רכישה ראשונה בישראל לענקית המסחר המקוון עליבאבא

ויז'ואליד הופך לסטארט-אפ הראשון שעליבאבא קונה בישראל אי-פעם, ומסתמן כי הוא יהווה את הבסיס למרכז הפיתוח שלה בארץ ■ היקף הרכישה מוערך ב-30-50 מיליון דולר

עובדי ויז'ואליד והמנכלנבו עלוה / מתוך אתר החברה
עובדי ויז'ואליד והמנכלנבו עלוה / מתוך אתר החברה

עליבאבא   הסינית, הנסחרת בניו יורק לפי שווי של 480 מיליארד דולר, מבצעת רכישה ראשונה בישראל. ל"גלובס" נודע כי ענקית המסחר המקוון, הפועלת גם בתחומים רבים אחרים, רוכשת את הסטארט-אפ ויז'ואליד (Visualead) מהרצליה. לפי המידע שהגיע לידינו, היקפה של העסקה מוערך ב-50-30 מיליון דולר. מייסדי ויז'ואליד הם מנכ"ל החברה נבו עלוה, מנהל הטכנולוגיות איתמר פרידמן, ואוריאל פלד, שהיה עד השנה מנהל המוצר. בחברה סירבו להגיב לדיווח.

ל"גלובס" נודע עוד כי רכישת ויז'ואליד משתלבת בתוכנית הענק DAMO Academy של עליבאבא, בהיקף של 15 מיליארד דולר שיושקעו לאורך שלוש שנים. החברה הסינית הכריזה על התוכנית בתחילת אוקטובר, ובמסגרתה היא מתכוונת להקים שבעה מרכזי פיתוח ברחבי העולם: שניים בסין, שניים בארה"ב, אחד במוסקבה, אחד בסינגפור, ואחד בתל אביב - שלפי המסתמן כעת, ויז'ואליד תהווה את הבסיס ליצירתו.

בינואר 2015 היה ויז'ואליד הסטארט-אפ הישראלי הראשון שבו השקיעה עליבאבא - השקעה שהיקפה עמד על 5 מיליון דולר לפחות. קודם לכך גייסה החברה כ-2.4 מיליון דולר בסבב סיד ובסבב A, בין השאר מקרנות הון סיכון Kaedan Capital ו-Entree Capital.

על פי גורמים המכירים את הנושא, המניע העיקרי של עליבאבא לבצע את הרכישה הוא הערכתה כי עולמות המציאות הווירטואלית (VR) והמציאות המוגברת (AR, הכינוי המקובל לשילוב בין מציאות וירטואלית לאמיתית) יהפכו חשובים במיוחד בתחום המסחר ברשת.

החברה הישראלית פיתחה לאחרונה מוצר חדש בתחום המציאות המוגברת, שמאפשר למשווקים באתרי מסחר מקוון לצלם את המוצרים שהם מוכרים בווידאו, ולהפוך אותם לאלמנט אינטראקטיבי תלת-ממדי. המטרה מאחורי הפיתוח היא לשפר את חוויית הצרכנים בקניות מקוונות.

על פי הערכות, בתוך שנתיים יוכלו מפתחי ויז'ואליד לאפשר לעליבאבא להציע לגולשים חוויית מציאות וירטואלית רחבה, שבמסגרתה הם יוכלו להשתמש במשקפי תלת-ממד כדי לשוטט באתר כפי שעורכים שופינג בקניון במציאות, ואף למדוד בגדים ונעליים מסלון ביתם.

היסטוריה של השקעות בישראל

ויז'ואליד, המגדירה את עצמה חברת ראייה ממוחשבת, הוקמה בהרצליה ב-2012. המוצר הראשון שפיתחה היה קודי QR שאפשר להצמיד למוצרים שונים, שייחודם בכך שאפשר לעצב אותם, להצמיד אותם לתמונות ולהפוך אותם לאלמנט חזותי מושקע יותר מאשר קוד QR "מסורתי".

החברה מדווחת כי 700 אלף משווקים נעזרו עד כה במוצר ה-QR שלה, כדי לסמן 2.65 מיליארד מוצרים. לפי נתוני ויז'ואליד, 980 מותגים גדולים משתמשים בטכנולוגיה, ובהם FOX, אינטל, eBay, מקדונלדס, קרוקס, יוניליבר, קוקה קולה, Citizen וכמובן עליבאבא. האפליקציות המשתמשות בקורא הקודים שלה מותקנות ביותר מ-600 מיליון מכשירים בסין לבדה, שבה הטכנולוגיה נפוצה במיוחד.

