"הפרקליטות הדליפה שאני חוששת לחיי, אז שהמדינה תגן עליי"

כשנתיים וחצי לאחר שחרורה מהכלא, שבה היום מזכירתו המיתולוגית של אהוד אולמרט, לביה"מ, ועלתה על דוכן העדים ■ לפי החשד, יאיר ביטון, קשר קשר עם העבריין איציק אברג'יל להלבנת כספים

שולה זקן ויאיר ביטון  / צילומים: תמר מצפי
שולה זקן ויאיר ביטון / צילומים: תמר מצפי

"הפרקליטות הדליפה לתקשורת שאני חוששת לחיי, אז מן הדין שהמדינה תגן עליי. אני כל-כך משתדלת להחזיר את חיי למינימום של חיים נורמליים. לא חושבת שמישהו יכול לעבור מה שעברתי, אז אני מנסה לא להיכנס לכל הדברים הללו. קצתי בתקשורת ובעורכי-הדין שרוצים כותרת להאדיר את שמם". כך הצהירה הבוקר (ד') מזכירתו המיתולוגית של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שולה זקן, שהתייצבה הבוקר (ד') למסור עדות בפרשת הלבנת ההון לכאורה בחברה הציבורית ב. יאיר, לאחר ניסיונות התחמקות חוזרים ונשנים ממתן העדות.

זקן נחקרה על-ידי עו"ד איתן פלד, בא-כוחו של ביטון, מהנאשמים המרכזיים בפרשה, והעידה כי היא מכירה את יאיר ביטון, הבעלים של חברת ב. יאיר, "הרבה שנים", וכי הוא "איש חכם ובעל לב טוב". זקן הוסיפה, כי ביטון הוא אדם התורם לאחרים - "רב חסד, באים אליו אנשים במצוקה והוא עוזר". לדבריה, יש לו הרבה כסף והוא תורם הרבה. עוד העידה זקן, כי ביטון היה "בין האנשים הירושלמים שתמכו בי בתרומות", כשהיא מתכוונת לתקופה שבה נוהל ההליך הפלילי נגדה בפרשת הולילנד; וכן ציינה שנפגשה עמו פגישות אישיות וגם פגישות עם אחרים.

עדותה של זקן ניתנה הבוקר לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א הורה לאחרונה על הבאתה על-ידי שוטרים למסירת העדות, וכן על הגשת קלטת של שיחה שהקליטה זקן עם ביטון. לבסוף הסכימו הצדדים על הגעתה של זקן מרצונה החופשי להעיד ולא בצו הבאה שיפוטי. אולם מעדותה של זקן עולה כי לא השלימה עם כך באופן מלא. "לא רציתי לבוא לפה, אבל הזמינו אותי", אמרה זקן במהלך העדות, תוך שהיא פונה לשופטת.

מחלוקת על קבילות הקלטות

"גלובס" חשף לאחרונה את ההודעות והראיות בתיק שבאמצעותן מבקשת הפרקליטות לקשור את ביטון לעולם התחתון, ובייחוד לעבריין איציק אברג'יל. השניים מואשמים בכך שבמסגרת מערכת יחסים חברית שהתפתחה ביניהם, קשרו השניים קשר, יחד עם ניסים פינס, שהינו פושט רגל, ושמעון בלולו, להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מרמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

מהעדויות ומחלק מהראיות בתיק ב. יאיר ומחקירות המשטרה עולה כי ביטון חשף בפני גורמים בתיק כי הוא חייב 2 מיליארד שקל לגורמים שונים, אך הוא אינו מבהיר מי הם אותם גורמים. הפרקליטות מייחסת את החובות לעולם התחתון. בחקירות נחשפים גם קשרים שמייחסים החוקרים לביטון עם גורמים שונים בעולם התחתון.

וכיצד זקן קשורה לסיפור? ביטון וזקן הכירו בנסיבות חברתיות והקשר ביניהם התפתח לחברות קרובה. במסגרת החברות הזו הקליטה זקן את פגישותיה עם ביטון, ועל כן מבקשת הפרקליטות להעיד אותה על דברים שהגיעו לידיעתה במסגרת זו. לדברי זקן, הקלטותיה הגיעו לידי המשטרה, כאשר מסרה את הטלפון שלה לידיה במהלך חקירת פרשת הולילנד (לדבריה, בנה מסר את הטלפון פיזית). זקן, נזכיר, כבר הפלילה באמצעות הקלטות שלה את פטרונה לשעבר, אולמרט, בפרשות הולילנד וטלנסקי. עד כה זקן לא סיפקה את "הסחורה" שהפרקליטות רוצה להשיג ממנה - הוכחת הקשר לכאורה בין ביטון לאברג'יל.

