נתניהו טס הלילה לצרפת; ייפגש עם מקרון ושרי החוץ של האיחוד

טרם הטיסה יזמן אליו נתניהו את ראשי סיעות הקואליציה כדי לדבר על החוקים הצפויים להעלות בהמשך השבוע בכנסת, עם דגש על חוקי השבת של ש"ס ויהדות התורה וחוק ההמלצות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

אחרי הודעת הנשיא דונלד טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ותחילת תהליך העברת השגרירות מתל-אביב לירושלים, יוצא הלילה (שבת) ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור אצל נשיא צרפת עמנואל מקרון שייערך מחר, ולארוחת בוקר לא פורמלית של שרי החוץ של האיחוד האירופי, בראשות שרת החוץ פרדריקה מוגריני, שתיערך ביום שני.

עוד לפני הטיסה, עם צאת השבת בירושלים, יזמן אליו נתניהו את ראשי סיעות הקואליציה כדי לדבר על החוקים הצפויים להעלות בהמשך השבוע בכנסת, עם דגש על חוקי השבת של ש"ס ויהדות התורה וחוק ההמלצות של ח"כ דוד אמסלם, בנוסחו המרוכך.

נתניהו משמש הלילה כ"מצליף" הקואליציה במקום יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, ששני ימי חקירות ממושכים במהלך השבוע החולף ניטרלו אותו כמעט לגמרי. בעת שנתניהו ישהה בפריז ובריסל, ימלא יריב לוין את מקומו כראש הממשלה.

בצהרי יום ב׳ ייפגש נתניהו עם נשיא הנציבות האירופית ז׳אן קלוד יונקר. בשבוע שעבר היה אמור להגיע לישראל נשיא המועצה האירופית דולנד טוסק, אך ביקורו בישראל בוטל ברגע האחרון. לא ברור אם הביטול היה קשור להודעת טראמפ.

נתניהו מגיע לאירופה אחרי הודעות נחרצות של מנהיגי אירופה הדוחות לחלוטין את העמדה האמריקאית. בשורה של הודעות מאז יום רביעי, הודיעו נשיא צרפת עמנואל מקרון, ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, משרד החוץ הגרמני, וגם מוגריני שסוגיית ירושלים אמורה להישאר לליבון במו"מ בין הצדדים בהסדר הקבע. הם ציינו כי לא יעבירו את שגרירותיהם, וכי הם חוששים שהודעת טראמפ תדרדר את המצב באיזור.

מוגריני כינסה אתמול מסיבת עיתונאים ואמרה שהודעת הבית הלבן היא בעלת "משמעות מדאיגה. היא מגיעה בהקשר רגיש במיוחד ויש להודעה פוטנציאל להחזיר את המצב לימים קשים. עמדת האיחוד האירופי היא ברורה ומאוחדת: אנו מאמינים שהפתרון היחיד מבוסס על 2 מדינות, עם ירושלים כבירה של שתיהן."

מוגריני ציינה כי שרי החוץ של 28 המדינות החברות באיחוד האירופי הבהירו שגם הם מתנגדים להכרזת טראמפ.

למרות דבריה של מוגריני, שרי החוץ של האיחוד האירופי לא הוציאו הודעת גינוי אחידה, כיוון ששרי החוץ של הונגריה וצ׳כיה הטילו על כך וטו.

מוגריני, ושאר מנהיגים אירופאיים ידגישו בימים הקרובים את הצורך לראות מוושינגטון את תכנית השלום, או העסקה הגדולה, כפי שהבטיח הנשיא טראמפ.

כאמור, גם בפגישה עם עמנואל מקרון מחר צפוי נתניהו לשמוע מסרים דומים. צרפת מיהרה לפרסם הודעה מיד ביום ד׳ בערב, אחרי הודעת הנשיא. מקרון אמר שהודעת טראמפ מאכזבת, והבהיר כי צרפת לא תומכת במהלך, כיוון שמעמדה של ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן.

בישראל משוכנעים שהאמירות נגד הודעת טראמפ מגיעות משני מוקדים: מדינות ערב ומדינות מערב אירופה. התגובות של מדינות מזרח אירופאיות צפויות ומדודות (כפי שרואים זאת בכירים בישראל).

בירושלים מעבירים מסר של ׳אין מה להתרגש׳ מהודעות בירות מערב אירופה. מציינים שם שעם הקשרים החדשים באמריקה הלטינית, אסיה ואפריקה - נותרה לנתניהו "זירת קרב" אחת והיא מערב אירופה.

כינוס מועצת הבטחון של האו"ם בנושא ירושלים הסתיים אתמול בניו יורק ללא תוצאות ספיציפיות. הדיון נערך לבקשת 8 מן המדינות החברות במועצה, ביניהן בריטניה, צרפת,מצרים ואיטליה. במהלך הדיון הדגישו שגרירי המדינות את מחויבותם לפתרון שתי המדינות וקראו לארה"ב להציג תכנית שלום מפורטת.

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה במהלך הדיון שהאו"ם, כגוף, הזיק לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים, במקום לקדם אותו.

בתוך כך, בבית הלבן הודיעה אתמול דינה פאוול, סגנית היועץ לבטחון לאומי - על פרישתה. פאוול, שהיתה משמעותית מאוד בעבודת המטה בנושאי מזרח תיכון שימשה כיועצת במשך שנה בלבד. לפי הודעות הבית הלבן, פאוול פרשה אחרי שסיימה שנה בתפקיד ולא כתוצאה מאיזה אי הסכמה או "כסאח" עם הצוות של הנשיא.

בשל מוצאה המצרי והשתייכותה לזרם נוצרי קופטי, הידע המזרח תיכוני שלה וקירבתה הרבה לבתו של הנשיא, איוונקה טראמפ הפכו אותה לדמות משמעותית מאוד. תזמון עזיבתה העלה כמה סימני שאלה בנוגע למה שהתנהל בתוך המועצה לבטחון לאומי לקראת הכרזת ירושלים של טראמפ.