יוליוס בר: טבע תידרש להנפקה, "המצב קשה מאוד"; המניה תרד

אנליסט בבנק השווייצרי נוקב במחיר יעד של 12.25 דולר למניה, נמוך ב-16.6% מהמחיר הנוכחי, וממליץ על טבע בהמלצת "נייטרלי": "ייתכן שיהיה צורך לגייס הון בהנפקת מניות ולשלם חובות במטרה להפחית מינוף"

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun

בבנק השווייצרי יוליוס בר, המתמחה בבנקאות פרטית, מעריכים שמניית טבע  תמשיך להיסחר בתנודתיות בזמן הקרוב, עם אפשרות לעליות או ירידות אף של 10% בעקבות דיווחים שונים מצד החברה. טרנס מק'מאנוס, אנליסט במחלקת מחקר המניות של יוליוס בר העוקב אחר מניית טבע, נוקב במחיר יעד של 12.25 דולר למניה, נמוך ב-16.6% מהמחיר הנוכחי, וממליץ על טבע בהמלצת "נייטרלי".

מניית טבע עלתה ביומיים האחרונים בוול סטריט ב-8% בעקבות השינוי הארגוני עליו הכריז המנכ"ל החדש קאר שולץ, והיא נסחרת במחיר גבוה ב-31.6% מהשפל אליו צנחה לפני פחות מחודש (אך נמוך ב-52.4% מהמחיר בו נסחרה בתחילת אוגוסט). טבע נדרשת לבצע מהלכים מרחיקי לכת, הכוללים קיצוצים במצבת העובדים, בעקבות החוב הגדול שבמאזנה, 34.7 מיליארד דולר, שרובו נלקח למימון רכישת אקטביס ב-2016.

לשאלה מהו הצעד הראשון שעל טבע לנקוט כעת כדי להפחית את החוב, משיב מק'מאנוס כי "אנחנו סבורים שיותר חשוב להפחית את המינוף, מאשר להפחית את החוב הכולל. מכירת נכסים שמייצרים EBITDA לא תקטין את יחס החוב ל-EBITDA או את המינוף. אנחנו מאמינים שהמצב קשה מאוד, ומהווה אתגר למנכ"ל החדש. לדעתי, על רקע הדינמיקה הזאת, ייתכן שיהיה צורך לגייס הון בהנפקת מניות ולשלם חובות במטרה להפחית מינוף".

לקראת תוכנית כמותית ומפורטת

מק'מאנוס סבור שטבע היא בראש ובראשונה חברה גנרית, אך סביר שתישאר פעילה גם בתחום התרופות הייחודיות. על משמעות איחוד שתי הפעילויות הללו, שקודם היו חטיבות שונות בטבע, אומר האנליסט כי "ההודעה של טבע מציינת את היעילות שניתן להשיג מהמהלך ואת העובדה שחלק מיחידות העסקיות הגלובליות יתייתרו. כלומר, זהו רה-ארגון שיאפשר חיסכון בעלויות וייצר עסק רזה יותר. זה היה צפוי על רקע מצב החוב של טבע וההיסטוריה של המנכ"ל החדש (שהוביל תוכנית התייעלות בלונדבק שאותה ניהל, ש.ח.ו). הם מכינים את הקרקע לקראת פרסום תוכנית כמותית ומפורטת יותר באמצע דצמבר. מנהלי הקבוצות העסקיות החדשות יקבלו יעדים להשגת הפחתת עלויות".

כזכור, טבע הודיעה שלשום (ב') על שינוי המבנה הארגוני, שיאחד את הגנריקה והתרופות הייחודיות לארגון מסחרי אחד שיפעל בשלושה אזורים גיאוגרפיים: צפון אמריקה, אירופה והשווקים הצומחים. רוב בנקי ההשקעות המסקרים את טבע (ובהם גם יוליוס בר) ממתינים לשמוע מהחברה פרטים נוספים ומספרים מדויקים יותר בנוגע לפיטורים הצפויים, והחברה מתכננת לעשות זאת באמצע דצמבר. בבנק RBC התייחסו השבוע לשינויים הפרסונליים בהנהלה, כולל עזיבתם של מייקל היידן ורוב קורמנס, וכתבו כי מדובר ב"ניקוי" מסוים של ההנהלה הקודמת, ולא מדובר בהפתעה. להערכת כלכלני RBC, מינויו של מייקל מקללן למנהל כספים קבוע לאחר שהיה זמני בתפקיד - מסירה אי-ודאות שהייתה קיימת.