ישראל כץ: עובדים על תחב"צ, אבל - על איזה כביש תוותרו?

שר התחבורה נשא דברים בפתיחת כנס לשכת יועצי המס ■ בפאנל התארחה גם ח"כ מירב מיכאלי, שמתחה ביקורת על פערי השכר - ושיבחה את ראש רשות המסים, משה אשר

שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
שר התחבורה ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

"שואלים אותי למה אתה עושה כבישים ולא תחבורה ציבורית, אז קודם כל אני עושה הרבה תחבורה ציבורית, הרבה יותר ממה שהיה בעבר, אבל מעבר לכך אני שואל את מי ששואל את השאלה הזאת על איזה כביש תוותרו? על אלה שעשינו או את אלה שנעשה?", כך אמר הערב שר התחבורה ישראל כץ בדברים שנשא בפאנל הפתיחה של כנס לשכת יועצי המס, המתקיים השבוע באילת.

"תוותרו על הכביש שמחבר את המדינה לצומת גולני? על הכביש לעמק? על הכביש לירושלים? נכון שנהיה פקק אבל אנחנו עובדים על לפתור אותו. תוותרו על הכביש לקריות? על כביש 531 שמחבר את המזרח לת'א?', תהה השר ואמר: 'אז אני מוכן לקבל את אותן ביקורות, כי אני יודע שאזרחי המדינה כולם מבינים שנעשה כאן משהו שלא נעשה בעבר, משהו שמסייע לכלכלה, שמחבר את המדינה לכלכלה".

השר כץ הוסיף: "היו כאן שניים-שלושה חטאים גדולים: שלא חיברו את הפריפריות במיזמים אסטרטגיים של תשתיות כבישים ורכבות. פשוט חטא בלתי מוסבר. אני לא רוצה להגיד פשע, כי אנחנו לא, אף ממשלה היא לא פושעת. וגם נעשו דברים גדולים. בתחום הזה, זה המצב שקיבלתי. לא רק שקיבלתי אותו, אלא אמרו לי החכמים, בתחבורה ובאוצר - באוצר עוד יותר, הפקידים: אתה מכיר את תחנת הרכבת בדימונה? אף אחד לא נוסע בה.

"לכן, לא ניתן לך להקים את רכבת הנגב בשדרות, נתיבות ואופקים, כי לא ייסעו בה, ולא את הרכבת מחיפה לבית שאן ועפולה-מגדל העמק והקיבוצים והיישובים הערביים וכולם - כי לא ייסעו בה, ולא את הרכבת לכרמיאל, שהתחילה לעבוד עכשיו. היא עבור כרמיאל, היא עבור כל היישובים שסביב, ושם יש יישובים מכל הסוגים. כי לא ייסעו בהן, הם אמרו לי. ואני פשוט ביד חזקה, בזרוע נטויה, פעלתי כדי להתניע את הדבר הזה, לבצע אותו, למנוע את הפסקתו".

עוד הסביר השר, כי פעל לקידום תחום הרכבות, התחבורה הציבורית והכבישים - אשר לדבריו כל תחום בפני עצמו לא מעניין, "אבל ביחד הדברים האלה קובעים את צביונה של מדינת ישראל".

עוד דיברה בפאנל הפתיחה של הכנס, חברת הכנסת מירב מיכאלי, אשר פתחה בנושא שמהווה את ה"בייבי" שלה - פער השכר בין גברים לנשים. "לא זו בלבד שאנחנו לא במגמת שיפור בפערי השכר בין נשים לגברים, אנחנו נמצאים במגמת החמרה. אנחנו משתכרות 65 אגורות מכל שקל שמרוויח או משתכר כל גבר", אמרה.

מיכאלי התייחסה לכך שאף אחד לא מתכוון להשתמש בכספי עודפי גביית המס על מנת לטפל בבעיה הזו. "משה אשר הביא הרבה כסף למדינה, ודבר אחד שלא עושים עם הכסף שמשה אשר הביא למדינה זה לצמצם את פערי השכר בין נשים וגברים שהופכים להיות בלתי נסבלים. קחו את ה-16 או 18 מיליארד שקל שהביא משה אשר רק בשנה האחרונה ובוא נחשוב מה לעשות איתם. אפשר למשל לקדם את האפליה בין עצמאיות ועצמאיים ושכירות ושכירים. למשל, השוואת זכויות על פגיעה בעבודה שעדיין לא השווינו בחוק, תשלום על דמי הבראה שעדיין לא השווינו בחוק. ולא רק לתת הקלות במסים שמעטים מאתנו היו מרגישות את זה".

בהמשך התייחסה מיכאלי למאבק בהון השחור שמנהלת רשות המסים, בראשות משה אשר, ולמבצע "גילוי מרצון", שאפשר לאזרחים לדווח על ההון השחור שלהם ללא חשיפה להליך פלילי, ואמרה למנהל הרשות שנכח באולם: "נדמה לי משה שבאקט המאוד מרשים שעשית עם ההון השחור בשנים האחרונות, נתת לכל כך הרבה אנשים הזדמנות לא לצאת עבריינים ולשלם הרבה מאוד מס . ואני מקווה שבפעם הבאה הם יבינו שהם לא יצטרכו את המבצע הזה. זה היה מהלך חכם, לא תוקפני ועם זה משנה תודעה - ועל זה אני רוצה לומר לך תודה".