דודו זקן ינסה לגייס במכשירים פיננסים כ-1.5 מיליארד שקל

חברת אודם מימון, בה מחזיק זקן לצד משה ברקת, איציק בצלאל וצבי ברק, תנפיק אג"ח צמודת מדד מגובות בפיקדונות בבנקים ישראליים

דודו זקן / צילום: תמר מצפי
דודו זקן / צילום: תמר מצפי

דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים, מצטרף לגל ההנפקות של מכשירים פיננסיים בת"א, שנועד לענות על הרעב של הגופיים המוסדיים לתשואה בסביבת הריבית האפסית. חברת אודם מימון שבה מחזיק זקן עם עוד שלושה שותפים פרסמה היום טיוטת תשקיף לגיוס של 1.5 מיליארד שקל, באמצעות הנפקת אג"ח צמודת מדד מגובות בפיקדונות בבנקים ישראליים.

הנכס המגבה את האג"ח הוא פיקדון בריבית קבועה, צמוד למדד, המשולם באופן חצי שנתי במקביל למועדי תשלום הריבית של האג"ח (Back To Back), והוא המקור לפירעון האג"ח. האג"ח שתנפיק אודם תשלם את הריבית החל מיולי 2018. היא בעלת מח"מ של כ-7.7 שנים וזכתה לדירוג שלAaa ממידרוג.

מי שעומדים מאחורי אודם מימון מלבד זקן הם ד"ר משה ברקת (לשעבר יו"ר הפניקס), המנכ"ל איציק בצלאל (לשעבר מנכ"ל מגדל חיתום) וצבי ברק. כל אחד מהארבעה מחזיק ב-25% מהון החברה. במידרוג מציינים כי בהתאם למבנה העסקה, הוצאות הנפקת איגרות החוב והתפעול בשנה הראשונה ישולמו מתוך תמורת ההנפקה עד לסכום של 3 מיליון שקל, ואת היתרה תשלים החברה ממקורות אחרים טרם הנפקת האג"ח.

דפוזיטיב ואלה פיקדונות כבר גייסו

עוד הוסיפו במידרוג, כי הדירוג "משקף את יכולת החברה להבטיח למחזיקי האג"ח את תשלומי הקרן והריבית במועדים הקבועים בעסקה, ואת סיכוני האשראי של המוסדות הפיננסיים שבהם מופקדים הנכסים המגבים". זאת, כשהובאו בחשבון בין השאר סיכון המוסד הפיננסי שבו מופקדים הפיקדונות, נזילות הפיקדונות, פערי ריבית, חשיפה למדד המחירים, ניתוח המבנה המשפטי, סיכונים תפעוליים ועוד. אודם מימון התחייבה כי הכספים שתגייס בהנפקה יופקדו בבנקים ישראליים מובילים, וכי שיעור הפיקדונות מסך הנכסים המגובים בעסקה, המוחזקים בבנק אחד, לא יעלה על 50%.

חברה ייעודית נוספת שהוקמה לאחרונה ומנסה בימים אלה לגייס כ-1.5 מיליארד שקל היא דפוזיטיב מוצרים פיננסיים, מאחוריה עומדים איש הפיננסים יוסי ארד ושותפו אסף חסון, יחד עם עו"ד ארז רוזנבוך (מיזמי קרן מגוריט). גם כאן הכוונה להנפיק אג"ח בריבית קבועה, ולהפקיד את התמורה שתתקבל בהנפקה בפיקדונות בבנקים בריבית קבועה. בדפוזיטיב ציינו כי החברה "שואפת להשיא את רווחיה בדרך של קבלת פער גבוה, ככל הניתן, בין הריבית שאותה תתחייב החברה לשלם למחזיקי איגרות החוב, לבין הריבית שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים".

המהלכים של אודם ודפוזיטיב נעשים לאחר שבסוף אוקטובר השנה גייסו הבנקאי לשעבר שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון כ-2.7 מיליארד שקל בדרך דומה, באמצעות חברת אלה פיקדונות (לשעבר דולר טריפל איי).