מחזיקי האג"ח של אפריקה יבחרו מחר בין הסדר למכירת נכסים

אם יבחרו החזיקים במסלול ההסדר, ייבדק שיעור תמיכתם בהצעת סיידוף, בעוד שאם ייבחר דווקא מסלול מכירת הנכסים, תיבדק התמיכה בכל אחת מההצעות שהעבירו מוטי בן משה, עמוס לוזון והחברה המשותפת ללי קוסברג וגד זאבי

הדרמה סביב הסדר החוב של קבוצת אפריקה ישראל נמשכת. אתמול (ב') בשעות הערב החליטו נאמני סדרות האג"ח של אפריקה ישראל לדחות את מועדי ההצבעות מהיום למחר, ואף שינו את כתבי ההצבעה באופן שעשוי להיטיב עם קבוצת סיידוף האמריקאית, ביחס להחלטה מוקדמת יותר שפרסמו הנאמנים.

אתמול אחר-הצהריים פרסמה קבוצת סיידוף הצעה משופרת לרכישת הבעלות המלאה על אפריקה ישראל במסגרת של הסדר כולל לחובותיה. בעקבות השיפור, דרשה קבוצת סיידוף מנאמני שלוש סדרות האג"ח (כ"ו-כ"ח) לשנות את כתבי ההצבעה, ולקבוע כי להצעתה נדרש רוב רגיל בלבד. זאת, בהשוואה לכתבי ההצבעה שפרסמו הנאמנים רק שעות אחדות קודם, ושלפיהם נדרשה הצעת סיידוף למשימה קשה בהרבה: השגת תמיכה של לפחות 75% מהמצביעים בכל אחת משלוש הסדרות.

נכון לירידת העיתון לדפוס, קובעים הנאמנים כי על מחזיקי האג"ח להעביר את הצבעותיהם עד מחר (ד') ב-10:00, באמצעות הגשת כתב ההצבעה או בהצבעה במערכת ההצבעות האלקטרונית. הסעיף הראשון בכתב ההצבעה קובע, כי על המחזיקים לבחור את המסלול המועדף עליהם מבין שני המסלולים האפשריים. המסלול הראשון הוא מכירה בחלקים של נכסי אפריקה ישראל, ואילו המסלול השני הוא הסדר חוב כולל לקבוצה, בדרך של הכנסת קבוצת סיידוף כמשקיע שיקבל את מלוא הבעלות עליה.

המסלול שיקבל את מרב הקולות בכל אחת מסדרות האג"ח הוא שייבחר כמסלול המועדף על הנושים. אם הללו יבחרו במסלול של הכנסת משקיע, תידרש קבוצת סיידוף לזכות ברוב גם בהצעת ההחלטה השנייה, אולם טרם נקבע אם מדובר ברוב רגיל או מיוחד. הצעה זו מורה לנאמנים לפעול יחד עם אפריקה ישראל וקבוצת סיידוף להגשת בקשה לביהמ"ש לאישור תוכנית ההסדר המעודכנת לפי סעיף 350 לחוק החברות.

עם זאת, במקרה שמחזיקי האג"ח יעניקו את מרב הקולות דווקא למסלול המכירה בחלקים, ייספרו ההצבעות על כל עסקת מכירת נכסים בנפרד. על פי כתבי ההצבעה, הצעותיו של איש העסקים מוטי בן משה (באמצעות חברות שבשליטתו) לרכוש מידי אפריקה ישראל את החזקותיה באפריקה נכסים ובחברה המפעילה את כביש 6, נדרשות לזכות ברוב מיוחד של לפחות 75% מהמצביעים בכל אחת משלוש הסדרות.

לבחור רוכש מועדף לדניה סיבוס

בהצבעה הנוספת יידרשו המחזיקים לבחור את הרוכש המועדף עבורם למניות דניה סיבוס והחברה הבת (74%) אפריקה מגורים. לפי שעה עומדות שתי הצעות על הפרק, זו של עמוס לוזון וזו של לי קוסברג וגד זאבי, ומי שיקבל את מרב הקולות יזכה בזכות לנהל משא ומתן עם נאמני האג"ח על השלמת העסקה.

לוזון הציע לרכוש 100% מדניה סיבוס, תמורת 525 מיליון שקל, שמתוכם 100 מיליון שקל ישולמו במזומן והיתרה בהנפקת אג"ח ל-10 שנים, שייפרעו בעשרה תשלומים שנתיים שווים ויישאו ריבית של 2%.

