מנהלי הגוש הגדול תובעים לבטל את ההסכם מול המדינה

הדרישה לביטול ההסכם מגיעה לאחר שהצעת חוק שקיבלה את אישור הכנסת במארס האחרון דחתה את מועד הפינוי שקבע ההסכם המקורי ■ מנהלי הגוש הגדול: "זוהי רק הסנונית הראשונה בסדרת תביעות שתוגש כנגד המדינה"

הגוש הגדול  / צילום:תמר מצפי
הגוש הגדול / צילום:תמר מצפי

המנהלים מטעם בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול, עורכי הדין רחל זכאי, משה ליפקה, אליהו מינקוביץ', גלית רוזובסקי וד"ר מיכאל שפטלר, עבור ובשם בעלי המקרקעין בגוש הגדול הגישו היום (ב') תביעה נגד המדינה בבית המשפט השלום בהרצליה לביטול הסכמים שנחתמו עם המדינה, אשר לטענת המנהלים "נרמסו ביד גסה על-ידי המדינה ורשויותיה והופרו הפרה יסודית היורדת לשורשי ההסכמים שחייבו את פינוי שדה דב זה מכבר".

בכתב התביעה כותבים מנהלי הגוש הגדול כי הוא הוגש בשל "הפרה יסודית של ההסכם המקורי וההסכם המתקן על-ידי הנתבעת. המדינה הפרה את ההסכם הפרה יסודית היורדת לשורש ההסכם ופוגעת בבסיס ההסכמה שבין המנהלים לבין המדינה, ולכן יש לבטלו".

נציין כי בהסכמים שאותם דורשים המנהלים לבטל כעת נכלל ויתור על 50% מזכויות הבנייה במתחם המוערך במיליארדי שקלים, לצד ויתור על דמי שימוש שנתיים בשיעור של 158 מיליון שקל לכל שנה החל משנת 2000 ואילך. ההסכם היה אמור להניב בסופו של דבר בנייה של אלפי דירות.

"החלקה היא קרקע פרטית, אשר הגם שהינה קניינם הפרטי של אלפי אנשים, מזה עשרות שנים עושה בה המדינה, הבאים מטעמה, גורמים פרטיים, מסחריים וציבוריים, שימוש בלעדי משל הייתה קניינם, בעוד שבעליה החוקיים אינם נהנים ממנה כלל. הגדילה המדינה לעשות בכך שהפרה הפרה בוטה את ההסכמים עליהם חתמה, והתחייבויות אותן התחייבה כלפי המנהלים וכלפי בעלי הזכויות".

בכתב התביעה מזכירים מנהלי הגוש כי בהסכם המקורי שנחתם בינם לבין המדינה הוגדר החלק עליו ממוקם שדה התעופה (שדה דב) ככזה שיפונה לצורך בנייה עתידית ובמסגרת ההסכם המתוקן שנחתם בינם לבין המדינה נקבע כי החלק המערבי של השטח יפותח וכפועל יוצא מכך "הפסקת הפעילות התעופתית בשדה דב ופינויו. כל זאת על-מנת שיתאפשר תכנון פיתוח ובניית חלקה המערבי של החלקה המקורית", כך בכתב התביעה.

עוד נכתב כי בהסכם המתקן "ויתרה המדינה על הזכות שניתנה לה בהסכם המקורי להשתמש בשדה התעופה ללא הגבלת זמן, והצהירה במפורש כי תפעל לפינוי שדה התעופה".

עוד מוזכר בכתב התביעה כי בהסכם המתקן גם נכתב כי פינוי השדה היה אמור להתבצע עד ליום 30 לאפריל 2017. אולם, מנהלי הגוש הגדול כותבים בכתב התביעה כי המדינה הפרה התחייבות זו. בהמשך קודמה הצעת חוק, שלטענת מנהלי הגוש הגדול הייתה צריכה להיעצר על-ידי המדינה בשל המחויבות שלה בהסכם, שקבע כי הפינוי יידחה, וזאת על אף פסיקת בג"צ בנושא ועל אף ההסכם.

"המדינה לא נקטה בפעולות הנדרשות למנוע את קבלת החוק ובכך הפרה הפרה יסודית את ההסכם שבינה לבין המנהלים", כך בכתב התביעה, "לא זו בלבד שהממשלה לא מנעה את קבלת החוק אלא שיש להניח כי החוק עבר בכנסת בעידוד ישיר או עקיף של השרים המופקדים על הנושא".

מנהלי הגוש מבקשים מבית המשפט לבטל את ההסכם המקורי וגם את ההסכם המתקן שנחתם בינם לבין המדינה בעקבות ההפרה, לטענתם, של ההסכמים. עוד מבוקש מבית המשפט סעד אפשרי נוסף יהיה לבטל את ההתחייבויות שבהסכם המקורי והמתקן המתייחסות לשטח שדה התעופה באופן שהזכויות המלאות יעברו לבעלי הקרקע והיא תירשם על שם מנהלי הגוש הגדול בנאמנות.

ד"ר מיכאל שפטלר, אחד המנהלים, ציין היום כי "כי זוהי רק הסנונית הראשונה בסדרת תביעות שתוגש כנגד המדינה לרבות תביעה לדמי שימוש לתקופה שהחל מינואר 2000 ועד למועד שבו תתרצה המדינה ותחדל מלפגוע בזכויות החזקה השימוש וההנאה של בעלי הקרקע שהרי מדובר בקרקע פרטית".