עורך-דינה של זקן טען בדיון היום כי הקלטות שהקליטה את ביטון אינן קבילות לאחר שהמשטרה עשתה שחזורים לחלקים מהשיחות, ולא ברור עד כמה הן אותנטיות. זקן הוסיפה כי היא לא יודעת אם נערכו מחיקות בשיחות שהקליטה. בנוסף, טען בא-כוחו של ביטון כי יש צו איסור פרסום על הקלטות.

הסירובים של זקן לבוא להעיד

המחלוקת סביב הגשת ההקלטות שהקליטה זקן נדונה פעם אחר פעם בכל הדיונים שהתקיימו בפרשת ב. יאיר. עורכי-דינה של זקן ביקשו לאסור על המדינה לעשות שימוש בהקלטות של שיחות בין זקן ליאיר ביטון, בטענה כי היא מסרה את ההקלטות לידיהן של המשטרה והפרקליטות, כחלק מהסכם עד מדינה בהליכים הפליליים שהתקיימו נגד אולמרט, ולא הסכימה להגשת הקלטות בתיקים אחרים. הטענה נדחתה, אך כיום, כאמור, העלו עורכי-הדין טענה חדשה והיא בנוגע לקבילותן של הקלטות, והאם נעשו בהן מחיקות ושינויים.

עד הבוקר (ד') סירבה זקן להעיד בפרשת ב.יאיר. הרקע לחשש של זקן מפני מסירת עדות בפרשה הוא מעורבותו לכאורה של העבריין יצחק אברג'יל בפרשה; וכן חוסר רצונה "לסבך" את חברה הטוב, ביטון. כפי שנחשף ב"גלובס", זקן הביעה את החשש לחייה בשיחה שקיים עמה עו"ד יונתן טל, סגן בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), שבמסגרתה הודיע לה כי עליה להתייצב למסור עדות במסגרת דיון שיתקיים בתיק ב. יאיר בבית המשפט המחוזי ב-5 באפריל השנה. זקן השיבה לעו"ד טל באופן חד-משמעי כי לא תגיע לדיון, שכן היא חוששת לחייה. בהמשך לכך, זקן לא התייצבה לדיונים בתיק, עד שהוצא צו הבאה נגדה על-ידי ביהמ"ש, והיא הסכימה להגיע לעדות.

קשר עם הכנופייה הירושלמית?

אחד הגורמים בעולם התחתון שהמשטרה מייחסת לביטון חשד שעמד בקשרים עימם, הוא גבי בן-הרוש, אחד העבריינים הירושלמים המוכרים בארץ ומי שנתפס על-ידי המשטרה כראש "הכנופייה הירושלמית" ואחד האנשים החזקים בארגונם של האחים אברג'יל. ביטון מעומת בחקירותיו על כך שאמר כי בן-הרוש רוצה להרוג אותו. עוד הטיחו חוקריו של ביטון בביטון אמירות עבר, שלפיהן טען שבן-הרוש מספר לאנשים שהוא שותף שלו בעסק, ורוצה חצי מ-'ב. יאיר'.

החוקרים מוסיפים וטוענים בפני ביטון בחקירתו כי אמר בעבר שבן-הרוש סחט ממנו 30 מיליון שקל במהלך השנים, אבל הוא בחר שלא ללכת להתלונן במשטרה.

לפי ההערכות, בפרקליטות מבקשים לקשור את ביטון לאברג'יל באמצעות האמירות שלו על בן-הרוש. בחקירות שנוהלו בפרשה והגיעו לידי "גלובס", הטיחו חוקריו של ביטון בפניו את הקשר שלו למה שמכונה "החבורה הירושלמית".

