צה"ל: ניסוי מוצלח לגרסה הימית של מערכת כיפת ברזל

במסגרת הניסוי הוצבה סוללה של כיפת ברזל על סיפון של אח"י להב של חיל הים, והיא שיגרה טילים מיירטים במספר תרחישים ■ כל מטרות הניסוי, הראשיות והמשניות, הושגו בהצלחה

כיפת ברזל ימית/ צילום: דובר צהל
כיפת ברזל ימית/ צילום: דובר צהל

חיל האוויר וחיל הים הודיעו הערב (ב') כי השלימו בהצלחה ניסוי מורכב, המאפשר ליירט רקטות באמצעות מערכת כיפת ברזל המוצבת על סיפון של ספינות קרב. בכך, צה"ל השלים היערכות שנמשכה שנה וחצי, במטרה להעמיד יכולות ירוט של רקטות המאיימות על מטרות ימיות, כמו ספינות סוחר, כלי שייט של חיל הים ואסדות של גז טבעי בים התיכון.

בצה"ל אמרו הערב כי הניסוי המורכב דימה תרחיש שדומה מאד לניסיונות של ארגוני הטרור בעזה לפגוע במהלך המבצע צוק איתן מקיץ 2014 לפגוע באמצעות רקטות במטרות ימיות שהגדיר. במסגרת הניסוי, הוצבה סוללה של כיפת ברזל על סיפון של אח"י להב של חיל הים, והיא שיגרה טילים מיירטים במספר תרחישים, לרבות ירי של רקטה בודדת וירי של מטחים. 

מפקדי הניסוי אמרו הערב כי כל המטרות יורטו באופן מוצלח ומדויק וכל מטרות הניסוי, הראשיות והמשניות, הושגו בהצלחה - כך שלצה"ל כבר עומדת היכולת המבצעית המיוחדת ליירט מהים רקטות מסוגים שונים.

ראש תכנית כיפת ברזל במנהלת חומה של משרד הביטחון, סא"ל א' אמר בעקבות הניסוי המוצלח כי "הניסוי דימה תרחישים של ירי רקטות מהחוף אל הים והמערכת גילתה וירטה אותן בהצלחה. אנחנו נמשיך לפתח ולשדרג את מערכת כיפת ברזל להתמודדות מול זירות נוספות ובהתאם לאיומם הרלוונטיים".

מערכת כיפת ברזל פותחה בידי רפאל מערכות לחימה מתקדמות: מערכת השליטה והבקרה שלה היא של חברת אמפרסט והמכ"ם שמשמש אותה הוא של חברת אלתא מערכות, של התעשייה האווירית.

ח"כ עמיר פרץ, שבתקופת כהונתו בתפקיד שר הביטחון הורה על פיתוח מערכת כיפת ברזל, התייחס הערב לניסוי המוצלח בגרסה הימית של מערכת היירוט ואמר: "האיום על העורף הינו ויהיה חלק מרכזי בכל מערכה צבאית במאה ה-21, בין אם מול צבאות זרים או ארגוני טרור. על כולנו להצדיע לצוותי הפיתוח של התעשיות הביטחוניות, למפקדי צה" ל על קליטת המערכת המערכות ולכל החיילות והחיילים המתפעלים אותה ומגנים על כולנו לאורך כל חודשי השנה".