נמל אשדוד פנה לביה"ד לעבודה שיורה לעובדים לשוב לעבודה

עפ"י ההנהלה, משעות אחר-הצהריים הופסקה כל עבודת התפעול של הנמל, והאוניות לא נפרקות ולא נטענות

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

הנהלת נמל אשדוד פנתה הערב לבית הדין האזורי לעבודה בבקשת להוציא סעדים זמניים כנגד השביתה בה פתחו אחר-הצהריים מנהלי העבודה ועובדי סקטור תפעול בחברה. נשיא בית הדין, השופט יוחנן כהן, קבע כי הדיון בנושא יתקיים מחר בבוקר.

על פי ההנהלה, משעות אחר-הצהריים הופסקה כל עבודת התפעול של הנמל, והאוניות לא נפרקות ולא נטענות. הנהלת החברה הוציאה עדכון ללקוחותיה על השיבושים בפעילות.

הרקע לסכסוך שהתגלע לאחרונה, על פי יו"ר ארגון עובדי התחבורה, אבי אדרי, הוא "סירוב החברה לשבץ את מנהלי העבודה כצעד ענישתי שלא התייצבו להדרכות הבוקר". הסיבה להיעדרותם של המנהלים מההדרכה היא "פגיעה בשכרם", זאת משום שעובדים הנמצאים בהדרכה לא זכאים לפרמיות ותוספות כמו במסגרת עבודתם הרגילה ברציף.

יצוין כי מדובר בהדרכה שגרתית הנמשכת כמה שעות, אליה התייצבו עובדי סקטורים אחרים, לרבות סקטור מנהל.

ועד מנהלי עבודה הוא ועד קטן יחסית הכולל כ-50 עובדים, אך בעל כוח רב. 12 מנהלי העבודה שלא שובצו לעבודה בשל היעדרותם מהדרכה, נתנו הוראה לכל 700 עובדי התפעול להפסיק את עבודתם. התוצאה - 750 עובדי נמל שובתים והאוניות ממתינות ברציפים.

הרקע הלא רשמי לסכסוך ככל הנראה הוא חשש עובדי מחלקת התפעול מקליטת עובדים חדשים. לדברי אדרי, בכוונת ההנהלה לקלוט כ-60 לחדשים, מהלך "שיפגע בשכרם של העובדים הקיימים ויגרום להתייתרות העובדים כשיפתח הנמל החדש". לאחרונה אף פנו עובדי מחלקת התפעול לבכירי ההסתדרות הכללית בבקשה לעכב קליטת עובדים חדשים בחברה.

בבקשה שהוגשה הערב לבית הדין האזורי בבאר שבע על ידי עו״ד יעקב מלישקביץ נכתב כי ״עניינה של בקשה זו הוא בעיצומים פראיים בהם נוקטים עובדי סקטור מנהלי עבודה במחלקת התפעול אשר כתוצאה מהם הושבתה לחלוטין העבודה במסוף המכולות ומתקיימים שיבושים קשים ביתר הרציפים".

עוד צוין כי ״במסגרת עיצומים אלה מסרבים מנהלי העבודה תפעול להגיע לפעילות הדרכה אליה זומנו, וכן מסרבים לבצע חלק מעבודתם השגרתית והיום-יומית ברציפים ובאופן ספציפי הם מסרבים לבצע "כפלים", קרי לבצע בו-זמנית עבודה בשתי תחנות המאויישות בזמן המשמרת על ידי מנהלי העבודה״.

נזכיר כי לפני כחצי שנה הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ כי הוא מוכן לתת חסינות מפני פיטורים לכל עובדי הנמל לתקופה של 10 שנים בתמורה לביצוע תוכנית התייעלות ופרישה מרצון של כוח אדם בנמלים. בימים אלה מתקיים בנמל אשדוד מו"מ תחת פיקוח של בית המשפט בין ההסתדרות הכללית והעובדים לבין המדינה וחברת הנמל. על פי הגורמים בנמל אשדוד טרם חלה התקדמות משמעותית בשיחות.

מחברת נמל אשדוד נמסר: "אנו רואים בחומרה כי קבוצת עובדים מצומצמת לוקחת ומשבשת באופן חמור את עבודת הנמל ופוגעת בשירות הניתן ללקוחות".