"גם 'ארץ נהדרת' קיבלה ביקורות איומות בהתחלה"

בן בכר, במאי "מדינת הגמדים", קורא את הביקורות ואת נתוני הרייטינג הזעומים ומסביר: "טלוויזיה היא קזינו. צריך להבין שהתמורה לא מגיעה מיד" ■ ראיון

בן בכר/ צילום: כפיר זיו
בן בכר/ צילום: כפיר זיו

אישי: 42, אב לתאומים, מתגורר בתל-אביב

אקטואלי: "מדינת הגמדים", סדרת הסאטירה בבימויו של בכר, משודרת בימי חמישי בתשע בערב ב"כאן 11", וזמינה גם בדף היוטיוב של כאן

במשך שנים בן בכר היה חיית פריים-טיים. הוא ביים את "ארץ נהדרת" במשך 6 עונות, ערך בחדשות 2, ביים את "זנזורי" ב-yes, את רוב התוכניות של שלישיית מה קשור, וגם חתום על שובר קופות מקומי, הסרט "הלהקה האחרונה בלבנון". הכובע ההפוך, המשקפיים הכהים והסטייל הגרובי מתאימים בדיוק לטייפ המצליחן הסדרתי.

כשלקח על עצמו את בימוי "מדינת הגמדים", תוכנית סאטירה בכיכוב בובות המשולבות באנימציה ב"כאן 11", שהייתה אמורה להיות הדור הבא של החרצופים, לא צפה כמה דליל החמצן כשיורדים מפסגות הפיפל מיטר. במקום תהילה ופידבקים מכל כיוון, לא רק שנאלץ להתמודד עם רייטינג של 3%-2%, אלא גם עם ביקורות קשות ולחץ מבפנים ומבחוץ לעמוד בציפיות של השקעה מאסיבית של 400 אלף שקל לפרק.

"לעשות תוכנית אקטואליה שבועית, הארד קור אקטואליה, עם בובות ואנימציה, זה כמעט בלתי אפשרי, עבודה מטורפת, עשרות אנשי צוות", הוא אומר. "גם כשהתקשר אליי אושר אסולין מהתאגיד וביקש ממני לצפות במערכון של Newzoids (התוכנית הבריטית שעליה מבוסס הפורמט), ולעזור לפרויקט הזה להתרומם - חוויית הצפייה הייתה לי מורכבת. השילוב הזה של בובות ושל אנימציה הוא שילוב שאני עדיין מנסה לחקור ולהבין".

- באנגליה זה מצליח יותר.

"זה פורמט של יוצרי ה-Spitting Image, שעובדים שם עם מערכת ענקית של אנימטורים. הבנו שזה מורכב, מה גם שהם עושים רק 6-8 דקות בפרק".

- אז למה אתם מתעקשים לעשות 27 דקות?

"כי אנחנו מאוד מאמינים בתוכנית. אני רואה שהיא כל הזמן משתפרת בהיתוך של האנימציה עם הבובות. חמוטל פלס, המפיקה הראשית, הגיעה מעולם הפרסום והסטנדרטים הוויזואליים שלו. ידעתי שאם זה לא יהיה מדוקדק בפרטים, בגלל הבובות זה עלול להפוך לתוכנית ילדים. את הדמויות צייר קריקטוריסט ישראלי, והן נשלחו למנצ'סטר, שם הן מודפסות במדפסת תלת-ממד, הוטסו בחזרה לפה, צבענו והלבשנו אותם, והן מופעלות על-ידי בובנאים שנמצאים מתחת לסט. ואז נכתב תסריט, אני מקליט את השחקנים, הבובנאים שומעים את ההקלטה ומפעילים את הבובות, ואחרי הצילומים מוסיפים את האנימציה".

- האופרציה הזאת עולה, כאמור, 400 אלף שקל לפרק, ועם רייטינג של 3% במקרה הטוב, אתה חושב שזה מצדיק את ההשקעה?

"זה גם הרייטינג של 'היהודים באים', ולקח לה כמה עונות כדי להתהוות למה שהיא היום".

- וכל פרק שלה עולה פחות.

"ממש לא. העלות הרבה יותר גבוהה, לוקיישנים, שחקנים".

- ומה העלות של פרק ב"ארץ נהדרת"?

"הכי גבוהה. עבדתי 6 שנים ב'ארץ נהדרת' עם מולי שגב ועכשיו אני עובד עם אבא שלו, אבי כהן, שהוא העורך שלי. אני אומר שצריך חזון בטלוויזיה. הפיילוט הראשון של 'ארץ' נגנז, ולקח שנה עד שהמריאה. טלוויזיה היא קזינו, אלתור. הכתיבה והתעוזה הסאטירית קובעות. 'מדינת הגמדים' היא כלי מדהים לערוץ, ואני מקווה שנצליח להגיע לקהל יותר רחב. צריך להבין שהתמורה לא מגיעה מיד ואני מקווה שיהיה אורך נשימה".

- יש עליך הרבה אחריות.

"אבא שלי תת-אלוף בצה"ל - זאת אחריות. כל מה שעשיתי בחיים היה במאמץ. שני פרויקטים שעשיתי, 'עם סגולה' ו'זנזורי', נחשבו ללא מוצלחים והפכו לקאלט".

- איך אתה מסביר את זה?