קוסברג וזאבי הגישו הצעה לרכישת 54% מדניה סיבוס ב-324 מיליון שקל, לפי שווי של 600 מיליון שקל. הצעתם כוללת גם אופציות הדדיות להעברת יתרת המניות לידי הרוכשים, אלא שבעוד אופציית הרכש (CALL) תיעשה לפי השווי בעסקה המקורית, הרי שמימוש אופציית המכר (PUT) שנראה סביר יותר, ייעשה לפי תמורה של 152 מיליון שקל, המשקפת שווי חברה של כ-330 מיליון שקל בלבד.

בן משה, הגיש, כאמור שתי הצעות שונות. את ההצעה הראשונה הגישה חברת ההחזקות שלו, אלון רבוע כחול, שהציעה לרכוש את ההחזקה (56%) של אפריקה ישראל באפריקה נכסים, תמורת 1.25 מיליארד שקל במזומן. העסקה כוללת שתי אופציות, שיגדילו את התמורה מהעסקה ב-80 מיליון שקל בתוך שנים בודדות. את ההצעה השנייה הגישה חברת דור אלון, שבשליטת אלון רבוע כחול, ובה מוצע לרכוש מאפריקה ישראל את החזקתה (36%) בחברה שמפעילה את כביש 6, תמורת 150 מיליון שקל.

אתמול בערב פרסמה אלון רבוע כחול תיקונים להצעתה, שעיקרם קיצור מועד מימוש האופציות מחמש שנים כל אחת, ל-18 חודשים ול-36 חודשים. נוסף על כך, נקבע כי אם הנאמנים לא יצליחו לכפות את דעתם - למכור את ההחזקה באפריקה נכסים - על דירקטוריון אפריקה ישראל, הם יוכלו לפעול למינוי כונס נכסים ל-51% ממניות אפריקה נכסים המשועבדות לטובתם, ואותן למכור לאלון רבוע כחול תמורת 1.138 מיליארד שקל (התמורה מהאופציות תופחת בהתאם ל-73 מיליון שקל).

הצעת סיידוף: תספורת של 27%

מנגד עומדת כאמור הצעתו של נתי סיידוף לקבל בעלות מלאה על אפריקה ישראל כולה, במסגרת הסדר כולל לחובות הקבוצה. בתמורה, מציע סיידוף למחזיקי האג"ח חבילה הכוללת 500 מיליון שקל במזומן, 1.57 מיליארד שקל בשתי סדרות אג"ח (אחת עם ביטחונות ושנייה ללא), 2% ממניות אפריקה נכסים בשווי כ-50 מיליון שקל, מנגנון אפסייד בשווי של כ-40 מיליון שקל במקרה של הנפקת דניה סיבוס, וכן את השעבוד על הקרקע ברוסיה, ששוויה מוערך ב-25 מיליון שקל.

אפריקה חייבת כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, והאומדן הממוצע לשווי נכסיה (בניכוי הפרשות, חשיפות ועלויות) עומד להערכת רו"ח איציק עידן מבייקר טילי בטווח של 2.22-2.26 מיליארד שקל. עידן גם העריך את שוויה הנומינלי של הצעת סיידוף, וזה עומד לדעתו על 2.18 מיליארד שקל, ומשקף תספורת של יותר מ-27%.

במצגת שפרסם עידן אמש הוא קובע, כי ההצעה המעודכנת שהעבירה קבוצת סיידוף כמה שעות קודם לכן, כוללת בעיקר שיפורים המתייחסים להגברת האיתנות הפיננסית של החברה לאחר ההסדר, וכן ויתור על פיצוי אפשרי ועל דרישה לשחרור פיקדון של 2 מיליון דולר.

נוסף על כך ההצעה המעודכנת הגדילה את חלקה של הסדרה המובטחת ל-1.47 מיליארד שקל מסך האג"ח, בעוד שהסדרה הלא מובטחת צומצמה לכ-100 מיליון שקל בלבד. לדברי עידן, עניין זה ישפיע לחיוב על השווי הפיננסי של החבילה שמציע סיידוף, כפי שיקבל ביטוי בתמחור האג"ח בבורסה לאחר ההסדר.

מוטי בן משה
 מוטי בן משה