כל חברות מועצת הביטחון, למעט ארה"ב, גינו את נאום טראמפ

במושב מיוחד של המועצה, אמרה שגרירת ארה"ב, ניקי היילי: "אנו לא מוכנים לקבל הרצאות מאחרים על המדיניות שלנו במזה"ת ■ שגריר ישראל, דני דנון: "קורא לכל העולם להכיר בירושלים כבירת ישראל"

דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רוייטרס

כל חברות מועצת הביטחון של האו"ם, למעט ארה"ב, גינו אמש (ו'), במושב חירום של המועצה, את נאומו של הנשיא דונלד טראמפ, שבו הכיר בירושלים כבירת ישראל.

שגרירים מסין, בריטניה, צרפת, איטליה, יפן ומדינות אחרות, 14 בסך-הכול, הביעו מורת רוח מצעדו של טראמפ. המכנה המשותף של התבטאויותיהם היה, כי הכרת וושינגטון בישראל מנוגדת להחלטות קודמות של מועצת הביטחון ומסכנת את השלום. היו שטענו, כי ההכרה מנוגדת לחוק הבינלאומי.

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה בנאום מתריס, שארה"ב "אינה מוכנה לקבל הרצאות מאחרים" על מדינותה במזה"ת. לדבריה, ארה"ב מחויבת עתה לשלום יותר מאשר אי-פעם, ו"אנו מאמינים שאנו קרובים עתה להשגת המטרה יותר מכפי שהיינו אי-פעם".

היא ציינה כי הסכמי שלום קודמים בין ישראל לפלסטינים נחתמו בבית הלבן, ויש "הסתברות גבוהה" שגם הסכם חדש ייחתם שם "מפני שארה"ב נהנית מאמינות גדולה בשני הצדדים".

במענה על הביקורת שנמתחה על ארה"ב בדיון, אמרה היילי, כי או"ם גרם נזק הרבה יותר גדול לעניין השלום במזה"ת מפני שהוא הסכים להפוך את עצמו לפלטפורמה של החלטות. "אנו לא ניתן יד לכך ולא נסכים שמדינות אחרות יטיפו לנו כיצד לנהוג בשעה שלהן עצמן אין כל אמינות בנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני".

היא ציינה במפורש מה שטראמפ רמז בעקיפין: בעיית ירושלים תיושב רק במו"מ בין שני הצדדים. טראמפ אמר בנאומו, כי "איננו נוקטים שום עמדה לגבי סוגיות המעמד הסופי, לרבות הגבולות הספציפיים של הריבונות הישראלית בירושלים".

שגריר ישראל, דני דנון, הציג לפני השגרירים העתק של מטבע עתיק מימי בית שני שהתגלה בהר הבית ואמר: "על המטבע הזה, מימי בית המקדש השני, מוטבעות המילים 'ירושלים קדושה'. לפני שלושת אלפים שנים הכריז דוד המלך על ירושלים כבירתו של העם היהודי. ירושלים מופיעה בתנ"ך שש מאות ושישים פעמים ויהודים פונים אליה שלוש פעמים ביום כדי להתפלל".

"בשנה שעברה, המועצה הזו העבירה החלטה מבישה שקובעת שלישראל אין מעמד חוקי בכותל המערבי", הוא הכריז. "במאי, קבע אונסק"ו שלישראל אין שום זכות חוקית או היסטורית ברחבי ירושלים. והנה, לארה"ב היה האומץ המוסרי להכיר בטעויות אלה ולהכריז על ירושלים כבירת ישראל".

"אני קורא היום לכל המדינות להצטרף לידידתנו ארה"ב, להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירויות שלהן לירושלים", אמר השגריר. "... לעולם לא יהיה שלום אם ירושלים לא תהיה בירת ישראל".

השגריר הפלסטיני, ריאד מנסור, קרא למועצת הביטחון לגנות את מה שכינה "הצעד הבלתי אחראי של ארה"ב".