כרטיס אשראי חדש לתושבים בישראל ללא חשבון בנק

מדובר בכרטיס בינ"ל שמנפיקות מאסטר קארד או ויזה, המתבסס על הטענת הכרטיס במנגנון pre-paid ועל שימושים בהתאם, ללא מתן אשראי ■ מאחורי היוזמה עומדת חברת הירשברג אחזקות ■ בישראל יש כ-900 אלף תושבים שאין באפשרותם להנפיק כרטיס אשראי בנקאי

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

כרטיס אשראי שקלי חדש יעניק פתרון לתושבים בישראל שאין באפשרותם להנפיק כרטיס אשראי בנקאי (חשבונות מוגבלים, עובדים זרים, קטינים ועוד) היות שאין ברשותם חשבון בנק מקומי. מדובר בכרטיס בינלאומי שמנפיקות מאסטר קארד או ויזה העולמיות, המתבסס על הטענת הכרטיס במנגנון pre-paid ועל שימושים בהתאם (ללא מתן אשראי). הנפקת הכרטיס נעשית אחרי פתיחה של חשבון בבנק בחו"ל, והכרטיס ניתן לשימוש במטבע שקלי בארץ או במט"ח (אירו/דולר) בחו"ל.

מי שעומדת מאחורי היוזמה היא חברת הירשברג אחזקות מקבוצת פיננסים לישראל, המעניקה ייעוץ פיננסי לגופים שונים במשק, המעריכה כי בישראל יש כ-900 אלף תושבים שאין באפשרותם להנפיק כרטיס אשראי בנקאי או כרטיס אשראי חוץ-בנקאי. תושבים אלה מתנהלים לרוב במזומן כי חברות כרטיסי האשראי בישראל רשאיות להנפיק כרטיסי אשראי רק לבעלי חשבון בנק בישראל ובכפוף להחלטתן. הירשברג תהיה הצינור המחבר בין התושבים הישראלים הזקוקים לפתרון כזה ובין חברות האשראי בחו"ל.

הנפקת הכרטיס האמור כרוכה בתשלום של 49 שקל, והוא תקף ל-5 שנים. דמי אחזקת הכרטיס יהיו עד 14.90 שקל בחודש. הרעיון המרכזי הוא הטענת הכרטיס באופן קבוע, שבעבור כל טעינה תיגבה עמלה 0.8%. הכרטיס ניתן לשימוש בחו"ל, באתרי קניות בינלאומיים ובכספומטים. פעולת ההטענה תתאפשר בחנויות נוחות בתחנות דלק ובנקודות Change (להחלפת מט"ח). התוכנית היא להגיע לפריסה ארצית של 400 נקודות.

"בכל העולם מוצעים כרטיסים דומים המאפשרים שליטה בהוצאות במובן של שימוש לפי יתרות זכות", אומרת עו"ד דנה הירשברג, בעלת החברה. "בשונה מכרטיסי האשראי הרגילים, הפועלים על בסיס פוטנציאל ההחזר של כל לקוח, הכרטיס הנטען מתבסס על הכנסות בפועל. לכל לקוח מתבצע הליך שעל-פיו נקבעים היקפי הטעינות האפשרויות לו. התהליך מתבצע על-ידי הבנקים בחו"ל תוך 48 שעות. דרך חשבון הבנק שמאחורי הכרטיס יכולים מעסיקים להפקיד משכורות לעובדים ואלה ישמשו כיתרה הטעונה בכרטיס".

לדבריה, "גם משרד האוצר מעודד הנפקת כרטיסים כאלו המאפשרים התנהלות צרכנית זהירה שלא מאפשרת להיכנס למינוס או לשלם בכסף שאין". לפיכך, המודל העסקי של החברה מתבסס על גביית עמלות ממחזיקי כרטיס האשראי, שלטענת הירשברג נמוכות משמעותית מאלה שגובות חברות האשראי או חברת דואר ישראל המציע כרטיס נטען במנגנון שונה.

"החלופה שלנו זולה יותר, והיא כוללת שוק פוטנציאלי גדול שהיום מתנהל במזומן בעיקר. הכרטיס יאפשר לבצע הוראות קבע בתשלומים לרשויות או לחברות תקשורת לדוגמה ודרך זה נוכל גם למנוע עלויות גבוהות בהתנהלות השוטפת מול חברות שגובות עמלה ממי שמשלם במזומן. ברגע שנשיק את הכרטיס נפרסם תעריפון עמלות מול זה של חברות האשראי בשקיפות מלאה". עמלות נוספות כוללות עמלות קנייה במט"ח בקנייה מקוונת או בחנויות בחו"ל שיעמדו על 0.5%, עמלת משיכה בכספומט בחו"ל שתעמוד על 8 שקלים - לעומת עמלה שגובות חברות כרטיסי האשראי של 3.5%-4% מהיקף המשיכה או עמלה 16-20 שקל למושכים מחשבון מט"ח.

הכרטיסים הנטענים שמציעה חברת דואר ישראל הם כרטיסי מט"ח לקניות אונליין או ליוצאים לחו"ל או כרטיסים שקליים שניתן לטעון בסכום חד-פעמי של עד 1,000 שקל בכפוף לעמלה של 20 שקל לכרטיס רגיל ו-27 שקל לכרטיס שמאפשר משיכה מכספומט.