הביטקוין משתולל: צנח 20% לקראת המסחר בחוזים עתידיים

המסחר באופציות על הביטקוין ייפתח הערב בבורסת Cboe ובשבוע הבא בבורסות CME ■ הביטקוין נסק לשיא של יותר מ-18 אלף דולר ביום שישי

ביטקוין / צילום: רויטרס Benoit Tessier
ביטקוין / צילום: רויטרס Benoit Tessier

סוף שבוע סוער במיוחד עבר על שוק הביטקוין העולמי. ביממה האחרונה צנח מחיר הביטקוין בכ-15%, והגיע לרמה של 13 אלף דולר הבוקר (יום ראשון), יומיים בלבד לאחר שנסק לשיא של יותר מ-18 אלף דולר (ביום שישי). היום בצהריים עלה המטבע הדיגיטלי לרמה של 14 אלף דולר - ובכך השלים עלייה שבועית של 20%. מתחילת השנה זינק מחיר הביטקוין בשיעור של יותר מ-1,300%.

לא רק הביטקוין חווה טלטלות בסוף השבוע. על פי נתוני אתר CoinMarketCap, כמעט כל 50 המטבעות הדיגיטליים המובילים (מבין יותר מ-1,300 סוגי מטבעות דיגיטליים הנסחרים כיום) ספגו ירידות ביממה האחרונה. שווי שוק הביטקוין הגיע היום ל-232.7 מיליארד דולר - כ-60% משווי השוק של כלל המטבעות הדיגיטליים, שהסתכם ב-382.6 מיליארד דולר.

ייתכן מאוד כי הזעזועים האחרונים בשוק נובעים, בין השאר, מהפתיחה הראשונה הצפויה הערב של בורסה בארה"ב למסחר בחוזים עתידיים על הביטקוין. האופציות החדשות שתתחיל להציע הלילה בורסת Cboe משיקגו, וחוזים עתידיים דומים שיוצעו על-ידי מתחרתה הגדולה, קבוצת CME, החל ביום שני הבא (18 בדצמבר), יפתחו את הדלתות לזרם השקעות של גופים מוסדיים, ועשויים גם להקל על הסוחרים את האפשרות להמר על ירידת מחיר של הביטקוין.

כפי שדווח ב"גלובס" בתחילת החודש, שתי הבורסות משיקגו קיבלו ב-1 בדצמבר אישור של CFTC, ועדת המסחר לחוזים עתידיים בסחורות בארה"ב, להציע חוזים עתידיים על הביטקוין. הוועדה נתנה אישור גם לבורסת קאנטור, חברה בת של Cantor Fitzgerald, לסחור באופציות בינאריות על הביטקוין.

עם זאת, אתרי הברוקראז' האמריקאיים יציעו ללקוחותיהם גישה לחוזים עתידיים אלה במגבלות מחמירות מהרגיל. המשקיעים לא יוכלו לבצע "שורט" על הביטקוין - כלומר, להמר על ירידת מחירו - וגם יידרשו לשים פיקדון גבוה של לפחות 50% על סכום ההשקעה שלהם.

יש ברוקרים שמעדיפים את CME, המנהלת ארבע בורסות, על פני Cboe הקטנה יותר. פיזור ההשקעה על פני ארבע בורסות במקום אחת עשוי להפחית את הסיכון עבור המשקיעים. עם זאת, היתרון של Cboe הוא שהיא שחקנית משמעותית גם בשוק האופציות על מניות - מה שנותן לה חשיפה לברוקרים ולמשקיעים שאינם סוחרים בבורסות הסחורות של CME.

משאבי טבע זינקה בעוד 100%

ובינתיים בישראל, בסוף השבוע האחרון פרסם מני רוזנפלד, יו"ר איגוד הביטקוין הישראלי, אזהרה חריפה בנוגע לסיכון הכרוך בהשקעה במטבע הדיגיטלי. לדבריו, "בטווח הקצר, כמו ששער הביטקוין עלה, הוא יכול בקלות גם לרדת. תנודות השער בטווח הקצר אינן הדבר המעניין בביטקוין - מה שמעניין הם היתרונות של ביטקוין על פני צורות הכסף המוכרות, הטכנולוגיה מאחוריו, והפוטנציאל שלה להביא למהפכה טכנולוגית-כלכלית. בטווח הארוך, אנו צופים שיתרונות אלה יובילו לשימוש נרחב יותר בביטקוין, ואתו גם עלייה בשער. אבל בטווח הקצר, שער הביטקוין יכול לרדת לחצי מערכו הנוכחי ואף נמוך מזה, ולכן אין לסכן בהשקעה כזו יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד".

ובהמשך לידיעה שפורסמה ב"גלובס" ביום חמישי האחרון, חברת משאבי טבע  דיווחה הבוקר לבורסה לני"ע בתל אביב כי הדירקטוריון שלה, בראשותו של בעל השליטה רועי סבג, אישר את הסכם המיזוג שעליו חתמה בשבוע שעבר עם חברת הבלוקצ'יין הקנדית Backbone, העוסקת בכריית מטבעות דיגיטליים. ארבעת בעלי המניות העיקריים של באקבון הם ניקולה בונטה ואמיליאנו גרודצקי הארגנטינאים ופייר-לוק קימפר ומתיו ואשון הקנדים.

החברה מפעילה ארבע חוות שרתים בקוויבק לכריית מטבעות דיגיטליים, ומקימה שתי חוות שרתים נוספות שאמורות להתחיל לפעול בחודש הבא.

משאבי טבע מציינת בדיווח, בין השאר, כי "כריית מטבעות קריפטוגרפיים היא תהליך מחשובי, הדורש כוח מחשוב רב במיוחד וצורך אנרגיה מרובה, אשר בסופו נוצרים מטבעות קריפטוגרפיים, המאוחסנים ונשמרים בטכנולוגיית הבלוקצ'יין". עוד דווח, כי "יתרת שוויים של המטבעות הקריפטוגרפיים המוחזקים בידי באקבון נכון ל-5 בדצמבר 2017 עמדה על כ-2.5 מיליון דולר".

השלמת העסקה טעונה את אישור הבורסה לני"ע בתל אביב לרישום למסחר של המניות שיוקצו לבעלי המניות של באקבון.

ביום חמישי האחרון זינקה מניית משאבי טבע ב-14% למחיר של 38 שקל, במחזור מסחר ער של יותר מ-37 מיליון שקל. היום אחר הצהריים המניה טיפסה בעוד 100%, והגיעה למחיר של 77 שקל, המשקף לחברה שווי שוק של 1.13 מיליארד שקל. בהתאם לעסקה שאושרה, עם השלמת המיזוג בין החברות יונפקו 50 מיליון מניות של משאבי טבע לבאקבון - כך שבסופו של דבר, מספר המניות הכולל של משאבי טבע יהיה 66.6 מיליון מניות - פי ארבעה ממספר המניות כיום. מהלך כזה עשוי להזניק בהתאם את שווי החברה הממוזגת פי ארבעה משוויה הנוכחי.

מחיר הביטקוין
 מחיר הביטקוין