בגודל 150 מ"ר, וטוען שרשתות האופנה הגדולות, כמו קסטרו ופוקס, שהולכות על חנויות ענקיות טעו.

לדבריו, "המון רשתות עשו טעויות של שיגעון גדלות, לקחו חנויות בגודל 1,000 מ"ר. אם אני אפתח חנות של 400 מ"ר אהיה בבעיה. הלקוח לא צריך את המרחבים האלה. אני לא עשיתי כמוהן - גם נשים גם גברים, גם ילדים, גם סבתות. 400 מ"ר לא עושה לי חוויית קנייה, אני לא מוצא איפה המוצר שלי, אני מתנגש בעגלת תינוקות בתוך מחלקת הגברים. אנחנו רואים שחלק מהרשתות מתחילות לכווץ ולסגור. חנויות גדולות זה קונספט שיותר מתאים לחו"ל מאשר לנו. ניסו, ואני לא רואה שהצליחו".

רוגוף מציין כי חלק מהרכישה של קליגולה נובעת מהמיקומים האטרקטיביים שלה, והיכולת להחליף אותם במותגים אחרים של הקבוצה - רשת בגדי הגברים מאניה ורשת בגדי הילדים נויז. דווקא על החנויות שנמצאות ברחוב אומר רוגוף כי סופן להיכשל, ומכריז כי החנות של מאניה ברחוב שנקין בתל-אביב תיסגר. "אנחנו משתדלים לא להיות בחנויות רחוב כי הקהל הישראלי נטש את הרחוב. התרבות של הצרכן השתנתה".

לעומת קליגולה, רשת שרובה הייתה בבעלות מלאה של החברה, החנויות של פטיש עוברות לניהול במודל של זכיינות. "מרבית החנויות שלנו מופעלות בזכיינות פרטית. זכיין ברצפת המכירה מתאבד על החנות. כשזה העסק שלך זה נותן מוטיבציה".

ברשת מציינים כי חלק מסניפי רשת הנעליים קליגולה ייסגרו, אך מותג הנעליים ימשיך כחלק ממותגי הרשת החדשה, בעוד חלק מהסניפים יישארו ויוחלפו במיתוג המחודש. בשלב הראשון ובמהלך החודשים הקרובים 11 מתוך כ-35 חנויות רשת קליגולה יעברו מיתוג ומיצוב חדש ויהפכו לחנויות "פטיש". בנוסף לנעליים הרשת תציע תיקים וארנקים של כמה מותגים בינלאומיים כמו Petite Jolie, Werner, בטווח מחירים של 200-1,400 שקל.

קבוצת מאניה הוקמה ב-2002, והיא נמצאת בבעלות רוגוף, אורן יפרח ורונית חיימוביץ'. קבוצת מאניה מעסיקה כ-400 עובדים, ולדברי רוגוף, מחזור המכירות השנתי ששלה הוא כ-300 מיליון שקל. הקבוצה מפעילה את כל חנויות הרשת באמצעות זכיינים, בהם גם בעלי הקבוצה, ומונה כיום כ-110 חנויות, בשאיפה להגיע ל-150 ב-2018.