בנק הפועלים מגביר לחץ על שאול אלוביץ': יפנה לבית המשפט

הרקע להחלטה: סירובו של אלוביץ' להזרים לקבוצת יורוקום כספים במסגרת הסדר החוב של יורוקום תקשורת והמחלוקת עם דיסקונט על חלוקת הביטחונות ■ טרם הוחלט באיזה בקשה משפטית לבחור - מינוי כונס או פירוק

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

לאחר כמה חודשים של מגעים לגיבוש הסדר חוב, בנק הפועלים מחליט להגביר את הלחץ על שאול אלוביץ'. הבנק החליט לפנות אל בית המשפט על מנת להביא למימוש הנכסים בקבוצה, ולפתור את המחלוקת שיש לו עם בנק דיסקונט בנושא חלוקת השעבודים. החלטת הבנק שעשויה להתחיל כדור שלג שיביא למכירה של בזק - ההחזקה המרכזית של הקבוצה - גרמה היום (ה') לירידות שערים במניות הקבוצה.

בבנק הפועלים הגיעו למסקנה בשבועיים האחרונים כי אלוביץ' רק מושך זמן ולא מראה נכונות ומאמץ אמיתי להגיע להסדר חוב שיהיה מקובל על הבנק. הליכה לבית משפט אינה פתרון אידיאלי מבחינת הפועלים, אך גורמים בסביבתו אומרים כי במצב הנוכחי לא הייתה ברירה אחרת. כמו כן, בבנק לא מתרשמים מהתנעת תהליך מימוש הנכסים בקבוצה. קבוצת יורוקום, נזכיר, החלה בתהליך למכירת חברת הטכנולוגיה די.אמ והיא כבר מנהלת מגעים בנושא. עם זאת, החברה אינה משועבדת לבנק הפועלים, והוא, ככל הנראה, לא אמור ליהנות מהתמורה במכירה.

בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו, שלח היום לקבוצת יורוקום מכתב התראה לפני פנייה לביהמ"ש. נותרו עדיין כמה שבועות שבהם יוכלו הצדדים להגיע להסדר בטרם תעשה הפנייה לבית המשפט, ובקבוצת יורוקום מקווים שיוכלו לפתור את הסוגיה עד אז. כאמור, נקודת המחלוקת המרכזית היא תרומתו של אלוביץ' במסגרת הסדר החוב. בעל השליטה בקבוצת יורוקום אינו ערב אישית לחוב ולכן אינו ממהר להזרים כספים במסגרת ההסדר, ואילו בבנק הפועלים דורשים הזרמה של 100-150 מיליון שקל.

"בשנים האחרונות פרעה קבוצת יורוקום חוב של 2 מיליארד שקל למערכת הבנקאית. אלוביץ' עצמו הזרים לקבוצה סכום של 250 מיליון שקל ב-4 השנים האחרונות, וזאת למרות שהוא אינו ערב אישית לחוב", אומר היום ל"גלובס", עו"ד עמי ברלב, היועץ המשפטי של קבוצת יורוקום וסמנכ"ל במטה של אלוביץ' המוביל את גיבוש הסדר החוב מול הבנקים.

"הייתה לנו תוכנית לפירעון החוב, אך לצערנו האירועים בחברת חלל (פיצוץ הלוויין עמוס 6) שיבשו את התוכניות. מאז אנו במאמצים לגבש הסדר שיכלול מתן שעבוד של כל נכסי הקבוצה לבנקים ומימושם. אנחנו מקווים שנצליח לגבש הסדר שכזה בזמן שנותר ולא להגיע לבית המשפט", הוסיף. ברלב מודה כי אין כוונה כרגע לאלוביץ' להזרים כספים נוספים מלבד אלו שכבר הוזרמו בשנים האחרונות. נציין, כי חלק מהפירעונות לבנקים נעשו באמצעות העסקה המפוקפקת למכירת yes לבזק - אחד המוקדים המרכזיים בחקירת רשות ני"ע נגד אלוביץ'.

סך היקף החוב של יורוקום תקשורת עומד על כמיליארד שקל: 500 מיליון שקל לדיסקונט, 400 מיליון שקל לבנק הפועלים ו-28 מיליון שקל לבינלאומי. הערכות הן שאם בנק הפועלים אכן ילך לביהמ"ש, שאר הבנקים יצטרכו להצטרף אחריו.

בנוסף, לחברה-אחות, יורוקום נדל"ן חוב של כ-230 מיליון שקל לקונסורציום בראשות מזרחי טפחות ונושים נוספים. למרות שהיקף השעבוד בחברה זו גבוה מהחוב, במידה ומתחיל הליך משפטי כנגד יורוקום תקשורת - גם מזרחי-טפחות והמוסדיים יצטרפו אליו כדי לפחות להבטיח שלא תהיה שחיקה בבטוחות שלהם, הכוללים גם מניות השליטה בחלל וגם ערבות של יורוקום תקשורת.

החובות של יורוקום תקשורת הם חובות ישנים שניתנו עוד בתקופה שעיקר הפעילות של יורוקום הייתה ביבוא מכשירי נוקיה. החוב לא נפרע כסדרו מזה 3 שנים, אולם באחרונה המצב מבחינת הבנקים החמיר. הסיבה לכך היא החקירה שהתנהלה כנגד אלוביץ' ובכירים נוספים בקבוצת בזק ע"י רשות ני"ע. בעקבות החקירה נפלו מניות קבוצת בזק בחדות ושחקו את שווי הביטחונות שבידי הבנקים. הדבר גם אילץ את דיסקונט להפריש כ-180 מיליון שקל השנה להפסדי אשראי. בעקבות הירידה בשווי הבטוחות, החלו הבנקים להפעיל לחץ על אלוביץ' בניסיון להגיע להסדר חוב. אלוביץ' אמנם הצהיר כי יהיה מוכן לוותר על השליטה בבזק לטובת ההסדר, אבל בפועל ההסדר שניסה לגבש היה אמור לכלול בעיקר מימוש של יתר הנכסים בקבוצה והשארת בזק בידיו לפחות עד שלב מאוחר יותר.

באחרונה המליצה רשות ני"ע להגיש כתבי אישום בפרשת בזק. החלטה זו לא אמורה לפגוע בגיבוש הסדר החוב מבחינת הבנקים. מה שמעיב כאמור הוא סירובו עד כה של אלוביץ' להזרים כספים במסגרת ההסדר. כמו כן, בבנק הפועלים לא רואים בעין יפה, בלשון המעטה, את העובדה שלפני כשנתיים הגדילה קבוצת יורוקום את הביטחונות שלה לנושה הגדול בנק דיסקונט, והעניקה לו שעבוד על בניין יורוקום המוערך בכ-100 מיליון שקל וכן על חלק ממניות אינטרנט זהב, שבאמצעותם שולט אלוביץ' בבזק. מהלך זה נתפס כסוג של "העדפת נושים".

בין הצדדים נעשו ניסיונות למצוא פתרון, אולם עד כה הוא לא נמצא. ויתור על ביטחונות כאלה עלול לאלץ את דיסקונט לבצע הפרשות נוספות בגין החוב של אלוביץ'. בבנק הפועלים מעוניינים שגם סוגיית חלוקת השעבודים תגיע לבירור בבית המשפט.