המאבק על אפריקה ישראל: בן משה תוקף את הצעת סיידוף

לאסיפת מחזיקי האג"ח מחר צפויים להגיע נציגי בן משה וסיידוף, וכנראה שהוויכוחים הסוערים ביניהם על איכות ההצעות יימשכו גם הפעם

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

נאמני 3 סדרות האג"ח של קבוצת אפריקה ישראל מחזירים את הסדר החוב של הקבוצה אל שולחן הדיונים. הבוקר החליטו הנאמנים מחברת הרמטיק נאמנות לדחות למועד מאוחר יותר, שטרם נקבע, את הצבעות מחזיקי האג"ח על הסדר החוב שעליו סיכמו עם נתי סיידוף - וזאת לאור ההתפתחויות בימים האחרונים.

במקביל הודיעו הנאמנים על כינוס של אסיפת מחזיקים נוספת מחר בצהריים, שבה יעלו לדיון ההצעות החדשות שהוגשו למחזיקי האג"ח מאז יום שישי, ובראשן זו החדשה של מוטי בן משה. לדיון מחר צפויים להגיע נציגיהם של בן משה וסיידוף, ואם להתבסס על ניסיון האסיפה הקודמת, הרי שהוויכוחים הסוערים ביניהם על איכות ההצעות יימשכו גם הפעם.

בחירת המחזיקים עשויה להתהפך

לאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, הנחלק בין מחזיקי סדרה כ"ו (1.55 מיליארד שקל), סדרה כ"ז (1.11 מיליארד שקל) וסדרה כ"ח (358 מיליון שקל). לאחר הדיון מחר צפויים נאמני הסדרות לקבוע מועד חדש להצבעה על הסדר החוב באפריקה ישראל, וכן את הסעיפים וההצעות המדויקות שיועלו להצבעה.

לא מן הנמנע כי בחירת המחזיקים הקודמת בהצעת סיידוף תתהפך כעת, בעקבות ההצעה החדשה של בן משה, מאחר שזו מאפשרת תשלום מהיר במזומן של כ-72% מהיקף החוב למחזיקים, או תשלום כולל של 2.22 מיליארד שקל, שכ-84% ממנו מיידי ובמזומן, ואז שיעור ההחזר עומד על 74%. עם זאת, הצעתו של בן משה מבוססת בחלקה על גיוס חוב מהציבור, שטרם הושלם, בחברות שבשליטתו.

אתמול בצהריים דיווח "גלובס" לראשונה על ההצעה החדשה של בן משה לרכוש את הבעלות המלאה על אפריקה ישראל באמצעות 3 חברות שונות שבשליטתו. אתמול בשעות הערב חשף בן משה את הצעתו המלאה, שכוללת שני מסלולים אפשריים ומבוססת על הצעותיו הקודמות. במסגרת אותן הצעות, הציע בן משה כי חברת אלון רבוע כחול שבבעלותו תרכוש מקבוצת אפריקה ישראל את החזקותיה (56%) בחברה הבת, אפריקה נכסים, כאשר התמורה תשמש לפירעון חלק מהחוב למחזיקי האג"ח. בעסקה הציעה אלון רבוע כחול לשלם תמורת המניות 1.25 מיליארד שקל במזומן, בתוספת אופציה לתמורה נוספת של לפחות 100 מיליון שקל בתוך 3 שנים.

במקביל, הציעה אז חברת האנרגיה דור אלון, לרכוש את החזקותיה (29%) של אפריקה ישראל בחברה המפעילה את כביש 6, תמורת 150 מיליון שקל. שתי הצעות אלה חודשו ביממה האחרונה, במקביל להצעת חברת אקסטרה של בן משה לרכוש את הבעלות על אפריקה ישראל, שתכלול לאחר העסקה את החברות הבנות דניה סיבוס ואפריקה מגורים וקרקע בסביון.

הצעתה של אקסטרה כוללת שתי חלופות. לפי החלופה הראשונה, היא תשלם למחזיקי האג"ח במועד השלמת העסקה 100 מיליון שקל במזומן, ותעביר להם גם סכום של 250 מיליון שקל, הנמצא בקופת אפריקה ישראל. כמו כן, יקבלו המחזיקים אג"ח של אפריקה ישראל בהיקף של 300 מיליון שקל במח"מ של 3.9 שנים, שיישאו ריבית של 4.5% צמודה למדד, וכן זכויות על קרקע ברוסיה בשווי של 20 מיליון שקל ו"אפסייד" של 50 מיליון שקל על מימוש מוצלח של דניה סיבוס. נוסף על כך, יוזרם לחברה נכס בשווי של 70 מיליון שקל לחיזוק הונה העצמי.

החלופה השנייה פשוטה יותר, וכוללת תשלום מיידי של 400 מיליון שקל במזומן למחזיקי האג"ח, בתוספת המזומן בקופה והקרקע ברוסיה. לדברי בן משה, העסקאות של אלון רבוע כחול ודור אלון, בתוספת החלופה הראשונה של אקסטרה, כוללות תמורה של 2.22 מיליארד שקל למחזיקים, שמתוכה 1.77 מיליארד שקל במזומן מיידי. מנגד, אותה חבילה עם החלופה השנייה של אקסטרה כוללת תמורה נמוכה יותר, של 2.17 מיליארד שקל, אבל עם רכיב מזומן מיידי גבוה יותר בסך 2.07 מיליארד שקל.

הצעת סיידוף שופרה אתמול

הצעות אלה נראות, על פניו, כמשופרות ביחס להצעתו של נתי סיידוף, שהיתה אמורה להעלות להצבעה היום, ושגם היא שופרה אתמול, לאור התחרות מכיוונו של בן משה. כך למשל, הוגדל התשלום המיידי במזומן למחזיקי האג"ח, מ-500 מיליון שקל ל-650 מיליון שקל, על חשבון הפחת האג"ח שיונפקו למחזיקים מ-1.57 מיליארד שקל ל-1.42 מיליארד שקל. שאר התמורות בהסדר נותרו ללא שינוי, והן כוללות 2% ממניות אפריקה נכסים בשווי של כ-50 מיליון שקל, שעבוד על הקרקע ברוסיה בשווי של 20 מיליון שקל וכן אפשרות לקבל עוד 40 מיליון שקל, במקרה שאפריקה ישראל תצליח להנפיק את החברה הבת, דניה סיבוס.

סיידוף מתכנן להזרים לקופת אפריקה ישראל 480 מיליון שקל במזומן ולהעביר לה קרקע בארה"ב בשווי של 70 מיליון שקל, בתמורה לקבלת בעלות מלאה עליה. אתמול הוא גם הודיע שיסכים למכור לבן משה את ההחזקות באפריקה נכסים ובדניה סיבוס, אבל בהמשך דחה בן משה את ההצעה.

במכתב ששלחו אמש באי כוחו של בן משה, עוה"ד רענן קליר ואלון בנימיני, לנאמני האג"ח, נכתב כי מדובר ב"הטעיה ואחיזת עיניים מכוונת". לדבריהם, התיקון מאתמול מבקש להציג את סיידוף כמי ש"מזמין" את בן משה לרכוש את הנכסים, כשבפועל, כל מטרתו היא שהסדר החוב שלו יאושר, בלי שעסקאות אלה ייצאו אל הפועל.

הצעת מוטי בן משה למחזיקי האגח של אפריקה ישראל
 הצעת מוטי בן משה למחזיקי האגח של אפריקה ישראל