קושנר הבא בתור? "הורה לפלין לדבר עם הרוסים למען ישראל"

מייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי, בעסקת טיעון: הסכים להודות בסעיף אישום אחד - שקר ל-FBI על מגעיו עם שגריר רוסיה – וישתף פעולה עם החוקרים

ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס
ג'יימס קומי ודונלד טראמפ / צילום: רויטרס

הענן הרוסי בשמי ממשל טראמפ הולך ומקדיר. חקירת התובע המיוחד, רוברט מולר, שעד עתה העלתה בחכתה שלושה קרפיונים, אנשים שרחוקים מהמעגל הפנימי של דונלד טראמפ ומשפחתו, נעצה אתמול (ו') צלצל בכריש: מייקל פלין, שהיה היועץ הראשון לביטחון לאומי של הנשיא הנוכחי. עתה השאלה היא, האם מולר מכוון את הצלצל הבא שלו, בעזרת פלין, שנעשה משת"פ, לעבר אחד או יותר משלושת הלווייתנים בבית הלבן: ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא; מייק פנס, סגן הנשיא; ולווייתן-העל, דונלד טראמפ. ולהסתבכות הפוטנציאלית של קושנר יש זווית ישראלית.

פלין הספיק לשרת 24 ימים בלבד לפני שנבעט מהבית הלבן, לאחר שהתקשורת חשפה שהוא הפריח שקרים בכיוונו של סגן הנשיא בתקופת ינקותו של הממשל. אבל פלין היה אחד מעוזריו הקרובים ביותר של המועמד טראמפ כבר במסע הבחירות ב-2016, וטראמפ העריך אותו עד כדי כך שהוא בחן אפשרות למנותו לסגן נשיא.

גם לאחר שפיטר את פלין, הוסיף טראמפ לדאוג לו וניסה להפסיק את החקירה נגדו. בשיחה מפורסמת עם ג'יימס קומי, שהיה ראש FBI , ב-14 בפברואר, "הציע" טראמפ לבן שיחו להפסיק את חקירת פלין מפני שהוא "בחור טוב". האם טראמפ הכיר לפלין תודה על כך שהיה בין הראשונים - והמעטים - מאנשי הממסד הביטחוני שהצטרפו למחנהו? או אולי הוא פחד מפלין שהיה חשוף לכל סודות הקמפיין? האם ייתכן שבשיחה עם קומי חשף טראמפ את עצמו לאישום עתידי של שיבוש הליכי משפט?

יותר מרוב עוזריו של הנשיא, ידע פלין מה קרה בחדרי חדרים, בישיבות החשובות ביותר, שבהן נדונו העניינים הרגישים ביותר. צוות החקירה של מולר מקווה, ששיתופי-פעולה עם הרוסים כלולים בנושאים הרגישים האלה, אך החוקרים רוצים לדעת הרבה יותר. המנדט שלהם מתיר להם להרחיב ולהעמיק את החקירה מעבר לקשר הרוסי, לרבות התנהלותו הפיננסית של טראמפ קודם שנכנס לבית הלבן, הלבנות כספים וסוגיות אחרות.

משרד התובע המיוחד הודיע אתמול, כי פלין גיבש עסקת טיעון עם המשרד: הוא הודה בסעיף אישום אחד - מתן עדות כוזבת לחוקרי FBI, כאשר הסתיר מפניהם שתי פגישות עם שגריר רוסיה בארה"ב, סרגיי קיסליאק. פלין יצא בחסד. יש ידיעות שהוא לא דיווח על כספים שקיבל מרוסיה, שהוא קשר קשר לחטוף גולה טורקי שחי בפנסילווניה ולהעבירו לטורקיה, שהוא שימש לוביסט בשכר לאינטרסים טורקיים ושורת עבירות לכאורה אחרות. כל אלה מחולות לו בתנאי שיזמר באזני חוקריו ויפרוש לפניהם כל מה שהוא יודע על ממשל טראמפ, על קשריו עם הרוסים ועל התנהלותו העסקית והממשלית של הנשיא. ולחוקרים יש מכשיר לחץ נוסף: בשלב זה לא הוגש כתב אישום נגד בנו של פלין, שהיה יד ימינו של אביו במהלך הקמפיין של טראמפ. אם ביצועיו של פלין האב כמלשין לא ישביעו את רצון החוקרים, בנו יקבל גם יקבל כתב אישום כלשהו.

