השלטון המקומי נגד היעדר מבחן הכנסה בדיור בר השגה

הצעת החוק של יו"ר סיעת "כולנו", ח"כ רועי פולקמן, מציעה לקבוע אפשרות לשילוב דיור להשכרה בפרויקטים רגילים ■ ראשי השלטון המקומי ופורום 15 הערים מתנגדים לנוסח הנוכחי - בשל היעדר מבחני ההכנסה

עיכוב באישור הצעת החוק לשילוב דיור בר השגה לשכירות בפרויקטים רגילים שנבנים בשוק החופשי. מדובר בהצעת חוק שמקדם יו"ר סיעת 'כולנו' חבר הכנסת רועי פולקמן שמציעה לקבוע אפשרות לשילוב דיור להשכרה בפרויקטים רגילים. על פי הצעת החוק, מוצע לאפשר לוועדה מקומית להעניק תוספת בנייה בפרויקטים וזאת בתנאי שהדירות הנוספות יהיו להשכרה בלבד למחסורי דיור, ולאפשר במקביל לוועדות המחוזיות לאשר תוספת משמעותית יותר בהיקפי הבנייה למטרה זו. מדובר בהצעת חוק שעשויה להגדיל באופן ניכר את היקף הדירות להשכרה, אולם ההתנגדות שהוגשה כעת תעכב את אישורו.

לקראת הדיון שמתקיים היום (ג') בוועדת הרפורמות בכנסת, שיגרו אמש ראשי השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות מכתב דחוף לשר האוצר משה כחלון, שר הפנים אריה מכלוף דרעי ושר הבינוי והשיכון יואב גלנט בו הם מתנגדים לנוסח הצעת החוק. "נבקש לעדכנכם כי השלטון המקומי מתנגד להצעת החוק לדיור בהישג יד בנוסחה כפי שהוא", כך נכתב במכתב שהגיע לידי "גלובס". עוד נכתב כי: "הצעת החוק חוטאת למטרה ולמהות של דיור בהישג יד בכך שאינה קובעת מבחן הכנסה לזכאים לדיור להשכרה במחיר מופחת. בהיעדר קריטריון של מבחן הכנסה, אין כל דרך להבטיח כי אכן אוכלוסיית מעמד הביניים תזכה בהטבה זו. לפי הצעת החוק בנוסחה המקורי, גם אוכלוסייה המשתייכת לעשירונים 9 ו-10, ואשר משתכרת פי שלושה וארבעה וחצי מהשכר הממוצע במשק, תזכה ב"מתנה" של שכר דירה מופחת משמעותית. אין לכך כל הצדקה. מדובר במשאב ציבורי מוגבל ביותר ויש לוודא כי הוא מוענק לאוכלוסייה הייעודית בלבד". עוד מציינים ראשי השלטון המקומי במכתב כי גם העובדה שהצעת החוק עתידה להסמיך את הוועדות המחוזיות לעקוף את הרשויות המקומיות משמעותה פגיעה בהכנסות הרשויות המקומיות מהיטלי השבחה וכי ראוי ששיקול הדעת באישור ההטבה ייעשה על ידי הוועדות המקומיות בלבד. ראשי השלטון המקומי ביקשו בסוף המכתב לדחות את הדיון שנקבע להיום בוועדת הרפורמות.

יו״ר סיעת 'כולנו' חבר הכנסת רועי פולקמן, מקדם הצעת החוק, אמר היום בתגובה לפניית השלטון המקומי כי: "מבחן ההכנסה יעשה בדיוק להיפך ממה שטוענים בשלטון המקומי, זה ישכפל את העיוות שיש היום בהנחות בארנונה. צעירים שיש להם הורים שתומכים בהם זוכים בהנחות ואלו שעובדים למחייתם לא זכאים. אין לי כוונה שכך גם יופלו אנשים בדיור בהישג יד. כיון שאין בישראל דוח הון אישי, הרעיון הוא לייצר דיור מוזל באזורי הביקוש לכל מחוסר דיור. לכן קבענו קריטריונים שדומים לקריטריונים של פרוייקטי 'מחיר למשתכן' ואף הורדנו את גיל הרווקים לגיל 26 מתוך מחשבה ששלב השכירות המוזלת קריטי להתחלת החיים בשלב רכישת המקצוע וצבירת הון לרכישת דירה".

נציין כי פניית השלטון המקומי שנשלחה אמש לשרים לא הובילה לביטול הדיון בוועדות הרפורמות, אבל ככל הנראה לא יתקיימו הצבעות על הצעת החוק בוועדה היום, מה שדוחה את קידומה לקראת אישור.