ההשקעה הראשונית של עליבאבא בוויזו'אליד, ב-2015, נבעה מהפיתוח הזה: החברה הסינית מצאה עניין מיוחד בטכנולוגיה של החברה מהרצליה, בגלל היכולת שלה למנוע זיופי מוצרים. האפשרות להצמיד קוד ייחודי לכל מוצר מאפשרת לזהות מוצרים שאינם שייכים למותגי המקור, ולפעול נגד משווקים שמעלים זיופים לפלטפורמת המסחר של עליבאבא.

יישום משמעותי נוסף של הטכנולוגיה הוא המרת העולם הפיזי לעולם המקוון (O2O, כלומר Offline ל-Online). היישום של תחום זה נעשה באמצעות הצמדת קוד למוצר פיזי (יצירת "אריזות חכמות"), שסריקה שלו מחברת את הלקוח לעולם תוכן שיווקי מקוון. בוויז'ואליד ציינו בעבר כי חברת המשקאות הגדולה ביותר באסיה, יוני פרזידנט, השיגה בדרך זאת עשרות מיליוני עוקבים ברשתות החברתיות. למרות הצלחות אלה, החל מ-2016 משקיעה ויז'ואליד את עיקר משאביה בפיתוח מוצרי מציאות וירטואלית ומוגברת, מתוך הנחה ששוק זה יצמח משמעותית בשנים הקרובות.

ההשקעה בוויז'ואליד, וכעת רכישתה, אינה ההשקעה היחידה של עליבאבא בתחום המציאות המוגברת בישראל. לפני שנה נחשף ב"גלובס" כי החברה השקיעה באינפיניטי AR, המפתחת תוכנה בתחום זה, בהיקף של 15 מיליון דולר.

מנכ"ל החברה, מוטי קושניר, אמר אז כי "עליבאבא מאוד מתעניינת במוצר משום שהוא פלטפורמה פתוחה, והיא מאמינה כי הוא יהיה אבן דרך בעולם השופינג והגיימינג של העתיד הקרוב. ישנם מומחים הטוענים כי כל תחום הסלולר יעבור מהפכה, וחלקו אף יהפוך למיותר, עם כניסת מהפכת המציאות המוגברת".

התוכנה של אינפיניטי AR משתלבת בחומרה שמפתחת לומוס הישראלית, שחודשיים לאחר הגיוס של אינפיניטי גייסה גם היא השקעה מעליבאבא, בהיקף של 6 מיליון דולר. ההשקעה הייתה חלק מגיוס של 30 מיליון דולר, שנועד לאפשר ללומוס להתקדם בפיתוח עדשות חכמות למשקפי מציאות מדומה.

השקעה נוספת של עליבאבא בישראל היתה בחברת טוויגל (Twiggle), שפיתחה מנוע חיפוש לאתרי קניות, המתבסס על עיבוד שפה טבעית (NLP), ניתוח נתונים ובינה מלאכותית. במאי 2016 דווח כי עליבאבא השקיעה בחברה 5.3 מיליון דולר. במרץ 2015 דווח על עוד מעורבות משמעותית של עליבאבא בישראל: השקעת עשרות מיליוני דולרים בקרן JVP.

לצד הרכישה הנוכחית, עליבאבא החלה כבר לגייס אנשי צוות שיאיישו את מרכזי הפיתוח שלה בעולם, ויעסקו בכמה תחומים עיקריים שבהם היא מבקשת להתרחב בימים אלה: ביג דאטה, האינטרנט של הדברים, פינטק, מחשוב קוונטי וקשר אדם-מכונה. 100 החוקרים שכבר גויסו לפרויקט השאפתני יתמקדו בלמידת מכונה, אבטחת רשתות, מחשוב חזותי ועיבוד שפה טבעית.

במהלך זה מבקשת עליבאבא לעמוד בשורה אחת עם ענקיות טכנולוגיה מערביות, כמו גוגל, פייסבוק, אפל ואמזון, ששמות בשנים האחרונות דגש על נושאים אלה. באופן טבעי, עליבאבא תבקש לחבר אותם בצורה משמעותית יותר לעולמות הקניות והמסחר האלקטרוני, שבהם היא מתמחה. ואולם, החברה הסינית משקיעה גם בשורה של מיזמים שאינם קשורים ישירות לתחומי הליבה שלה, וקשה עדיין להעריך מהן תוכניותיה המדויקות. מה שבטוח הוא שההייטק הישראלי, באמצעות המרכז בתל אביב, ישתלב בתוכניות אלה.