"מחפשים את הכסף הגדול. רק כך נפגע בלב הפועם של הזנות"

עפ"י ההערכות של גורמי האכיפה, תעשיית הזנות בישראל מגלגלת כ-1.3 מיליארד שקל בשנה ■ הבוקר פשטו עשרות חוקרים על בתיהם של גורמים חשודים באזור התחנה המרכזית הישנה בת"א

בתי הבושת ברחוב ארלינגר בתל אביב / צילום: אמיר מאירי
בתי הבושת ברחוב ארלינגר בתל אביב / צילום: אמיר מאירי

תעשיית הזנות בישראל מגלגלת על-פי ההערכות של גורמי האכיפה כ-1.3 מיליארד שקל בשנה. רוב רובו של הכסף מתגלגל בשחור, בכלכלה הצללים. לפי נתוני הסקר הלאומי אודות הזנות של משרד הרווחה והמשרד לביטחון פנים זירת הזנות בעלת ההכנסה הגבוהה ביותר היא בתי הבושת והדירות הדיסקרטיות, אשר בהם אומדן ההכנסה הוא של כ-604 מיליון שקל בשנה. זנות הרחוב היא הזירה בעלת ההכנסות הקטנות ביותר כ-59 מיליון שקל בשנה.

על רקע הנתונים המטרידים הללו הכריזו רשויות האכיפה על מאבק כלכלי משולב - כלכלי, פלילי ומינהלי - נגד תעשיית הזנות בישראל. הבוקר התדפק המאבק הכלכלי הזה על דלתם של חלק מבכירי התעשייה - אלה שגורפים את הכסף הגדול לכאורה, תוך ניצול נשים, קטינים ועוד המעניקים את שירותי המין. בשעה 8:00 בבוקר פשטו עשרות חוקרי המשטרה ויחידת יהלום ברשות המסים על בתיהם של 10 גורמים החשודים בניהול ובשליטה על זירת בתי הבושת באזור התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב. בתי הבושת נמצאים ברחובות ארלינגר והגליל.

מדובר במבצע אכיפה משולב של משטרת ישראל, הפרקליטות הפלילית והפרקליטות האזרחית של מחוז תל-אביב, יחידת יהלום ברשות המסים, ביטוח לאומי, גורמי רווחה בעיריית תל-אביב וגורמים נוספים. כולם חברו יחד על מנת להילחם בפשיעה החמורה, ובתוך כך בזירת הזנות בישראל. החשדות המרכזיים המיוחסים לחשודים שנעצרו הבוקר הן עבירות הלבנת הון, העלמת מס, ניהול בתי בושת ועוד.

איך עובד בפועל שיתוף-הפעולה הזה, ואיך מפילים עבריינים על עבירות מס ועבירות כלכליות? גורם ביחידת יהלום של רשות המסים מספר ל"גלובס": "המשטרה מסמנת את היעדים ופונה לרשות המסים לבדוק אם יש עקבות של כסף ואם ניתן לאתר אותן. אנחנו פותחים בחקירה סמויה. צריכים לעקוב אחרי נתיב הכסף, כי 'מלך עולם הזנות', אותו אדם שנעצר הבוקר, לא יושב ועובד עם הזונות. על כל מוקד שלו, על כל בית בושת שהוא מפעיל, יושב קוף שמנהל את העסק וגובה את הכסף. אז רשות המסים בודקת את המידע שהמשטרה אספה, ומוודא שזה אובייקט שמתאים לחקירה של רשות המסים. אנחנו מחפשים את המקרים היותר מהותיים ויותר מרכזיים, ולא את הזונה הבודדת והסרסור הבודד. מחפשים את הרשתות הגדולות, את הכסף הגדול. רק כך אפשר לפגוע בלב הפועם של תופעת הזנות".

הראשים מרחיקים את עצמם מהזונות

- הכסף הגדול מתגלגל בכלכלת הצללים? איך מאתרים אותו?

חוקר ברשות המסים: "השחור בתעשייה הזאת הוא שחור רק לרשויות המס, אבל לעצמם הם רושמים את כל ההכנסות יפה מאוד, בלי לפספס אף הכנסה. בכל פשיטה שלנו אנחנו תופסים ניירת, רשימות ומסמכים שעוברים ידיים, ואנחנו עושים שחזור של ההכנסות לפי הרשימות האלה. לכך אנחנו מוסיפים את העדויות של הנשים שנותנות את שירותי המין על כמה הן נדרשו לגבות, כמה שולם להן וכמה כסף הלך לבעלים של בית הבושת, הגמול שאותו הוא גובה. זה מדהים לגלות עד כמה הם מסודרים ברישום של הכסף שלהם. תמיד נמצאים מסמכים בחיפושים שאנחנו עורכים בבתים שלהם. כך אנחנו יוצרים את מצבור ההכנסות".

