ההצעות על אפריקה ישראל עולות: מתקרבות לשווי הנכסים נטו

נתי סיידוף ומוטי בן משה המשיכו בימים האחרונים לשפר את הצעותיהם, לקראת ההצבעה הסופית של מחזיקי האג"ח מחר ■ בן משה: "הצעתי משקפת ערך גבוה ב-100 מיליון שקל מזו של סיידוף"

בניינים של אפריקה ישראל / צילם: איל יצהר
בניינים של אפריקה ישראל / צילם: איל יצהר

התחרות על רכישת קבוצת אפריקה ישראל מידי מחזיקי האג"ח שלה הולכת ומתארכת, אולם לפי שעה מי שמרוויחים מכך הם המחזיקים עצמם. שני המתמודדים העיקריים, נתי סיידוף ומוטי בן משה, המשיכו בימים האחרונים לשפר את הצעותיהם, לקראת הצבעה הסופית של מחזיקי האג"ח, שמועדה נדחה מיום ה' האחרון למחר (יום ב').

לאפריקה ישראל חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי שלוש סדרות האג"ח שלה. במהלך השנה האחרונה ניתחנו כאן את האפשרות לפיו תפורק אפריקה ישראל ותימכר בחלקים, והדגשנו כי להערכת כמה מחזיקי אג"ח גדולים, ניתן יהיה לקבל בדרך זו תמורה גבוהה בהרבה של 2.3-2.4 מיליארד שקל וזאת בשל הערך הטמון בנכסי החברה.

באותה תקופה, נקבו ההצעות השונות לרכישת החברה בשווי נמוך מ-2 מיליארד שקל לאפריקה ישראל ו/או לנכסיה השונים. אולם, דומה כי התחרות העזה בין בן משה לסיידוף דוחפת כעת את התמורה המוצעת קרוב יותר ויותר לשוויים הכלכלי של נכסי הקבוצה.

בן משה הוסיף 25 מיליון שקל

ביום חמישי הודיע בן משה כי יגדיל את התמורות למחזיקי האג"ח ב-35 מיליון שקל, כך שהערך הנומינאלי של שתי הצעותיו גדל לדבריו ל-2.2 מיליארד שקל בחלופת המזומן ול-2.26 מיליארד שקל בחלופת האג"ח. בחישוב הערך הכלכלי של שתי החלופות הדגיש בן משה כין ערך חלופת המזומן נותר זהה בעוד הערך הכלכלי של חלופת האג"ח עומד על 2.245 מיליארד שקל.

מספרים דומים סיפק גם רו"ח איציק עידן מפירמת בייקר טילי, המייעצת לנציגות המחזיקים. לפי המסמך האחרון שפרסם עידן ביום חמישי, הרי שערכה הנומינאלי של חלופת האג"ח של בן משה עומד על 2.262 מיליארד שקל בשעה שערכה הכלכלי עומד על 2.221 מיליארד שקל. לחלופת המזומן הציג רו"ח עידן שווי כלכלי של 2.2 מיליארד שקל, אולם הדגיש כי האופציה לבחירה בה היא של בן משה בלבד.

במקביל, בדק היועץ הכלכלי של הנציגות את הצעת סיידוף ומצא כי ערכה הנומינאלי מסתכם ב-2.221 מיליארד שקל וכי ערכה הכלכלי עומד על 2.15 מיליארד שקל. מנגד, לדעת אנשי סיידוף עומד שווי החבילה שלה על 2.249 מיליארד שקל, לאחר שהגדילו את רכיב האג"ח ב-30 מיליון שקל ל-1.45 מיליארד שקל ואף הוסיפו אופציית מזומן במטרה לשפר את האטרקטיביות שלה בעיני המחזיקים. יחד עם זאת, יש לציין כי לפי הצעת סיידוף במידה שיתקיים פירעון מוקדם, הרי שהתמורות במזומן יעמדו על 2.213 מיליארד שקל - בדומה להצעת בן משה.

לדברי אנשי סיידוף, בכוונת הקבוצה לצאת למהלך באופן מיידי ולבצעה בתוך שנה מיום השלמת ההסכם, למשל באמצעות גיוס אג"ח חדשות. עם זאת, במידה שהתחייבות זו לא תצא אל הפועל, מבטיחה קבוצת סיידוף לשלם למחזיקי האג"ח תמורה נוספת של 20 מיליון שקל, לצד תשלומי ריבית של 58 מיליון שקל. משכך, קובעים אנשי סיידוף כי במקרה כזה יסתכמו התמורות למחזיקים ב-2.327 מיליארד שקל.

בקבוצת סיידוף מבקשים לשכנע את המחזיקים ביתרון הצעתם, בין השאר באמצעות הדגשת העובדה שהצעתו של בן משה מבוססת על גיוס חוב גדול (בן משה עצמו טען שיהיה מדובר בגיוס של כ-600 מיליון שקל). בעקבות ההצעה החדשה אמר היום תמיר כהן, מנהל העסקים של קבוצת סיידוף, כי "במצב של גיוס חוב על-ידי סיידוף, צפויות כלל החברות בקבוצת אפריקה ישראל לשרת את החוב". זאת, "בניגוד להצעת בן משה שבה רק חלק מהחברות תוכלנה לשרת את החוב, שכן החברות הציבוריות שבאמצעותן מבקש בן משה לרכוש את אפריקה ישראל, יעשו שימוש ברווחי החברות הנרכשות על מנת לשלם את ההלוואות העצומות שהם מתכוונות לשאת על גבן".

בן משה מצדו, אמר ביום חמישי כי הצעתו למחזיקי האג"ח משקפת ערך כלכלי גבוה ב-100 מיליון שקל מזה של הצעת סיידוף. בן משה הדגיש, כי הוא סיפק לנאמני סדרות האג"ח הוכחת יכולת בהיקף שאף עולה על הסכומים שהתחייב להם גם בהצעתו המשופרת.

אפריקה מגורים מגייסת יותר מ-200 מיליון שקל באג"ח

חברת אפריקה מגורים, ש-74% ממניותיה מוחזקות בידי קבוצת אפריקה ישראל, השלימה ביום חמישי האחרון בהצלחה את השלב המקדים בהנפקת סדרת אג"ח חדשה (סדרה ד'). לאפריקה מגורים דירוג של A2 מחברת מידרוג. במסגרת המכרז הגישו משקיעים מסווגים התחייבויות מוקדמות לרכישת אג"ח ב-597 מיליון שקל, ואילו החברה קיבלה מתוכן התחייבויות לרכישת אג"ח ב-202 מיליון שקל. השלב הציבורי של ההנפקה צפוי להתקיים בימים הקרובים, ובמסגרתו תנסה החברה להשלים גיוס של 250 מיליון שקל.

עוד נקבע במכרז כי סדרה ד' תשלם ריבית שקלית (לא צמודה) של 2.75%. לסדרה מח"מ ארוך של כ-5.5 שנים, והיא עתידה להיפרע בארבעה תשלומים לא שווים במהלך השנים 2019-2025.