על פרשת דרכים: המלחמה על ייצור השבבים לתעשיית הרכב

חברות הרכב ויצרניות השבבים ייפגשו בחודש הבא בתערוכת האלקטרוניקה העולמית CES, בדרך למאבק על שוק של עשרות מיליארדי דולרים

שבב של Nvidia / צילום: רויטרס, Tyrone Siu
שבב של Nvidia / צילום: רויטרס, Tyrone Siu

אחת מהסצנות הקלאסיות במערבונים מתרחשת בעיירה מדברית נידחת, שאליה מגיעים אקדוחנים כדי להכריע מי השולף המהיר ביותר, מי יהיה האחרון, שיישאר לעמוד בתום חילופי הירי ויגרוף את השלל.

ב-2018 עתידה הסצנה הזו להתרחש בתערוכת האלקטרוניקה השנתית CES בלאס וגאס, שתיפתח בינואר הקרוב. המדבר הוא עדיין אותו מדבר, אם כי בתי מלון נוצצים מחליפים את מאורות השתייה המפוקפקות, משרד השריף הוחלף ב-CSI ואילו האקדוחנים, שמתקבצים בימים אלה לתערוכה הם ענקי תעשיית השבבים ויצרני הרכב.

השלל הגדול שכולם שואפים להניח עליו את היד הוא השליטה בשוק היוקרתי של השבבים לרכב אוטונומי. הקרב הזה כבר לא מתרחש עם אקדחי קולט 911 אלא עם תקציבים של עשרות מיליארדי דולרים.

קפיצת דרך טכנולוגית

מי שמסתכל על התמונה הצרה עשוי להגיע למסקנה, שאנחנו לוקים בעודף דרמטיות. אחרי הכל, מדובר בטכנולוגיית רכב, שאפילו האופטימיסטים המושבעים לא צופים, שתשיג חדירה משמעותית לפני אמצע/סוף העשור הבא, אם בכלל. אבל בתמונה הרחבה, התהליכים שמתחוללים כיום בתעשיית השבבים הם לא פחות מדרמטיים והרכב האוטונומי אחראי להם במידה רבה. התעשייה ניצבת כיום בפני אחת מקפיצות הדרך הטכנולוגיות הגדולות בתולדותיה כאשר ב"שפיץ" ניצבת האינטיליגנציה המלאכותית. הטכנולוגיה הזו יכולה להאיץ דרמטית את יכולות עיבוד וסינון הנתונים להפיק מידע יקר ערך מכל אותם מאגרים ותוצרי לוואי של חיבור האנושות לרשת אחידה.

אלא שניצול רציני ויסודי של הפוטנציאל המצוי ב-AI דורש כיום כוח עיבוד מאסיבי וצריכת כוח היסטרית. לפיכך הלקוחות העיקריים שלה כיום הן ממשלות, גופי ביטחון וענקי IT, שמצוידים במשאבי מיחשוב גלובליים רציניים. כדי להפוך את הטכנולוגיה למזומנים, צריכים יצרני הצ'יפים להעביר אותה ל-Mass Market והרכב האוטונומי/מקושר הוא כלי קיבול אידיאלי: הוא זקוק לכוח מיחשוב חזק מאוד כדי להגיב בזמן אמת לסביבת הנהיגה המשתנה אבל יש לו מגבלות משמעותיות מאוד בתחום העלויות וצריכת הכוח.

יצרן שבבים שיקדים את המתחרים בדרך לפיצוח האתגר הזה ויבטיח לעצמו מספיק "שותפים לדרך" מתעשיית הרכב, ישיג לעצמו נוכחות ארוכת טווח בשוק עם פוטנציאל של עשרות מיליוני יחידות בשנה. על הדרך הוא גם יצבור הרבה ניסיון וישיג נגישות לשווקי לוואי אסטרטגיים עתידיים כמו תקשורת דור חמישי (5G), מיפוי ועוד. שוק של מאות מיליארדי דולרים בשנה.

