"כל שקל שיירד מעמלת האינטרנט יעלה 2 ש' במחיר הכרטיס"

הקרב על עמלות כרטיסי הקולנוע בהזמנה באינטרנט הגיע לכנסת ■ מנכ"ל סינמה סיטי התנגד בחריפות להצעת החוק של ח"כ זנדברג המבקשת לבטל את העמלה ■ תיקון עוולה צרכנית או התערבות מסחרית פסולה?

אולם קולנוע / צילום: איל יצהר
אולם קולנוע / צילום: איל יצהר

הקרב על עמלות כרטיסי הקולנוע נידון היום (ד') בוועדת הכלכלה של הכנסת, במסגרת הצעת חוק המבקשת לבטל עמלה זו.

מנכ"ל סינמה סיטי, אבי אדרי, אמר בוועדה כי "כל שקל שיירד מעמלת האינטרנט יעלה 2 שקלים במחיר הכרטיס". עוד אמר אדרי כי עמלת האינטרנט שמשלמים הצרכנים נשארת במלואה ברשות הקולנוע, לעומת תמלוגים שמועברים ממחיר הכרטיס לבעלי הזכויות העולמיים על הסרטים.

נזכיר כי העמלה הנגבית מהרוכשים באינטרנט מוסיפה כ-10% למחירי הכרטיסים, כשהיא קובעת תוספת של 3.90 עד 4.50 שקלים למחירי הכרטיסים. המחיר לכרטיס קולנוע (בסרט רגיל) עומד על כ-40 שקל.

מנייר עמדה שהכין הכלכלן ד"ר שלומי פריזט עבור התאחדות בתי הקולנוע, שמנסה מטבע הדברים למנוע מהצעת החוק לעבור, עולה כי שיעור המזמינים כרטיסים לקולנוע באינטרנט עומד על כ-15% בימים ראשון עד רביעי. שיעור זה מזנק בסופי שבוע: שיעור ההזמנות המוקדמות לסרטים המוקרנים בימים חמישי עד שבת עומד על 70%-80% לשעות מבוקשות ולסרטים מבוקשים ועל כ-50% לסרטים מבוקשים פחות. 

תיקון עוולה או התערבות פסולה? 

הצעת החוק, שיזמה ח"כ תמר זנדברג, מבקשת לבטל את הגבייה עבור העמלה האמורה ולגבות מהצרכנים מחיר אחיד, הן ברכישה מוקדמת והן ברכישה בקופות. ההצעה אמורה לתקן עוולה צרכנית, לפיה דווקא המזמינים מראש ש"חוסכים" עבודה מהמוכרן בקופה משלמים יותר; אולם מצד שני היא מהווה התערבות מסחרית פסולה, שכן מחירי הקולנוע נתונים לשוק חופשי שבו יכולות השחקניות הענף לשנות את המחיר בהתאם.

בעבודתו, ד"ר פריזט משווה את העמלה הזו לעמלות מגוונות שמשלמים צרכנים - למשל בתחום התעופה או נסיעה בכבישי אגרה או מופעי בידור (על מקומות ישיבה מועדפות), כשהוא טוען כי מחירי הקולנוע בישראל נמוכים ביחד למדינות אחרות בעולם, ומכאן הסיכוי להעלאת המחירים במקרה שהצעת החוק תעבור.

עוד הוא מציין כי בשורה של בתי קולנוע בעולם נגבית עמלה מוקדמת, כך למשל בניו-יורק (1 דולר), בלונדון (0.70 ליש"ט) או בברלין (10% ממחיר הכרטיס). מבחינת פריזט, לא מדובר באפליה, כי אם בגבייה של דמי שירות שאמורים לכסות עלויות של תשתית טכנולוגית שמתחזקות חברות הקולנוע - טיעון קלוש למדי בעולם שבו הזירה המקוונת תופסת נפח בקטגוריות מגוונות.

