בג"ץ ביטל את צו הביניים נגד קידום תוכנית הותמ"ל באופקים

עם זאת, השופטים הדגישו כי זכות ההתנגדות שמורה לעותרים גם בהמשך הדרך, אם באמצעות התנגדות לתוכנית בשלב המתאים לכך בהליך התכנון ואם באמצעות הגשת עתירה מינהלית

האורן 15, אופקים / צילום: איל יצהר
האורן 15, אופקים / צילום: איל יצהר

"בגמר הדיון, לאחר שיג ושיח, הוסכם על מחיקת העתירה, תוך שמירת טענות הצדדים וזכויותיהם במסגרת הליכי התכנון ועל דרך של עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים" - כך פסקו אתמול (ג') שופטי בג"ץ בתום הדיון שהתקיים בעתירה שהוגשה נגד תוכנית הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) באופקים.

את העתירה הגישו המושב בית יתיר, מושב כרמל, מושב מעון צביאל וחברי גד"ש הר חברון, באמצעות עו"ד רון רוגין. נזכיר כי שופטי בג"ץ קבעו לפני מספר שבועות כי התוכנית לא תקודם, ואף קבע כי דיון שהיה אמור להתקיים בנושא יידחה.

למרות טענות העותרים כנגד תוכנית הותמ"ל שעוסקת באישור תוכניות לאלפי יחידות דיור בעיר אופקים, המליצו השופטים שדנו בעתירה, נעם סולברג, אורי שוהם ויוסף אלרון, למחוק את העתירה. עם זאת, השופטים הדגישו כי זכות ההתנגדות שמורה לעותרים גם בהמשך הדרך, אם באמצעות התנגדות לתוכנית בשלב המתאים לכך בהליך התכנון ואם באמצעות הגשת עתירה מינהלית.

תוכנית הותמ"ל באופקים קודמה מראשית 2017, כאשר בחודש ספטמבר, ערב הדיון בהמלצות חוקר להתנגדויות הציבור, הוצא צו ביניים להקפאת הליכי התכנון. כעת, לאור ביטול הצו, נערכים בותמ"ל להמשך קידומה של התוכנית, אשר תהווה מנוף לפיתוחה של העיר אופקים בעשורים הקרובים. התוכנית מתייחסת לתוספת של כ-10,000 יחידות דיור לעיר, לצד שטחי תעסוקה ומסחר נרחבים.

לצד העובדה שבמינהל התכנון ובאוצר הביעו סיפוק מההחלטה שמאפשרת להמשיך ולקדם את התוכנית, נראה כי גם העותרים לא איבדו תקווה: "בפסיקתו פתח לנו בית המשפט העליון פתח למאבק נוסף, מבחינתו חסר פשרות, להצלת האדמות החקלאיות שהן מטה לחמנו ועל-פי משרד החקלאות הן אסם התבואה של הנגב".

אורי זילברמן, מנכ"ל גד"ש הר חברון, אמר לאחר הדיון כי "החלופות שהצענו, על חשבון אדמתנו שלנו, מאפשרות למדינה ולאופקים לתכנן ולבנות את אותם היקפים בדיוק של פתרונות דיור ותעסוקה ובה-בעת להציל שטחים פתוחים בהיקף של כעשרת אלפים דונם ואת החקלאות שהיא מקור הפרנסה היחיד שלנו. אנחנו נאבקים נגד הרס בלתי הפיך של שטחים פתוחים, ערכי טבע ואלפי דונם של חקלאות. אנחנו בגבנו אל הקיר. אנו מתכוונים להמשיך במאבק ללא פשרות, עד לביטול רוע הגזירה. אין לנו ברירה אחרת. בחרנו בחקלאות כדרך חיים. זהו משלח-ידינו. אנחנו מתפרנסים מתנובת האדמה, ולא נוותר על זכותנו להתקיים מחקלאות".