רשות ההגבלים: אישום נגד איגוד נהגי המוניות והיו"ר בר-אור

לפי הנטען, איגוד נהגי המוניות והעומד בראשו המליצו לחברי האיגוד על קו פעולה עסקי אחיד, לפיו נהגי המוניות לא יתנו הנחה ממחיר המחירון לנוסעים מנתב"ג, וזאת בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים

3 חודשים אחרי שרשות ההגבלים העסקיים הודיעה כי היא שוקלת להגיש כתבי אישום כנגד איגוד נהגי המוניות הארצי ויושב-ראשו יהודה בר-אור בגין המלצה על קו פעולה על-ידי איגוד עסקי - הגישה היום (ה') הרשות כתב אישום כנגדם.

"כתב האישום הוגש בעקבות חקירה שניהלה הרשות בחודש יוני השנה ביחס לחשדות לפיהם האיגוד ומר יהודה בר-אור המליצו לחברי האיגוד על קו פעולה עסקי אחיד, לפיו נהגי המוניות לא יתנו הנחה ממחיר המחירון לנוסעים מנתב"ג, וזאת בניגוד לחוק ההגבלים העסקיים", כך הודעת הרשות.

על-פי כתב האישום, במהלך חודש מאי זכו חברת Gett בשיתוף תחנת מוניות הדר במכרז שערכה רשות שדות התעופה לאיסוף נוסעים מנתב"ג. הצעתן של Gett ומוניות הדר כללה הנחה של 31% ממחירון משרד התחבורה לנוסעים הלוקחים מוניות משדה התעופה.

רשות ההגבלים טוענת כי בעקבות תוצאות המכרז, פנה בר-אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות, והמליץ לנהגי המוניות ולחברי האיגוד לא לקחת נוסעים מנתב"ג במחיר ההנחה שהוצעה על-ידי המציעים במכרז, אלא על-פי מחיר מונה או על-פי מחירון משרד התחבורה בלבד. בכך יסוכלו תוצאות המכרז.

הרשות טוענת כי ההמלצה הופצה על-ידי יהודה בר-אור והאיגוד, בין היתר באמצעות מתן ראיונות ברדיו ובערוצי הטלוויזיה וכן באופן ישיר לתחנות המוניות ולנהגי המוניות באמצעות פקסים ובהודעות טקסט לסלולרי. "בהמשך, בשל אי-חתימת החברות הזוכות על החוזה, בוטל המכרז, ורשות שדות התעופה נאלצה לספק פתרונות זמניים עד לפרסום מכרז חדש".

נזכיר כי בחודש מאי האחרון ביטלה רשות שדות התעופה את המכרז למוניות בשטחי נמל התעופה. הביטול הגיע זמן קצר אחרי שהוכרז כי Gett ומוניות הדר זכו יחד במכרז, לאחר שהכריזו כאמור כי הנוסעים יקבלו הנחה של 31% מהמחירון הרשמי. הנהגים התקוממו, מוניות הדר התקוממה, והמכרז בוטל.

כיום כל מונית רשומה רשאית לאסוף נוסעים מנתב"ג. מוניות שחונות בקומה העליונה (ולא בתור המוניות הרגיל) אמורות להעניק 12% הנחה מהמחירון הרשמי למי שיטרח ויעלה עוד קומה. עוד כללו תנאי המכרז בשעתו תשלום של 5 שקלים מכל נהג מונית, בנוסף לתשלום של 5 שקלים כדמי יציאה משטחי נמל התעופה, המועבר למשרד התחבורה כקבוע כיום. עם ביטול המכרז כאמור הודיעה רשות שדות התעופה על ביטול גביית התוספת בסך 5 שקלים מכל נהג (שלפי תנאי המכרז אמור היה לשלם 10 שקלים על כל נסיעה בחישוב שני התשלומים יחד).

יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, בתגובה: "פעלתי כחוק. קראתי לכולם לנסוע על פי חוק, לא היה לי שום עניין בנושא המכרז, ולא התערבתי בו. אוכיח את צדקתי בבית המשפט על-ידי עורכי דיני".