בשלב זה מסתמן קושנר כדמות הפגיעה ביותר בבית הלבן: פלין עלול לחשוף - ואולי כבר חשף - את מידת מעורבותו של החתן הנשיאותי במגעים עם הרוסים. על פי דיווח באתר באזפיד, הזמין קושנר את פלין ללשכתו בדצמבר 2016, בתקופה שבין ניצחון טראמפ בבחירות לבין השבעתו, וביקש ממנו לטלפן לשגרירי המדינות החברות במועצת הביטחון, ובכללן רוסיה, במאמץ לבלום הצעת החלטה מצרית לגינוי ישראל בגין ההתנחלויות בגדה המערבית.

בדרך כלל, הטילה ארה"ב וטו על הצעות החלטה אנטי-ישראליות באו"ם, אך הנשיא היוצא, ברק אובמה, שאף להפיח רוח חיים בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים וקיווה שהחלטה של מועצת הביטחון תיתן לישראל דחיפה לחידוש המו"מ. טראמפ זעם על הצעת ההחלטה ואף דיבר עליה עם נשיא מצרים. אך היה זה קושנר שפנה לפלין וביקשו לדבר עם השגריר הרוסי. (בסופו של דבר, הצעת ההחלטה התקבלה).

האם טראמפ ידע שחתנו עומד לדבר עם השגריר הרוסי, בין השגרירים האחרים? ובכן, לדברי באזפיד, אדם שהיה בחדר עם פלין כאשר הגיעה השיחה מקושנר, סיפר, כי קושנר אמר לבן שיחו: "זו קדימות ראשונה לנשיא". אותו מקור אמר, כי כתום השיחה אמר פלין לנוכחים בחדר, שהם צריכים לעשות עבודת לובינג אצל חברות מועצת הביטחון כדי לסכל את הצעת ההחלטה נגד ישראל. הוא הוסיף: "הנשיא רוצה שזה ייעשה במהירות האפשרית".

על פי דיווחים אחרים, שוחח פלין עם קיסליאק פעם נוספת כדי לבקש ממנו שולדימיר פוטין, נשיא רוסיה, לא יחדד את היחסים עם ארה"ב בתגובה על סנקציות שהטיל ממשל אובמה על רוסיה יום קודם לכן, כעונש על ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות.

התפתחויות אלה - וביחוד השיחה הראשונה -מציבות את טראמפ ואת קושנר כחשודים בקיום מגעים "לא כשרים" עם הרוסים. ונשאלת השאלה? מה רע בקיום מגעים עם הרוסים?

לשאלה הזו שתי תשובות: האחת, חוק עתיק, חוק לוגאן, מ-1799, אוסר על אזרחים פרטיים לנהל מגעים עם ממשלות זרות אם הם אינם פקידי ממשל. קושנר, ולצורך העניין טראמפ עצמו, היו אזרחים פרטיים בעת המגעים עם השגריר הרוסי. נוסף לכך, כלל ברזל במסורת המשילות בכל מדינה מתוקנת קובע, שיש רק ממשל אחד בכל תקופה נתונה. ממשל אובמה היה הממשל המתפקד כאשר אנשי טראמפ קיימו מגעים עם הרוסים.

התשובה המשמעותית יותר היא האפשרות שקושנר נשאל על מגעים עם רוסים בחקירות קודמות. אם הוא הכחיש שקיים קשר עם רוסים, או שידע על קשר כזה, או שנתן הוראה לקיים קשר כזה - הוא עלול למצוא עצמו חשוף להאשמה שנתן עדות שקר. זו עבירה חמורה עם עונש מאסר פונטציאלי. חשוב להדגיש, שקושנר "שכח" לגלות מגעים עם כ-100 זרים בטפסים שהיה עליו למלא כדי סיווג ביטחוני גבוה. הוא דיווח עליהם רטרואקטיבית, לאחר שנתפס.

הגשת כתב אישום נגד קושנר תהיה סטירת לחי לטראמפ. יש ניחושים שבמקרה כזה הוא ינסה לפטר את התובע המיוחד, או לחלופין, להעניק חנינה לכל אלה שנפלו ברשתו. התפתחות כזו תהיה תחילת משבר חוקתי אדיר ממדים בארה"ב.