הפוטנציאל הטמון בתחום ואי הוודאות לגבי העתיד מעניקים פרספקטיבה לתנודות האלימות, שמטלטלות בשנתיים האחרונות את תעשיית הצ'יפים ואת ענפי הלוואי שלה. מובילאיי נקטפה על ידי אינטל תמורת 15 מיליארד דולר; תאגיד HARMAN נבלע על ידי סמסונג אלקטרוניקה ב-8 מיליארד; NVIDIA מתרחבת בסיוע מיזוגים ורכישות ומשקיעה מיליארדים במו"פ אוטומוטיבי ואילו יצרנית הצ'יפים ההולנדית NXP, שאחת הנדוניות העיקריות שלה היא אחיזת רגל חזקה בתעשיית הרכב, עדיין נמצאת בתהליך רכישה על ידי קוואלקום, תמורת 30-40 מיליארד דולר. וכמו בסיפור על חד-גדיא, קוואלקום עצמה נמצאת תחת איום להיבלע על ידי ברודקום בעסקה של מעל 100 מיליארד דולר (שאותה היא דוחה על הסף, בינתיים).

התכתשות לא טיפוסית לתעשייה

כאמור כל "האקדוחנים" הללו יגיעו השנה לתערוכת CES עם קנים רושפי אש, כאשר על הכוונת שלהם נמצא שוק הצ'יפים לרכב אוטונומי וגיוס יצרני רכב נוספים למחנה שלהם. כבר בחודשים האחרונים ראינו סימנים מקדימים לצפוי בדמות התכתשויות מילוליות ויצריות, שאינן טיפוסיות לתעשייה, שנשלטת על ידי מהנדסים קרי רוח.

לתערוכת הרכב של לוס אנג'לס שנערכה החודש, הגיע יו"ר אינטל, בריאן קרזניץ' וטען כי צ'יפ הרכב האוטונומי החדש EyeQ5 של הקבוצה, שתוכנן על ידי מובילאיי ומבוסס על אינטילגנציה מלאכותית, יציע "יעילות כפולה מזו של כל צ'יפ מקביל אחר בשוק". הוא התכוון בעיקר לעליונות על צ'יפ-העל לרכב אוטונומי של NVIDIA היריבה, שמכונה XAVIER.

ב-NVIDIA לא שתקו על הירייה הזו ובתגובה אמר דני שפירו, מנכ"ל פעילות הרכב של החברה (שביקר לאחרונה גם בארץ), כי "אי אפשר בכלל להשוות בין שני המוצרים מכיוון, ששניהם מבוססים על תהליכי ייצור שונים ולשניהם תאריכי השקה שונים". לדבריו המערכת של NVIDIA כבר זמינה ותיכנס לייצור המוני ב-2019, בעוד שהצ'יפ של מובילאיי-אינטל יהיה זמין רק להדגמה ב-2018 כאשר הייצור ההמוני יהיה ב-2020 וההשקה במכונית של לקוח (ב.מ.וו) תהיה רק ב-2021.

עוד מצטרפת חדשה ועתירת משאבים למלחמה היא סמסונג אלקטרוניקה. סמסונג רכשה, כאמור, את תאגיד הרמן באמצע השנה ולא ביזבזה שנייה לפני שהכריזה בספטמבר על הקמת יחידת נהיגה אוטונומית חדשה של הקבוצה, "שתציע פתרונות כוללים לרכב אוטונומי, החל מאינטגרציה של מערכות ועד אלגוריתמים לנהיגה".

גם בסמסונג הורידו את הכפפות המילוליות ובראיון לסוכנות הידיעות "בלומברג" בספטמבר לא הסתיר המנכ"ל החדש של הרמן, דינש פאליוול, את מי הוא מציב על הכוונת. "התעשייה שלנו כמעט צועקת 'אנחנו אוהבים את מובילאיי אבל אנחנו רוצים פלטפורמה פתוחה'". כלומר לא מערכת 'סגורה' כמו זו של אינטל מובילאיי אלא כזו, שגורמי צד שלישי, כמו יצרני הרכב, מקבלים נגישות לתכנון ולתכנות שלה ויכולים לפתח מוצרים ותוצרים משלהם על אותו בסיס. "תחרות היא הדבר הטוב ביותר", הוסיף פאליוול, "תעשיית הרכב רוצה שנציע מערכת פתוחה ואנחנו חושבים שיש לנו את האמצעים שנדרשים לכך". סמסונג-הרמן גם רכשה לאחרונה את הסטארט-אפ האמריקני RENOVO, שפיתח מערכת הפעלה "פתוחה" לרכב האוטונומי.