ביטון מצדו עונה לחוקרים, כי מלבד מכירת דירה לגורם ב"כנופייה" ו"שלום שלום" עם חלק מחברי החבורה, לא היו לו יחסים עם אף אחד מהם. אולם, החוקרים הטיחו כי בחקירתו סיפר ביטון על פגישה שקיים עם הרב ישעיהו פינטו (שמאוחר יותר הסתבך בפרשה פלילית משל עצמו - פרשת השוחד לתנ"צ אפרים ברכה המנוח), שבמסגרתה ביקש מהרב לקלל את גבי בן-הרוש, כך שימות.

וכיצד זקן קשורה לסיפור? ביטון וזקן הכירו בנסיבות חברתיות והקשר ביניהם התפתח לחברות קרובה. במסגרת החברות הזו הקליטה זקן את פגישותיה עם ביטון ועל כן מבקשת הפרקליטות להעיד אותה על דברים שהגיעו לידיעתה במסגרת זו. במהלך החקירה נקט ביטון בתשובות מתחמקות בהתייחס לקשריו עם זקן. בין היתר, שואל אותו החוקר: "האם במסגרת השיחות שהיו לך עם זקן שיתפת אותה בדברים אישיים שחווית במסגרת ניהול חברת ב.יאיר?" והוא משיב: "לא משהו שזכור לי, אבל יכול להיות"; לשאלה אם זקן הכירה את בן-הרוש", משיב ביטון "תשאל אותה, למה אתה שואל אותי?".

בשלב זה - רגע לפני שעימת את ביטון עם הקלטות שהקליטה אותו זקן, ושעומדות בלב המחלוקת היום בביהמ"ש - החוקר מתחיל ללחוץ על ביטון ומקשה: חוקר: "האם שיתפת במסגרת השיחות הפרטיות שניהלת עם זקן, את אשר קרה בינך ובין גבי בן- הרוש?"

ביטון: "יכול להיות ששיתפתי, לא משהו שזכור לי ספציפי".

חוקר: "האם ממה שזכור לך שיתפת את זקן בפגישה או פגישות שהיו לך עם הרב פינטו?"

ביטון: "יכול להיות שבשיחות סלון או שיחה כזו דיברנו, אני לא זוכר משהו ספציפי.

בשלב זה מציג את הקלטות של זקן. "אין לי אפשרות לאשר שזה קולי או קול של אחר. ייתכן שזה הקול שלי וייתכן שלא. אני לא יודע אם זה אני", אומר ביטון בתגובתו הראשונית והמתחמקת. החוקר ממשיך ומטיח בו: "כרגע שמענו אותך מספר לזקן שהיית אצל הרב פינטו, ספר לנו מתי זה היה ומהן נסיבות המקרה". כעת משתמש ביטון בתגובה המתחמקת הקלאסית "אני לא זוכר". זקן שוחררה מהכלא ביוני 2015 לאחר שריצתה 7 חודשי מאסר מתוך 11 חודשים שגנזרו עליה במסגרת הסכם עדת מדינה. בתמורה לעונש המופחת, סיפקה זקן קלטות ועדויות שסייעו בהפללת אולמרט בפרשות הולילנד וטלנסקי. כמו-כן הסכימה זקן להעיד בפרשת טלנסקי נגד אולמרט, לאחר שבסיבוב הראשון, שבו זוכה אולמרט, שמרה על זכות השתיקה.

האישום: יאיר ביטון והעבריין איציק אברג'יל השתמשו בחברת ב.יאיר להעברת כספים

פרשת ב. יאיר התפוצצה במאי 2014, ובספטמבר 2015, הוגש כתב האישום בתיק נגד יאיר ביטון, יצחק אברג'יל, ניסים פינס, שמעון בלולו, חניתה פינס, נפתלי פרץ ונגד החברות "ב. יאיר", "ש.י.נ גן רווה" ו-"א.א.נ חשמל". האישומים כוללים שלל עבירות, בהן קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, עבירות מנהלים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, קשירת קשר לביצוע פשע ועוד.

לפי כתב האישום, במהלך השנים התפתחה מערכת יחסים חברית בין אברג'יל לביטון, שבמסגרתה נקשר הקשר הפלילי האסור. לטענת הפרקליטות, ב-2007 קשרו אברג'יל וביטון קשר, יחד עם בלולו ופינס פושט-הרגל, להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מרמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

לפי האישום, אברג'יל וביטון ביקשו לממש את הקשר באמצעות כריתת חוזים לבניית דירות באילת, והעברת חלק מהכספים שיועדו לבנייה, אל אברג'יל. לצורך כך, נטען, הקים אברג'יל, באמצעות פינס ובלולו, את חברת "ש.י.נ גן רווה", שהציגה את עצמה במרמה כחברת בנייה בעלת סיווג קבלני המאפשר לה לבנות מבנים בהיקף כולל של עד כ-7 מיליון שקל.

