משאבי טבע במו"מ לרכישת חברה לכריית מטבעות דיגיטליים

מניית משאבי טבע זינקה פי 10 בתוך כחודש וחצי, מאז שהחברה דיווחה כי היא שוקלת לשנות את האסטרטגיה העסקית שלה ולעבור לפעילות בתחום הבלוקצ'יין ■ הביטקוין טיפס הבוקר שוב ליותר מ-11 אלף דולר - עלייה של 1,400% מתחילת השנה

רועי סבג  / צילום: David Lee
רועי סבג / צילום: David Lee

חברת משאבי טבע הולדינגס  דיווחה הבוקר (א') לבורסה לניירות ערך בתל-אביב כי היא נמצאת במשא-ומתן מתקדם לרכישת 75% ממניותיה של חברת המחשוב הקנדית הפרטית Backbone Solutions Hosting כנגד הקצאת מניות בחברה, שיהוו כ-75% מהון המניות המונפק של החברה לאחר ההקצאה.

לפי הדיווח, "רכישת Backbone, ככל שתושלם, עולה בקנה אחד עם שינוי האסטרטגיה העסקית של החברה וכניסתה לתחום הבלוקצ'יין והמטבעות המוצפנים והמבוזרים". בעקבות הדיווח, זינקה היום מניית משאבי טבע עד לצהריים בכ-30%.

מניית משאבי טבע נהנתה מעלייה של כ-1,000% בתוך כחודש וחצי, לאחר שב-17 באוקטובר הודיע דירקטוריון החברה, בראשותו של המנכ"ל ובעל השליטה, רועי סבג, כי הוא שוקל שינוי אסטרטגי, שבמסגרתו החברה תעבור לפעילות בתחום טכנולוגיית הבלוקצ'יין, הכוללת כריית מטבעות דיגיטליים, במקום השקעה במכרות זהב ומרבצי ברזל בצפון אמריקה. משאבי טבע הוסיפה באותו דיווח כי "תחום הפעילות החדש הנבחן על ידה הוא תחום חדשני ומתפתח בארץ ובעולם, שטרם הוסדר רגולטורית באופן מלא וממצה". לפני כ-10 ימים אף הודיעה משאבי טבע כי הדירקטוריון שלה החליט לשנות את שם החברה ל"בלוקצ'יין הולדינגס".

טכנולוגיית הבלוקצ'יין מייצרת מסדי נתונים מבוזרים, שעליהם מבוססים מטבעות כמו ביטקוין, את'ר ועוד יותר מ-1,300 סוגי מטבעות דיגיטליים בעולם. מחיר הביטקוין טיפס הבוקר ל-11,165 דולר, על פי נתוני אתר cryptocompare. זאת, לאחר שביום רביעי האחרון רשם המטבע שיא של 11,417 דולר. באותו יום גם נרשם מחזור המסחר הדולרי הגבוה ביותר של הביטקוין עד היום, בהיקף של כ-2.42 מיליארד דולר. שווי השוק הכולל של הביטקוין מסתכם כיום בכ-187 מיליארד דולר, לאחר שבחודש האחרון עלה מחירו בכ-53% ומתחילת השנה בכ-1,400%.

מניית משאבי טבע זינקה
 מניית משאבי טבע זינקה

השקת חוזים עתידיים על ביטקוין בארה"ב

בסוף השבוע האחרון הודיעו שתי מפעילות בורסות בארה"ב, CME ו-CBOE, כי ישיקו החודש מסחר בחוזים עתידיים על ביטקוין. נוסף על כך, בורסת בורסת Cantor Fitzgerald הודיעה כי תתחיל החודש מסחר באופציות בינאריות על ביטקוין. ההודעות התקבלו בעקבות אישור שניתן לבורסות על ידי נציבות הסחר בחוזים עתידיים על סחורות בארה"ב (CFTC) ביום שישי.

CME מסרה כי המסחר בחוזים עתידיים על ביטקוין יתחיל בבורסה שלה בעוד שבועיים, ב-18 בדצמבר. החוזים יאפשרו למשקיעים להמר על מחירי הביטקוין ללא צורך לקנות בפועל את המטבע הדיגיטלי. בשבוע שעבר דווח כי בורסת נאסד"ק מתכננת להשיק חוזים עתידיים על המטבע הדיגיטלי במהלך 2018.

לפי הדיווח של משאבי טבע, חברת Backbone מפעילה תחת השם המסחרי Bitfarms ארבע חוות שרתים במחוז קוויבק שבקנדה, המספקות כוח מחשוב לכריית המטבעות הדיגיטליים ביטקוין, ביטקוין קאש, את'ר ולייטקוין. כמו כן, "לחברה שתי חוות שרתים נוספות המצויות בשלבי הקמה וצפויות להתחיל לפעול בינואר 2018".

