טראמפ על הסיוע האמריקאי: "בזבזנו 7 טריליון דולר במזה"ת"

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו אומר נשיא ארה"ב: "הגיע הזמן לבנות מחדש את ארצנו" ■ הדברים נאמרו בעקבות החלטת העצרת הכללית לגנות את הכרת ארה"ב בירושלים כבירת ישראל

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס Carlos Barria

בציוץ שמשקף, בין היתר, תסכול עמוק מהחלטת העצרת הכללית לגנות את ההכרה בירושלים כבירת ישראל, צייץ היום (ו') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "אחרי שבזבזנו בטפשותנו שבעה טריליון דולר על המזה"ת, הגיע הזמן להתחיל לבנות מחדש את ארצנו".

הציוץ הוא חוליה נוספת בשרשרת איומים של טראמפ ושל שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, שארה"ב תבחן מחדש את הזרמות הכספים שלה לאו"ם ואולי למדינות שאינן תומכות במדיניות החוץ של ארה"ב.

לפני הצבעת העצרת, אתמול, על החלטת הגינוי, רמזה היילי, כי ארה"ב עלולה להקטין את תרומתה השנתית לארגון. תרומה זו מהווה אחד ממקורות ההכנסה החשובים של או"ם.

"ארה"ב תזכור את היום שבו סימנה אותה העצרת הכללית כמטרה למתקפה", אמרה השגרירה. "נזכור זאת כאשר נידרש להעביר לאו"ם פעם נוספת את התרומה הגדולה ביותר שהוא מקבל מחברותיו... בכנות, עלי לומר שכאשר אנו מזרימים לאו"ם סכומי עתק, יש לנו ציפיות - והן לגיטימיות - שהארגון יביא זאת בחשבון".

"או"ם מגלה עוינות לישראל והוא ממקד את תשומת לבו בה במידה בלתי פרופורציונלית", אמרה היילי. "לפעמים אני תמהה מדוע ישראל בכלל נשארת בארגון העוין הזה".

יום קודם לכן, יצא טראמפ נגד "כל אותן מדינות שלוקחות את כספנו ואז מצביעות נגדנו במועצת הביטחון, או בעצרת הכללית". לדבריו, "מדינות אלה לוקחות מאיתנו מאות מיליוני דולרים, אפילו מיליארדי דולרים, ואז הן מצביעות נגדנו". הוא הוסיף: "שיצביעו נגדנו. נחסוך הרבה כסף. לא אכפת לנו".

בכל אופן, הציוץ החדש של טראמפ עשוי להיראות גם כמאמץ לגייס תמיכה ביזמה חדשה שמגבש הבית הלבן: פרוייקטים לחיזוק תשתיות לאומיות. הנוסח המלא של הציוץ הוא: "בשלב מסוים, לטובת המולדת, אני מנבא שנתחיל לעבוד יחד עם הדמוקרטים בשת"פ דו-מפלגתי. תשתיות עשויות להיות נקודת התחלה מצוינת. אחרי שבזבזנו בטפשותנו שבעה טריליון דולר על המזה"ת, הגיע הזמן להתחיל לבנות מחדש את ארצנו".

דוברת הסטייט דיפרטמנט, כי אין ודאות שיקוצץ הסיוע למדינות שהצביעו נגד ארה"ב. מתוך עשר המדינות שמקבלות את חבילות הסיוע הגדולות ביותר ממשלמי המיסים האמריקאיים, רק ישראל הצביעה נגד הגינוי. שמונה אחרות תמכו בו: אפגניסטאן (שנהנית מחבילת הסיוע הגדולה ביותר - 4.3 מיליארד דולר ב-2017), מצרים (1.4 מיליארד), ירדן (1.2 מיליארד), טנזאניה (547 מיליון), פקיסטאן (525 מיליון), ניגריה (515 מיליון), אתיופיה (495 מיליון) ודרום-אפריקה (471 מיליון). קניה (706 מיליון) לא השתתפה בהצבעה.

לא ברור מה החישוב ביסוד הקביעה שארה"ב הזרימה שבעה טריליון למזה"ת. מכל מדינות המזה"ת, מקבלת ישראל את הסיוע האמריקאי הגדול ביותר. מצרים נמצאת במקום השני. על פי חישוב של Jewish Virtual Library, קיבלה ישראל, החל ב-1949 כ-127 מיליארד דולר כסיוע כלכלי וצבאי (החישוב אינו כולל השתתפות ארה"ב בפרוייקטים מיוחדים, כפיתוח טילים נגד טילים).