מיזוג משאבי טבע וחברת הבלוקצ'יין יזניק שוויה מעל 2 מיליארד

מניית השלד הבורסאי של רועי סבג עלתה ביותר מ-3,000% מאז שהודיעה על כניסתה לתחום המטבעות הדיגיטליים

בעלי באבקון / צילום: Marcelo Lavintman
בעלי באבקון / צילום: Marcelo Lavintman

הכניסה לתחום הבלוקצ'יין מהלכת קסמים על בעלי המניות של השלד הבורסאי משאבי טבע : אתמול דיווחה החברה לבורסה בתל אביב כי חתמה על הסכם לרכישת השליטה בחברה הקנדית הפרטית Backbone Hosting Solutions, הפועלת תחת השם המסחרי Bitfarms בתחום הכרייה של ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים.

מניית משאבי טבע - חברה בעלת הערת "עסק חי" בדוחותיה הכספיים - עלתה ביותר מ-3,000%, מאז שהחברה הודיעה על כוונתה להיכנס לתחום המטבעות הדיגיטליים ואף לשנות את שמה ל"בלוקצ'יין הולדינגס", בדיווח שמסרה לבורסה ב-17 באוקטובר.

בארבעת הימים האחרונים זינקה המניה בעוד 240% - ושווי השוק שלה טיפס לכ-550 מיליון שקל, גבוה משווי השוק של חברות כמו בנק ירושלים, אלרון או אינטרנט זהב (בעלת השליטה בבזק), הנסחרות בתל אביב.

השבוע נסחרה מניית משאבי טבע במחזורים גדולים במיוחד בבורסת ת"א: יותר מ-12 מיליון שקל ביום ראשון, כ-40 מיליון שקל ביום שני, כ-49 מיליון שקל ביום שלישי, ויותר מ-51 מיליון שקל אתמול. היום עד לשעות הצהריים הגיע המחזור ליותר מ-25 מיליון שקל - ובסיכום שבועי מדובר במחזור של כ-180 מיליון שקל.

היום יובא הסכם המיזוג לאישור הדירקטוריון של משאבי טבע, בראשותו של בעל השליטה הישראלי-קנדי רועי סבג, המשמש גם מנכ"ל החברה. לפי ההסכם, משאבי טבע תרכוש 75% ממניותיה של חברת באקבון הפרטית, בתמורה להקצאת 75% מהמניות שלה עצמה. עם השלמת המיזוג בין החברות יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון - כך שבסופו של דבר, מספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון מניות - פי ארבעה ממספר המניות כיום.

המשמעות היא שבעקבות המיזוג יגיע שווי השוק של החברה, בהתאם למחיר המניה שלה כיום, לכ-2.2 מיליארד שקל. עד לפני כחודש וחצי, נסחר השלד הבורסאי של סבג, שרכש אותו ב-2010 מחברת האלקטרוניקה סידב תמורת 5.5 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-15 מיליון שקל, ובאמצע אוקטובר מחיר המניה הסתכם בשקל אחד בלבד. היום עלתה מניית משאבי טבע בכ-10% ונסחרה במחיר של כ-37 שקל.

באקבון תחזיק 75% מהמניות

סבג, 32, יצק בעבר מכרות זהב וברזל שבבעלותו לתוך משאבי טבע, אגב דיווחים אודות פוטנציאל כלכלי של מיליארדי דולרים, אבל זה לא מומש עד היום. הוא נולד במושב רמות נפתלי שבצפון ובגיל שלוש עבר עם משפחתו ללוס אנג'לס. "הרגשתי שישראל אינה בשבילי, עם מנטליות שונה", הסביר לפני כמה שנים בראיון ל"גלובס", "אבל אני ציוני ומאוד אוהב את המדינה".

לפי ההסכם שנחתם אתמול, בחברה הממוזגת תחזיק באקבון ב-75% מהמניות, ובעלי המניות הקיימים של משאבי טבע, ובראשם סבג, יחזיקו ב-25%. זאת, לעומת מבנה השליטה הנוכחי במשאבי טבע, שלפיו סבג מחזיק בכ-50% ממניות החברה, הקרן הזרה ולורס מחזיקה בכ-8% מהמניות, והיתרה (42%) מוחזקת בידי הציבור.

לפי המידע שמסרו היום החברות ל"גלובס", עם בעלי מניות המיעוט בחברת באקבון נמנים כיום 35 משקיעים. במסגרת מיזוג החברות, מייסדי באקבון יקבלו כ-30.2 מיליון מניות מתוך 50 מיליון המניות שמשאבי טבע תקצה לחברה הקנדית.

לאחר דילול ההחזקות של בעלי המניות הקיימים במשאבי טבע, יחזיק סבג, יו"ר ומנכ"ל החברה, מעט יותר משמינית ממניותיה (13.5%), ואילו בעלי המניות הישראלים מקרב הציבור יחזיקו כ-10.5% מהמניות. שאר מניות החברה הממוזגת יתחלקו בין ארבעת המייסדים של חברת באקבון, אמיליאנו גרודצקי (13.2% מהמניות), ניקולה בונטה (12.5%), פייר לוק-קימפר (9.9%) ומתיו ואשון (9.9%), ובין בעלי המניות מהציבור הקנדי, שיחזיקו בכ-28%.