בוועדת הכלכלה כאמור סבורים כי יש מקום לתקן את המעוות. בדיון הבוקר, שהתקיים במטרה להכין את ההצעה לקריאה ראשונה, חברי הכנסת הגדירו את הצהרתו של אדרי כאיום אליו לא תיכנע הוועדה. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, אמר כי "אין הצעת חוק שלא גררה איומים מסוג זה. על אף האיומים ההצעה תעבור ולא תתפשר על הצעות שיעשו ממנה חוכא ואיטלולא".

בין ההצעות שעלו במהלך הדיון, הוצע להעניק הנחה לרוכשים 3 כרטיסים ויותר. ח"כ זנדברג הציעה מתווה פשרה שיאפשר גבייה של עמלה אחת לכל עסקה (כיום העמלה משולמת על כל כרטיס שנרכש גם אם מדובר בהזמנה אחת).

עוד הסבירה זנדברג כי הצעתה משקפת שינוי מתבקש שהגיע הזמן לעשותו, והוסיפה כי "צריך לבדוק כיצד קורה שמחירי הכרטיסים והעמלות זהים, והאם יכול להיות שהבעיה היא שאין תחרות בענף הקולנוע". אמירה דומה השמיע גם מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט. 

"מישהו צריך לשלם לבראד פיט" 

המפיק משה אדרי אמר בדיון כי רשתות הקולנוע נלחמות על חייהן. "לפני חודש הלכה רשת לפשיטת רגל, אין כסף בתעשייה הזו. אתם חושבים שאנחנו מדפיסים כסף אבל יש לנו תחרות יומיומית מול האינטרנט. אנחנו חתומים על ערבויות אישיות מפה ועד רמת גן, ח"כ זנדברג רוצה לקבל חשיפה על משהו שטותי", אמר.

מנכ"ל סינמה סיטי, אבי אדרי, הסביר כי אם מחיר העמלות יירד, הם יצטרכו להביא את הכסף הזה ממקום אחר. מקום אחר, מטבע הדברים, הוא הצרכן. לדבריו, "בעל הזכויות בסרט לוקח 50% ממחיר הכרטיס, כי מישהו צריך לשלם לבראד פיט. במקום להעלות את מחיר הכרטיס, אנחנו לוקחים עמלת אינטרנט, כי הכסף הזה כולו נשאר אצלנו. אם מחר בבוקר מבטלים את זה, אז על כל שקל שלקחתי עמלה אני צריך להוסיף 2 שקלים למחיר הכרטיס".

ליעד קרימברג, מנהלת השיווק של יס פלאנט, מסרה: "אם ההצעה תעבור, רוב הצרכנים ישלמו יותר - מי שקונה בקופות ישלם יותר, ומי שקונה באינטרנט ישלם את אותו המחיר. בממוצע שנתי 65% בוחרים לקנות בקופה, והם אלה שישלמו יותר אם הצעת החוק תעבור.

"היום אנחנו מאפשרים לשלם יותר עבור תוספת שירות. אנחנו חברות פרטיות שפועלות על-פי מודל עסקי מסוים. אם נרוויח פחות, מי שיינזק הוא הצרכן, ומי שירוויח יהיו האולפנים בחו"ל. במודל כיום שפועל בארץ ובעולם, מחיר הכרטיס נחלק חצי-חצי בין האולפנים ובין בעלי הקולנוע - כך שאם נאלץ לייקר את המחירים, אולפני הסרטים בחו"ל בהוליווד הם שירוויחו - על חשבון הצרכן הישראלי שישלם יותר. כסף יעבור מישראל לארה"ב".

- נטען בוועדה להיעדר תחרות ולתיאום מחירים. מה עמדתכם?

"זה מאוד לא נכון. יש תחרות עזה בשוק הקולנוע, יש 4 שחקנים גדולים ועוד שחקנים קטנים. מחירי הכרטיסים נשמרים בממוצע ארצי דומה בגלל התחרות. התחרות לא נמדדת במחיר אלא בחוויה וברמת השירות. יש מבצעי 1+1 שהם שונים בין הרשתות דרך חברות כרטיסי האשראי (שהן אלה שמממנות את הכרטיסים במבצעים ללקוחות). יש המון דרכים שבהן התחרות מתקיימת, עולם הקולנוע מתאפיין במחיר שוק יחסית דומה".