כריית מטבעות דיגיטליים היא התהליך הממוחשב שבו מונפקים מטבעות דיגיטליים חדשים למחזור. מחשבי הכרייה עובדים על אימות ואישור ההעברות של מטבעות דיגיטליים בכל "בלוק" של נתונים, ולאחר שהם מאשרים את מהימנותו של הבלוק, מוסיפים אותו לשרשרת הבלוקים המלאה, המכונה בלוקצ'יין. התהליך המתמטי המורכב שבו הופכים הכורים את כל המידע בבלוק לרצף ייחודי וקצר יחסית של תווים (אותיות ומספרים), מכונה גיבוב, או באנגלית Hash. שני פרמטרים חשובים הנבחנים בכרייה של מטבעות דיגיטליים, הם קצב הגיבוב ( Hash Rate ) וצריכת החשמל.

ארבע חוות השרתים הקיימות של Backbone  לפי הדיווח של משאבי טבע, הן בעלות קצב גיבוב של 175 פטה-האש בשנייה ( Petahash , מהירות השווה לכ-1,000 טרה-האש בשנייה) וצריכת חשמל של 27.5 מגוואט, ושתי החוות המוקמות הן בעלות קצב של 250 פטה-האש וצריכה של 25 מגוואט. במשאבי טבע ציינו כי "מדובר בחוות המטבעות המוצפנים והמבוזרים הגדולות ביותר בצפון אמריקה ומהגדולות בעולם במונחי אנרגיה וכוח הצפנה", והן מספקות כוח מחשוב התומך במיליוני עסקאות בלוקצ'יין. על פי הדיווח, "במשך פחות מחודש של פעילות, ארבע חוות השרתים ייצרו הכנסה של כ-8.3 מיליון דולר ארה"ב במטבעות מוצפנים ומבוזרים, בעלות תפעולית המוערכת ב-12% בלבד".

עלייה של יותר מ-1,200% בשנה

לפני כשלושה שבועות דיווחה משאבי טבע כי גייסה הון של 1.37 מיליון שקל משישה משקיעים חיצוניים, שאינם קשורים לבעל השליטה סבג, באמצעות הקצאת 1.1 מיליון מניות, בהיקף של כ-15% מהון החברה. מחיר המניה בהנפקה היה כ-1.25 שקל, לעומת מחיר של כ-10.3 שקל שבו נסחרה הבוקר. סבג מחזיק כיום בכ-54% ממניות משאבי טבע, והוא הנהנה העיקרי מהעלייה במחירן.

בתחילת השבוע שעבר דיווחה משאבי טבע כי התקשרה עם בנקי ההשקעות הקנדיים GMP Securities Emerging Market Corp ו- PowerOne Capital Markets Limited כדי שיאתרו עבורה השקעות בתחום הבלוקצ'יין. סבג אמר ל"גלובס": "גייסתי הון של יותר מ-100 מיליון דולר וניהלתי יותר מ-50 מיליון דולר בפעילות של מיזוגים ורכישות עם שני הבנקים האלה בשלוש האחרונות באמצעות חברת Goldmoney. אני מקווה ליצור ערך עבור המשקיעים בישראל באופן דומה". Goldmoney שבשליטת סבג, הנסחרת בבורסת טורונטו, מחזיקה, בין השאר, בחברה הקנדית ביטגולד ( BitGold ), הפועלת בתחום שירותי התשלומים וההשקעות בזהב.

משאבי טבע היא שלד בורסאי, שרק לפני כחודשיים נסחר לפי שווי של כ-15 מיליון שקל. מחיר המניה כיום משקף עלייה של יותר מ-1,100% בשנה האחרונה, שהובילה את החברה לשווי נוכחי של כ-133 מיליון שקל.

החברה התחילה להיסחר בבורסה בתל-אביב ב-2010, לאחר שסבג רכש את השלד הבורסאי של חברת התוכנה סידב ב-5.5 מיליון שקל. בדוחות הכספיים של משאבי טבע למחצית הראשונה של 2017נרשמה לחברה הערת "עסק חי" ודווח כי יתרת נכסיה הסתכמה במחצית השנה בכ-8 מיליון דולר. החברה דיווחה כי סיכמה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם הפסד של 98 אלף דולר, והיה לה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 189 אלף דולר.

מחיר הביטקוין
 מחיר הביטקוין