הבנקים לא מוצאים קונים לשב"א וצפויים למכור בבורסה

המגבלה על החזקת עד 10% בחברת שירותי התשלומים מקשה על מציאת משקיעים אסטרטגיים ■ המכירה צפויה להתבצע בבורסה

כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו
כרטיס אשראי כספומט קניות נתח שוק צרכנות / צלם: פוטוס טו גו

רגע לפני שדירקטוריון שב"א (שירותי בנק אוטומטיים) מתחלף, הוא מחליט לקדם הנפקה של החברה בבורסה. שב"א, האחראית על תשתית מערכת התשלומים בישראל, צפויה להתחיל בתהליך הכנת תשקיף לקראת הצעת מכר שתשולב בהנפקה ראשונית שלה בבורסה בתל אביב.

אמנם ההחלטה לצאת להנפקה עדיין אינה סופית, אבל לדברי גורמים במערכת הבנקאית, מכירת מניות בחברה למשקיעים פרטיים לא נחלה עד כה הצלחה, ולכן יש סיכוי גבוה שבסופו של דבר, יבחרו במסלול ההנפקה (בשילוב הצעת מכר). לפי הערכות, הנפקה כזו תתבצע לפי שווי חברה של 400-500 מיליון שקל.

נזכיר כי שב"א מוחזקת כיום על ידי הבנקים הגדולים בישראל. במסגרת חוק שטרום נקבע כי על הבנקים למכור חלק מהחזקותיהם, ולרדת להחזקה של עד 10% בחברה לכל בנק. המשמעות היא שהבנקים יצטרכו למכור כ-67% ממניותיהם, כשרוב המניות שיימכרו הן של בנק לאומי והפועלים. המטרה במכירה היא לאפשר גישה לתשתיות של שב"א גם לשחקנים חדשים בתחום התשלומים, וכך להגדיל את התחרות בתחום.

סירוב מהרגולציה

בתחילה ניסו הבנקים לעניין גורמים שונים ברכישת המניות, ובהם שחקנים בתחום התשלומים. אופציה נוספת היתה לשלב את מכירת חברות כרטיסי האשראי של בנק הפועלים ולאומי עם מכירת המניות בשב"א, במעין עסקת חבילה.

אלא שכאמור, לפי החוק, ניתן להחזיק עד 10% ממניות שב"א, וגישושים עם הרגולטורים לאפשר החזקה גבוהה יותר לשחקנים החדשים נתקלו בסירוב. לכן, עסקה כזו הפכה ללא אטרקטיבית, שכן החזקה של 10% בחברה לא מקנה לבעל המניות השפעה מהותית.

לעומת זאת, פתרון של הצעת מכר בבורסה ניתן יהיה לבצע בקלות, שכן שב"א נחשבת לחברה יציבה, רווחית וברמת סיכון נמוכה - ולכן אטרקטיבית כהשקעה פיננסית למוסדיים או למשקיעים אחרים.

ההחזקה המשותפת של הבנקים בשב"א גורמת בתקופה האחרונה ללא מעט מתיחות וחילוקי דעות בין הבנקים. כך למשל, כחלק מהליך המכירה, ניסו בבנק לאומי לקדם תוכנית שלפיה יבוצע מיזוג בין שב"א לחברה האחות מס"ב, המוחזקת גם היא על ידי הבנקים, אם כי בשיעור החזקות שונה מהשיעור בשב"א.

הפעילות של מס"ב מצומצמת יותר משב"א, וכוללת בעיקר העברה וסליקת משכורות ומתן שירותי תפעול מסוימים בתחום הגמל והפנסיה. אמנם באופן רשמי מדובר בשתי חברות נפרדות, אבל שתי החברות שזורות זו בזו, בעיקר מבחינת תשתיות טכנולוגיה. ואולם, בנק הפועלים התנגד למיזוג, בנימוק שלפי חוק שטרום, הבנקים לא מחויבים למכור מניות בחברת מס"ב, ומיזוג כזה יגרום להם לאבד נכס נוסף שבבעלותם כיום.

מתיחות נוספת נוצרה באחרונה על רקע הבחירות הצפויות לדירקטוריון החברה, שיתקיימו בעוד כשבועיים. במסגרת חוק שטרום נקבע כי דירקטוריון החברה יתחלף, ובמקום המצב הנוכחי, שבו הבנקים שולטים בדירקטוריון, במצב החדש יהיה רוב לדח"צים, כאשר רק לשניים מתוך ארבעת הבנקים בדירקטוריון יהיו נציגים.

בעלי המניות בשבא
 בעלי המניות בשבא