ג'ארד קושנר: טראמפ טרם קיבל החלטה בסוגיית השגרירות

חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ: "הנשיא בודק את כל האופציות, והוא יודיע על החלטתו" ■ טראמפ צפוי להכריז על ההחלטה ביום רביעי

גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס
גרארד קושנר דונלד טראמפ / רויטרס

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר הערב (א'), בפורום סבן בוושינגטון כי טראמפ טרם קיבל החלטה בנושא העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. ההצהרה עומדת בניגוד לדיווחים באמצעי תקשורת בתחילת השבוע, שלפיהם התקבלה החלטה להעביר את השגרירות, או, לחלופין, להכיר בירושלים כבירת ישראל אך להשאיר את השגרירות בתל-אביב "לפי שעה".

"הנשיא טרם קיבל החלטה", אמר קושנר. "הוא בודק את כל האופציות, והוא יודיע על החלטתו". על פי דיווחים קודמים, צפוי טראמפ להכריז על ההחלטה ביום ד', אך אין אישור רשמי שהוא אכן יעשה זאת.

דברים דומים השמיע הערב ה.ר. מקמאסטר, היועץ לביטחון לאומי, בראיון לרשת פוקס. הוא אמר, שיועצי טראמפ הניחו לפני הנשיא כמה אופציות וכי הוא יקבל החלטה "בקרוב". אך ברמז לכך שהחלטת הנשיא בסוגיית השגרירות עלולה להכעיס את הפלסטינים, אמר מקמאסטר, כי אפשר לנקוט צעד משמעותי בסוגיה זו בלי לתקוע מקלות בגלגלי התהליך.

קושנר, שמחזיק בתיק הסכסוך הישראלי-פלסטיני בבית הלבן, ביקר כמה פעמים בישראל וברשות הפלסטינית, יחד עם ג'ייסון גרינבלאט, שליחו המיוחד של הנשיא למו"מ אפשרי בין הצדדים. כתום ביקורו ביוני, פרסמה משלחתו הודעה, שלפיה ממשל טראמפ מתכנן השקעות גדולות בכלכלה הפלסטינית כחלק מחבילת שלום פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים .

הופעת קושנר בפורום סבן עוררה עניין גדול בגלל דיווחים שלפיהם הוא הורה למייקל פלין, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, לדבר עם שגריר רוסיה בוושינגטון, סרגיי קיסליאק, במאמץ לסכל הצעת החלטה במועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות, לפני שטראמפ הושבע כנשיא. בכל אופן, קושנר לא אמר אף מילה בסוגיה הטעונה הזו, והמראיין, חיים סבן, לא התאמץ להוציא זאת מפיו, כנראה בעקבות הסכם מוקדם שהתנה את הופעתו של קושנר בפורום סבן באי העלאת נושא חקירת התובע המיוחד.

בכל אופן, סבן הודה לקושנר על מאמציו לסכל את החלטת המועצה - מאמץ שנכשל, בסופו של דבר.

בתשובה על שאלה כיצד מתכנן צוות השלום האמריקאי להתגבר על חוסר האמון בין הצדדים, אמר קושנר, כי הוא דווקא מודע לקיום מקרים שבהם בא לידי ביטוי אמון הדדי בין ישראלים לפלסטינים, אך הוא הודה, שאין אמון בין הנהגות שני הצדדים. אבל הוא הדגיש, כי הן ישראל והן הפלסטינים נותנים אמון בטראמפ; הם מודעים לכך שהוא מלא כוונות טובות.

"בצוות שלי יש יהודים וקופטית (דינה פאואל, אמריקאית ממוצא מצרי, שמשמשת כסגן היועץ לביטחון לאומי לענייני תכנון אסטרטגי - ר.ד.) ואנו מנסים להקשיב לכל הצדדים, לברר מה הקווים האדומים שלהם ולשרטט קווי הסכמה", אמר קושנר.

הוא הדגיש, כי הוא וצוותו מודעים לכך שהמאמצים לקרב בין שני הצדדים עלולים להידרדר בכל רגע ושיש בעיות רבות שעלולות להכשיל את היזמה. לכן, מנסה צוות השלום האמריקאי לעסוק רק בנושאי הליבה, בסוגיות המרכזיות.

קושנר הגדיר את שילוב מדינות המפרץ במאמצי השלום כ"דינמיקה מעניינת" ואמר שמדינות שבעבר התייחסו לישראל כאויב רואות בה עתה "בעלת ברית טבעית". "אנו מבינים שלא נוכל לישב את הסכסוך לבדנו ולכן אנו מנסים לאחד את כל הצדדים הרלוונטיים נגד איראן", הוא אמר.

"לסעודים , לרבות המלך סלמן עצמו, יש עניין רב בעם הפלסטיני", הוא הוסיף.

חתן הנשיא סירב לגלות מהי "התוכנית" שמגבש הבית הלבן לישוב הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך אמר: "אנו אנשי עסקים, לא פוליטיקאים. לא קבענו לוח זמנים. כך יש לנו יותר הזדמנויות למצוא את הדרכים הטובות ביותר להשגת שלום".

הוא ציין, כי לטראמפ יש מחויבות אישית לישראל. לנגד עיניו שתי מטרות - שלום ושגשוג גלובליים, ושלום בין ישראל לפלסטינים עולה בקנה אחד עם המטרות האלה. זה חלק אינטגרלי מהאג'נדה של טראמפ, אמר קושנר. שלום כזה יהיה טוב לאמריקה ומתאים למחויבות של הנשיא לישראל.