- מהמצבור הזה, מה ההערכה שלך לגבי היקף הכספים המתגלגל בתעשייה הזאת?

חוקר: "מדובר במאות מיליוני שקלים ועד מעל מיליארד שקל שמתגלגלים בתעשיית הזנות. בתיק של נוי חדד הגענו בכמה שנים למאה מיליון (חדד מכונה "המאדם של תל-אביב", ומואשמת בעלמת הכנסות של 109 מיליון שקל תוך כ-4 שנים בשני בתי בושת שהפעילה, א' ל"ו), ויש הרבה תיקים כאלה".

המבצע מהבוקר מהווה את מעבר החקירה הסמויה המתנהלת בפרשת בתי הבושת באזור התחנה המרכזית בתל-אביב לשלב הגלוי שלה. במסגרת החקירה הסמויה שהתנהלה מזה כשנה נאספו ראיות לכאורה מהן עולה חשד לביצוע עבירות של הלבנת הון והעלמת מס בסכומים של מיליוני שקלים, ואשר נמשכו על פני שנים רבות בשיטתיות ומתוך כוונה להסוות את הפעילות הפלילית.

על-פי החשד, חלק ניכר מהכסף שהולבן מקורו בניצולן הציני של אוכלוסיות מוחלשות, בהן נשים העוסקות בזנות, נרקומנים, דרי רחוב ועוד. מהחקירה עלה, כי החשודים הפעילו באופן שיטתי עשרות חדרים בהם ניתנו שירותי מין, ואשר הכניסו לכיסם סכומי עתק. חומר החקירה הצביע על כך שמעבר לניצולם של האוכלוסיות המוחלשות ועבירות הלבנת ההון, פעילות החשודים היוותה מחולל פשיעה של עבירות נוספות ומגוונות, בהן עבירות סחר בסמים, אלימות ועוד, אשר גרמה לא פעם לנזק ברכוש ולפגיעה בנפש.

עם המעצרים נמסר מהמשטרה, כי "במשטרה רואים חשיבות רבה בטיפול במחוללי הפשיעה באזור התחנה המרכזית הישנה בתל-אביב. גורמים אלה פוגעים קשות בביטחון התושבים, מפרים את הסדר הציבורי ופוגעים באיכות החיים של התושבים. העבריינים הללו עושים את הונם תוך ביצוע עבירות פליליות חמורות וכדי להוסיף חטא על פשע עושים זאת תוך עושק וניצול ציני של אוכלוסיות מוחלשות. המשטרה בסיוע גורמי האכיפה הנוספים יפעלו בכל האמצעים העומדים לרשותם כדי להילחם בתופעות הפשיעה הללו ולהעמיד לדין את האחראים".

החשוד המרכזי במסגרת החקירה הנו תושב המרכז בן 62, אשר לכאורה עמד בראש המערכת ההיררכית שהפעילה את בתי הבושת.

הבחירה להגיע לביתו, כמו גם לבתיהם של החשודים האחרים, בשעה 8:00-8:30 בבוקר נולדה בעקבות תצפיות שנערכו, אשר מהן עלה כי מדובר באנשים המנהלים אורח חיים הפוך - חיים את חיי הלילה, מנהלים את עסקיהם בלילה, ובשעות הבוקר מגיעים לבתיהם לנוח. לדברי אחד החוקרים בתיק, "במקרה הזה לא היה טעם להגיע לבתי הבושת בשעות הפעילות שלהם, כיוון שהראשים, אלה שמפעילים את הארגון וגורפים את הכסף הגדול, לא נמצאים שם. רצינו לתפוס אותם בבתים. במודע המצבע נעשה בשעות הבוקר ולא בפשיטות בעסקים בלבד, כי אותם ראשים מרחיקים את עצמם מהזונות.

"הראשים לא עובדים ישירות מול הזונות ובמקרה הזה אין משמעות לתפוס לקוח אצל הזונה, כי הוא לא יודע מי עומד בראש הארגון. אנחנו צריכים לעשות את הקשר מהזונה אל הגובה של הכסף, ומהגובה אל האדם שעומד בראש הפירמידה. הלקוחות לא נותנים לנו כלום אז אין טעם בפשיטה על העסק בשעת פעילות השיא".