האיום הזה נקלט כנראה היטב על מסכי הרדאר של אינטל ולאחרונה צוטט וונדל ברוקס, נשיא אינטל קפיטל ואחד "הארכיטקטים" של עסקת מובילאיי, באומרו כי "מובילאיי עשויה לפתוח בקרוב את המערכת שלה כדי לצרף אליה עוד ספקי טיר1".

ישראל: לא רק ספקית תחמושת

לקרב הענקים, שייערך בווגאס המרוחקת, יש יותר מקשר עקיף לתעשיית האוטו-טק הישראלית. אם בעבר הסתפקו חברות ישראליות בעיקר בתפקיד של "ספקיות תחמושת מתקדמת ויצירתית" ליצרני הצ'יפים ולתעשיית הרכב, הרי שהשנה התפקיד יהיה מרכזי יותר. כך, למשל, עתידה "קבוצת הנהיגה האוטונומית של אינטל-מובילאיי", שבסיסה נמצא כיום בחיפה, לקיים בתערוכה מסיבת עיתונאים נפרדת מזו של חברת האם אינטל. אנחנו עדיין לא יודעים מה היא תציג שם אבל למובילאיי יש רקורד רציני של חשיפות אסטרטגיות בתערוכה, כולל חשיפת "שותפים לדרך" דוגמת אינטל וב.מ.וו.

בעבר הערכנו כאן, שהשותפה האסטרטגית החדשה של הקבוצה מתעשיית הרכב עשויה להיות יונדאי מוטורס הקוריאנית. בלי קשר מוכרז, גם יונדאי מוטורס, והחברה הבת שלה "יונדאי מוביס", מתכננות להציג ב-CES חידושים טכנולוגיים ועסקיים חשובים בתחום הרכב האוטונומי. להערכתנו יונדאי עדיין עשויה "לקפוץ על העגלה" של אינטל מובילאיי בתור שותפה אסטרטגית ולא נופתע אם זו תהיה אחת ההכרזות הבולטות ב-CES. מנגד, השאיפות החדשות של סמסונג בתחום הזה, והקשרים ההדוקים בין ה"צ'בולים" - תאגידי הענק הקוריאניים - עשויים לתקוע טריז בין יונדאי למובילאיי.

פרט לכך תכלול התערוכה גם "ביתן ישראלי" בחסות משרד הכלכלה והתעשייה, שבו יציגו מעל 20 חברות סטארט-אפ מישראל. מתוך החברות שיציגו בתחום הרכב, למשל, עלתה על מסכי הרדאר שלנו חברת 1.21GigaWatts מפתח תקווה, שפיתחה טכנולוגייה לניהול תנועה של כלי רכב אוטונומיים על בסיס חתימת גלי הרדיו שלהם "תוך יצירת מפה דינמית והעברת אותות אזהרה אוטומטיים לראדרים של כלי הרכב".

לדברי החברה, מדובר במודל טכנולוגי דומה לזה בו משתמשות מערכות הבקרה האווירית בעולם כדי לנהל תעבורה אזרחית מורכבת של כלי טייס (או לנהל קרבות אוויריים). החברה מגיעה מבית היוצר של קבוצת EIM הישראלית, שפעילה מזה עשרות שנים בתחום האלקטרוניקה האזרחית והבטחונית, והיא מנוהלת על ידי ותיקים מהתעשייה - מה שמבטיח, ככל הנראה, שבאמתחתה פיתרון טכנולוגי די יסודי ובוגר, שיכול להשתלב היטב בשוק "העיר החכמה" העתידי.

