פרקליטות מיסוי וכלכלה תרכז החקירות נגד בר-יוסף

תיק החקירה הראשון נגד בר-יוסף בעניין שוחד ממייקל הרצוג, הועבר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות לפרקליטות מיסוי וכלכלה, המלווה גם את תיק הצוללות בו הוא חשוד ■ התפתחות בפרשת הצוללות: חיפוש במשרדו של מזכיר קצא"א המושעה, דוד שרן, החשוד בלקיחת שוחד

אבריאל בר יוסף / צילום: מוטי קמחי-ynet
אבריאל בר יוסף / צילום: מוטי קמחי-ynet

תיק החקירה הראשון של תא"ל (במיל') אבריאל בר-יוסף בפרשת השוחד לכאורה מאיש העסקים הגרמני, מייקל הרצוג, הועבר לאחרונה מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לליווי של פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה) האחראית גם על ליווי חקירת פרשת הצוללות וכלי השיט (תיק 3000), שגם במסגרתה חשוד בר-יוסף בשוחד. כך נודע ל"גלובס". פרקליטות מיסוי וכלכלה בראשות עו"ד ליאת בן-ארי היא גם זו שאחראית על ליווי חקירת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתיקים 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (פרשת נתניהו-מוזס).

העברת התיק הראשון של בר-יוסף יכולה ללמד ש"הכול קשור בהכול", וכי בצמרת הפרקליטות סבורים כי כל ארבע הפרשות - פרשת מייקל הרצוג, פרשת הצוללות (תיק 3000), פרשת המתנות שקיבל נתניהו (1000) ופרשת נתניהו-מוזס (2000) צריכות להיות מרוכזות תחת מטרייה אחת בפרקליטות.

בר-יוסף עשה קריירה צבאית מזהירה בחיל הים, ובתפקידו האחרון שימש כראש מספן הציוד בשנים 1999-2003. הוא השתחרר בדרגת תת-אלוף, וגם לאחר שחרורו מילא תפקידים ביטחוניים חשובים. בין היתר היה בר-יוסף חבר בוועדת צמח לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל. בפברואר 2016 הודיע רה"מ נתניהו על כוונתו למנות את בר-יוסף לראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל). בעקבות ההודעה דרשה תנועת אומ"ץ לבטל את המינוי בשל חשדות בקבלת טובות הנאה וניגוד עניינים מצדו של בר-יוסף. עם או בלי קשר, בר-יוסף הודיע כעבור מספר חודשים כי הוא לא מעוניין בתפקיד, וכי פניו למגזר הפרטי.

בנובמבר 2016 הפך בר-יוסף לחשוד בפלילים. הוא נחקר כמה פעמים באזהרה בגין חשד לביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון ומרמה והפרת אמונים. לפי החשד, בר-יוסף קידם, במסגרת תפקידו כמשנה לראש המל"ל, את ענייניו של איש העסקים הגרמני מייקל הרצוג המקורב לו. זאת, בתמורה לשוחד, בין היתר באמצעות הטבות וכספים לו או למי מבני-משפחתו, מבלי שדיווח כדין על הקשר ביניהם.

מאוחר יותר הפך בר-יוסף לחשוד גם במסגרת חקירת פרשת הצוללות (תיק 3000), שבמסגרתה נחקרים ההליכים לרכישת שלוש צוללות וארבע ספינות מהתאגיד הגרמני טינסקרופ. לפי החשד, ההחלטות על רכש כלי השיט התקבלו בצמרת המערכת הביטחונית משיקולים זרים, תוך ניגוד עניינים והעברת כספי שוחד, בין היתר לבר-יוסף. העבירות, שלפי החשד ביצע בר-יוסף בפרשה זו,הן לקיחת שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע, מרמה והפרת אמונים ואיסור הלבנת הון.

התפתחות נוספת בחקירת פרשת הצוללות התרחשה אתמול (א') כשחוקרי המשטרה הגיעו בשעות הבוקר למשרדי החברה הממשלתית, קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) וערכו חיפוש במשרדיו של מזכיר החברה החשוד והמושעה, דוד שרן. שרן, שהיה ראש מטה משרד רה"מ, חשוד בלקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים וקשירת קשר לביצוע פשע.

לפי החשד, שרן קיבל מעד המדינה בפרשת הצוללות, מיקי גנור, שוחד בהיקף של עשרות אלפי שקלים באמצעות היועצים האסטרטגיים, צחי ליבר ונתן מור, ובתמורה פעל לקידום האינטרסים של גנור ותיסנקורפ בעסקאות. שרן הורחק ממשרדי קצא"א בשל החקירה נגדו.

שרן הועסק בלשכת נתניהו מסוף 2014 ועד אמצע 2016, לאחר שכיהן כמזכיר קצא"א. עוד לפני כן הוא עבד עם השר יובל שטייניץ כשזה שימש שר האוצר. לפני פרישתו מלשכת רה"מ, היה שרן אמור להתמנות לתפקיד נוסף בלשכת נתניהו, אך בסופו של דבר פרש מהלשכה וחזר לעבודתו הקודמת.