בהמשך דאג ביטון, לפי האישום, כי חברת ב. יאיר, באמצעות חברה-בת, תחתום מול חברת "ש.י.נ גן רווה" על שני חוזים לבניית 86 יחידות דיור באילת בשני פרויקטים שונים, בתמורה לתשלום כולל של 41.6 מיליון שקל. לפי האישום, ביטון עשה כן ביודעו כי ""ש.י.נ גן רווה" אינה חברה קבלנית כלל ובוודאי אינה מוכשרת לבנות פרויקטים בסדר גודל כזה.

עוד לפי כתב האישום, חברת "ש.י.נ גן רווה" התחילה לבנות את הדירות בפרויקטים ברמת בנייה נמוכה, תוך גרימת ליקויי בנייה שונים ותוך יצירת מנגנון של שימוש בחשבוניות פיקטיביות לשם התחמקות מתשלום מס. לטענת הפרקליטות, למרות ש"ש.י.נ גן רווה" לא עמדה בחוזים, לא השלימה את בניית הדירות ולא שילמה לחלק מהספקים את המגיע להם, דאג ביטון כי ב. יאיר תעביר לגן רווה סכום כולל של כ-2 מיליון שקל לצורך מימוש הקשר.

כספים לבית הכלא

בהמשך כתב האישום נטען כי במסגרת מימוש הקשר, ניסים פינס ובלולו, משכו חלק ניכר מהכספים שהועברו ל"ש.י.נ גן רווה" מ-ב. יאיר לצורך בניית הפרויקטים, והעבירו אותם לאברג'יל ולמקורביו. "כספים אלה שימשו, בהוראת אברג'יל, בין היתר, למטרות הבאות: העברת כספים רבים לחשבון 'הקנטינה' של אברג'יל, לישראל אוזיפה ולמקורבים אחרים, ששהו אותה עת בבתי כלא בארה"ב; העברת כספים לצורך הוצאותיו הפרטיות של אברג'יל; תשלום עבור שכר-הטרחה לעורכי-דינו של אברג'יל ומעורבים אחרים בארגון הפשיעה שלו; תשלום הוצאות המגורים והמחייה של משפחתו של אברג'יל בישראל; כלי רכב בשימושה המלא והבלעדי של אשתו של אברג'יל נרשמו כרכבי החברה בספרי הנהלת החשבונות של "ש.י.נ גן רווה" וכל הוצאותיהם, מעל 510 אלף שקל, הוטלו על "ש.י.נ גן רווה" ונדרשו על-ידה כהוצאה מוכרת; ושכירת כלי רכב על-חשבון "גן רווה" למקורבי אברג'יל בסך של 250 אלף שקל שנדרשו על-ידה כהוצאה מוכרת".

אברג'יל, פינס ובלולו הואשמו גם באי-דיווח למס הכנסה על הכנסות (כספים וטובות הנאה) שקיבלו מחברת גן רווה בסך כולל של למעלה מ-13 מיליון שקל.

שולה זקן

תפקיד בולט: מזכירתו האישית של אהוד אולמרט

אישומים והרשעות: פרשת המינויים ברשות המסים: הורשעה במרמה והפרת אמונים ונידונה לעבודות שירות פרשת ראשונטורס: הורשעה בקבלת דבר במרמה, ובמרמה והפרת אמונים. נדונה ל-9 חודשי מאסר על-תנאי פרשת הולילנד: הורשעה בקבלת שוחד במאות אלפי שקלים ובהלבנת הון. נידונה רק ל-11 חודשי חודשי מאסר בפועל במסגרת הסכם עדת מדינה. עדותה סיפקה חומרים מפלילים על אולמרט בפרשות טלנסקי והולילנד

קלטות: הקלטות שהקליטה את אולמרט והביאו להרשעתו, מבוקשות כעת ע"י התביעה בפרשת ב. יאיר בגין שיחותיה שם עם ביטון, המוכיחות לכאורה את הקשר שלו לאברג'יל