מש' התקשורת לבזק: החליפי מרכזיה כדי לאפשר תחרות

בזק טוענת כי למשרד התקשורת אין סמכות לדרוש ממנה להחליף את מרכזיית המתגים שיאפשרו למתחרות "לרכב על גבי התשתית שלה" ■ עוד טוענת החברה כי אין ביכולתה ליישם את הדבר מבחינה טכנולוגית

סטלה הנדלר / צילום: תמר מצפי
סטלה הנדלר / צילום: תמר מצפי

בזק חוזרת ומתנגדת ליישום שוק סיטונאי מלא על גבי הרשת שלה. ל"גלובס" נודע כי בשבוע שעבר ערך משרד התקשורת שימוע בעל-פה לבזק בנושא תעריפי המקסימום לטלפוניה שייקבעו לה, ובמסגרת זו עלה מחדש נושא הסדרת הטלפוניה הסיטונאית על-גבי הרשת של החברה. המשרד דרש מהחברה לרכוש מתג מתאים שיתמוך במדיניות התחרות גם בטלפוניה.

בזק, נסביר, אמורה להציע שירותי טלפוניה למתחרות במחירים שקבע משרד התקשורת. אלא, שהחברה הצליחה לטרפד את המהלך, ובמקום זאת קבע המשרד פתרון אחר של טלפוניה במכירה חוזרת (פתרון בילינג) במחירי שימוש גבוהים הרבה יותר - מה שבפועל הפך את השירות ללא כדאי עבור המתחרות פרטנר וסלקום. המשרד קבע כי מדובר בהסדר זמני לשנה (שאמור להסתיים בקרוב).

לא הפעם הראשונה

נציין, כי בטלפוניה סיטונאית המפעיל מציב מתג בתוך הרשת של בזק, וכך השיחות של לקוחותיו מנותבות ברשת של בזק. בטלפוניה במכירה חוזרת, בזק מבצעת את עבודת הניתוב של השיחה והיא זו שמחברת בין השיחות של מתחרותיה ומנפיקה להן חשבונית.

המחירים שקבע המשרד לטלפוניה במכירה החוזרת הם 16 שקל לקו, פלוס 1.6 אגורות לדקה. בטלפוניה הסיטונאית המחירים היו הרבה יותר נמוכים ועמדו על 7 שקלים לקו ו-1 אגורות לדקה. כלומר, עבור 300 דקות סלקום או פרטנר היו משלמות לבזק 10 שקלים בלבד לחודש, וכך השירות היה כלכלי עבורן. מנגד, עבור בזק מדובר במחירי שימוש נמוכים במיוחד ומכאן הסיבות להתנגדותה התקיפה. החברה, נציין, אף הצהירה בדוחותיה האחרונים שמחירי שימוש כה נמוכים יפגעו ברווחיותה.

מבחינה כלכלית טהורה, נציין, לא הייתה סיבה אמיתית לקבוע עלויות שונות לשני סוגי השירותים, אך משרד התקשורת אימץ את עמדת בזק ולפיכך מחירי השימוש לטלפוניה במכירה חוזרת הרבה יותר גבוהים.

מבחינת משרד התקשורת, העובדה שבזק לא מיישמת את נושא הטלפוניה הסיטונאית היא הפרת רישיון. מדובר בפעם השנייה שבזק מפרה את הרישיון, לאחר שהמשרד כבר הטיל עליה עיצום כספי בסך 11 מיליון שקל בעקבות סירובה להקצות את הטלפוניה שלה לטובת המתחרות.

בזק מצדה טוענת שמדובר בפתרון לא ישים מבחינה טכנולוגית. זאת, למרות שהוא מיושם בכל העולם ובניגוד לחוות דעת של מומחים שקבעו כי מדובר בפתרון אפשרי. לשיטתה, המשרד אינו יכול לכפות עליה להחליף מתג. בנוסף היא טענה כי העובדה שפרטנר וסלקום משווקות פתרון טלפוניה עצמאי משלהן (VOB), מהווה הוכחה שהן לא באמת צריכות את הטלפוניה שלה. יתרה מכך, לטענת החברה הטלפוניה הקווית היא בבחינת פאסה ולא צריכה להיות חלק מהסדרת השוק.