"אולי אני מקדים את זמני. הומור בטלוויזיה זה הדבר הכי קשה לעשות, כי יש כאלה שאוהבים אותו וכאלה שלא, בעוד שלרגש זה קל, כי מרגשים את כולם. למזלי, יש לי את אבי כהן, והוא מטפח ומקבץ סביבו כותבים שהוא מאמין בהם, ותאמיני לי שהוא הרבה יותר מופרע מהם".

- תסכים איתי שאם קשת או רשת היו משדרות את התוכנית, הרייטינג היה הרבה יותר גבוה.

"אין מה לעשות, כשאתה עובד בוואקום, אתה כל הזמן רעב לפידבק - מה עובד ומה לא. זה חסר. זאת פעם ראשונה שאני במספרים כאלה של רייטינג".

- וגם הביקורות לא מפנקות.

"בהתחלה הן היו יותר מפרגנות ועכשיו פחות. גם 'ארץ נהדרת' קיבלה ביקורות איומות בהתחלה. אני חושב שזאת תהיה טעות של הערוץ לוותר אחרי ההשקעה הגדולה הזאת. יש דברים שאפשר לעשות רק עם בובות, כמו להלביש את סטטיק בבגדי SS. נכון שאני רגיל בסיפוקים מיידיים, אבל לראשונה אני מוקף באנשים שאני כל-כך נהנה לעבוד איתם ויכולים לעשות משהו מופלא".

- במקביל, אתה עובד על סרט נוסף. איך אתה מוצא זמן לזה?

"אני עובד על סרט עם 'מה קשור', שהיה אמור כבר להצטלם בקולומביה - 'להציל את שולי', דמות מ'עם סגולה', אבל שניים מתוך השלישייה בהיריון, אז זה נדחה. ויש עוד סרט שלי שאני כותב".

- גם "הלהקה האחרונה בלבנון" נכתב במקור ל"מה קשור".

"ולכן הוא סוג של החמצה. לא בגלל מה שהוא, כי הוא מאוד מוצלח, אלא בגלל שהוא יכול היה להיות 'הגבעת חלפון' של מה קשור".

- אז למה הם לא השתתפו בו?

"בגלל חילוקי דעות עם הכותבים. הייתה התנגדות קשה מצידם. אני ביימתי, איציק קריחלי ואורי הלוי כתבו. הוא היה בנוי על אסי בדמות הנדפק, ציון כילד הרע ושלום המתווך, סרט מסע פרוע - אבל הוא יקרה בקולומביה".

- מה שהכי מפליא זה שלא למדת קולנוע. פרשת אחרי 3 חודשים ב"קמרה אובסקורה".

"ואז חגי לוי (יוצר "בטיפול"), שהיה המורה שלי לתסריטאות, ראה טקסטים שלי וחשב שאני מעתיק. ואז נצמדתי אליו ועזבתי. אני במאי שכיר ועוד לא התחלתי את הקריירה, כי אני מנסה עדיין להבין איזה יוצר אני. אני לייט בלומר. אני רוצה לעשות משהו שיהיה לי עליו שליטה מלאה, תסריט, ליהוק".

- נו, אז תעשה.

"הלוואי ויכולתי. אני הרוצח השכיר הכי טוב שיש. אני במאי מהיר ואפקטיבי. את התפקיד שלי עושים באנגליה 3 במאים, כי אנחנו מצלמים בארבעה סטים במקביל - וזה בגלל ההכשרה שלי כעורך חדשות בערוץ 2, שעושה במקביל עוד פרסומת, עוד סרט ועוד סדרה. אני חייב להתפרנס כדי לנהל את החיים היקרים האלה".

- אין לך ביטחון כלכלי?

"יש לי תאומים בני ארבע. אם לא הייתי טוב, לא הייתי במאי. יש אנשים שלמדו בימוי ועשו סרט גמר, אבל הם לא במאים. את יודעת מה זה במאי? במאי זה מנצח של תזמורת. התזמורת יכולה להתנהל בלעדיו, אבל מנצח טוב יכול לקחת אותה לגבהים, עם השפה שלו. אגב, הבמאים הכי מרוויחים הם במאי הריאליטי, שמביימים עריכות".

- מה זה במאי עריכות?

"הוא זה שבוחר את מה שמנקים 30 עורכי וידאו. במאים היום לא רק עובדים בתחום החזותי. יורם זק הוא במאי ועורך מצוין, איש תוכן מדהים שיודע לספר סיפור ובעל הבנה קולנועית נרטיבית".

- ולהיסחף במיילים עם מסרים מיניים בוטים ומטרידים. מה קורה על הסטים?

"זה מקצוע מאוד זוהר, שאנשים מוכנים לעבוד בו בחינם, בעיקר בתחילת הדרך המקצועית, ואין בעיה לנצל אותם. יחד עם זאת, היכולת של אישה שלא התקבלה לתפקיד לנקום כל-כך קלה. פעם היו צריכים ללכת למשטרה או לעורך דין, היום היא זמינה בלחיצת כפתור".

- אתה חושש מזה?

"מעולם לא הרגשתי שהטרדתי אישה, אבל עכשיו זה הפך למסוכן. מה זה ME TOO? גם בי נגעו אז אני מסכנה? למה צריך להתגאות בזה שהוטרדת?"