מחיר הביטקוין מעל 15 אלף דולר

יותר מ-1,300 סוגי מטבעות דיגיטליים נסחרים כיום בעולם, והמטבע המוביל במחירו ובשווי השוק שלו הוא הביטקוין, המטבע הדיגיטלי הראשון, שהונפק לראשונה בינואר 2009. היום (ה') עד לשעות הצהריים זינק מחיר הביטקוין בכ-17% לשיא של 15,220 דולר, על פי נתוני אתר CryptoCompare. מחזור המסחר העולמי בביטקוין ביממה האחרונה הסתכם בכ-14 מיליארד דולר. שווי השוק הכולל של הביטקוין מסתכם כיום בכ-255 מיליארד דולר, לאחר שבחודש האחרון עלה מחירו ביותר מ-100% ומתחילת השנה ביותר מ-1,400%.

בדיווח לבורסה בתל אביב ב-19 בנובמבר, מסרה משאבי טבע כי היא התקשרה עם בנקי ההשקעות הקנדיים GMP Securities Emerging Market ו-PowerOne Capital Markets כדי שיאתרו עבורה השקעות בתחום הבלוקצ'יין. סבג אמר אז ל"גלובס": "גייסתי הון של יותר מ-100 מיליון דולר וניהלתי יותר מ-50 מיליון דולר בפעילות של מיזוגים ורכישות עם שני הבנקים האלה בשלוש האחרונות באמצעות חברת Goldmoney שבשליטתי. אני מקווה ליצור ערך עבור המשקיעים בישראל באופן דומה". גולדמאני, הנסחרת בבורסת טורונטו, הודיעה בספטמבר כי התחילה לפעול בתחום האחסון של מפתחות מוצפנים למטבעות דיגיטליים.

כאמור, בדוחות הכספיים של משאבי טבע למחצית הראשונה של 2017 נרשמה לחברה הערת "עסק חי" ודווח כי יתרת נכסיה הסתכמה במחצית השנה בכ-8 מיליון דולר. החברה דיווחה כי סיכמה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם הפסד של 98 אלף דולר, והיה לה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בסך 189 אלף דולר. את שנת 2016 סיכמה החברה עם רווח נקי של 2.3 מיליון דולר.

"אנחנו מאמינים בעתיד הבלוקצ'יין

בראיון ל"בלומברג" בתחילת השבוע סיפר גרודצקי, מבעלי חברת באקבון, על פעילות ביטפאמרס, ואמר: "קשה להאמין שהפעילות הזאת התחילה במרתף שלנו לפני כמה שנים. הצלחנו לצמוח במהירות לכדי הפעילות הגדולה מסוגה בצפון אמריקה. אנחנו מאמינים בעתיד של הבלוקצ'יין להשפיע באופן חיובי על החברה האנושית ולמלא ברצינות רבה את תפקידנו ככורים באקו-סיסטם הזה".

מחשבי הכרייה עובדים על אימות ואישור ההעברות של מטבעות דיגיטליים בכל "בלוק" של נתונים, ולאחר שהם מאשרים את מהימנותו של הבלוק, מוסיפים אותו לשרשרת הבלוקים המלאה, המכונה בלוקצ'יין. התהליך המתמטי המורכב שבו הופכים הכורים את כל המידע בבלוק לרצף ייחודי וקצר יחסית של תווים (אותיות ומספרים), מכונה גיבוב, או באנגלית Hash. שני הפרמטרים העיקריים הנבחנים בחישובי העלות-תועלת של כריית מטבעות דיגיטליים, הם קצב הגיבוב (באנגלית Hash Rate) וצריכת החשמל.

ארבע חוות השרתים של ביטפארמס, כפי שדיווחה משאבי טבע, הן בעלות קצב גיבוב של 175 פטה-האש בשנייה (Petahash, מהירות השווה לכ-1,000 טרה-האש בשנייה) וצריכת חשמל של 27.5 מגוואט, ושתי החוות שבשלבי הקמה הן בעלות קצב של 250 פטה-האש וצריכה של 25 מגוואט. במשאבי טבע ציינו כי "מדובר בחוות המטבעות המוצפנים והמבוזרים הגדולות ביותר בצפון אמריקה ומהגדולות בעולם במונחי אנרגיה וכוח הצפנה", והן מספקות כוח מחשוב התומך במיליוני עסקאות בלוקצ'יין. בראיון ל"בלומברג" אמר השבוע סבג כי "בחודש נובמבר באקבון הרוויחה 4.4 מיליון דולר מכריית המטבעות הדיגיטליים, בעלות תפעולית של כ-12%".

קנדה היא יעד אטרקטיבי לכורי מטבעות דיגיטליים, הודות למשאבי האנרגיה ההידרו-אלקטרית הזולים יחסית שהמדינה מציעה, בשילוב עם מזג האוויר הקר השורר בה ברוב חודשי השנה, המקל על אמצעי הקירור הדרושים למחשבי הכרייה. על-פי מצגת למשקיעים שהוצגה בפני 'בלומברג', ביטפארמס נהפכה באחרונה לאחד הלקוחות הגדולים של חברת האנרגיה Quebec Hydroelectic.

מבנה השליטה במשאבי טבע
 מבנה השליטה במשאבי טבע