ונסיים עם חברת קורטיקה, שלה הקדשנו לאחרונה ראיון ב"גלובס". כזכור, החברה פיתחה אלגוריתמים של אינטליגנציה מלאכותית ייחודית, על בסיס חקר המוח האנושי, שמקנים למעבדים יכולת של "למידה לא מונחית". כלומר המערכת לומדת לזהות לבד את סביבתה ולהגיב לסיטואציות נהיגה מורכבות להבדיל מ"למידה עמוקה" מסורתית, שבה נדרשים המתכנתים ללמד את הרשת העצבית של ה-AI לזהות עצמים וסיטואציות על פי דוגמאות.

באותו ראיון חשפה קורטיקה כי יש לה הסכמים עם שלושה יצרני רכב גדולים להטמעה של הטכנולוגיה שלה אולם סירבה בתוקף, ומסרבת גם היום, לחשוף מי הם אותם שותפים/לקוחות. אבל בכנס בין לאומי לאינטליגנציה מלאכותית שנערך החודש הודיעה חברת אאודי הגרמנית כי היא בוחנת טכנולוגיה, שמאפשרת למעבד הרכב לבצע למידה "לא מונחית" להבדיל מהלמידה העמוקה שבפיתוחה השקיעה עד היום.

נציין שאאודי היא יצרנית הרכב המובילה בעולם בתחום האימוץ של יישומי AI ברכב, ונחשבת מורת דרך בתעשייה. בתערוכת CES בשנה שעברה היא כבר הציגה אב טיפוס על בסיס ה-Q7 עם מערכת AI מתקדמת מאוד, ש"רצה" על חומרה של NVIDIA. גם בתערוכה השנה תציג אאודי אבות טיפוס "אינטליגנטיים" ולא נופתע אם "העיניים" ומערכת העצבים של אותם כלי רכב יתבססו על הטכנולוגיה פורצת הגבולות של קורטיקה. זו אמנם ספקולציה, שאין לה שום אישור רשמי, אבל כאשר אנחנו מחברים שתיים ועוד שתיים, רק לעיתים נדירות יוצא לנו חמש.

ההשקות הבולטות בתחום הרכב ב-CES

■ מרצדס בנץ: תציג בתערוכה ממשק אנוש ותפעול מתקדם לרכב אוטונומי ומקושר, כולל טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית ומסכים, שיספקו תוכן מותאם אישית לנהגים ולנוסעים. תציג בתערוכה גם אב טיפוס של רכב חשמלי קומפקטי, שישווק בתוך שנים ספורות.

■ קונטינטל: חברת הטיר 1 תציג את מה שהיא מכנה "חווית קישוריות הוליסטית" לרכב. המערכת תספק מידע שוטף על תנאי הדרך והכביש ומידע מהרשת ותשתמש כפלטפורמה דרכה יוכלו יצרני רכב וספקי שירותים להזרים תכנים אינטרנטיים מטעמם.

■ הונדה: החברה היפנית תציג בתערוכה מגוון רחב של טכנולוגיות AI ומערכות רובוטיות כולל ארבעה רכבי קונספט "רובוטיים", שאחד מהם הוא רכב שטח אוטונומי. החברה תציג לראשונה רכב קונספט עם סוללות מתחלפות, בנוסח הפתרון של בטר פליייס.

■ פיסקר: יצרנית הרכב החשמלי האקזוטי, שידעה לא מעט עליות ומורדות, תחשוף טכנולוגיה מהפכנית של "סוללות מצב מוצק". לטענתה לסוללות דחיסות גבוהה פי 2.5 מזו של סוללות ליתיום-איון נפוצות. החברה צופה לאמץ סוללות כאלה בכלי הרכב שלה בתוך 5 שנים, כדי להשיג טווח נסיעה רצוף של מעל 600 ק"מ וטעינה תוך 60 שניות.

■ ניסאן: החברה מגיעה לתערוכה כדי לקבל את תואר "החידוש הבולט ביותר" בקטגוריית הרכב עבור הדור החדש של ניסאן ליף החשמלית. הרכב, ששיווקו מתחיל בארצות הברית, מציע טווח נסיעה משופר משמעותית וחידושים כמו קישור רציף בין הרכב לאפליקציה בטלפון של הבעלים, מערכת ניווט ושיוט סמי-אוטונומית מונחית רדאר ועוד.