שופטי המחוזי נגד נשיאת העליון: מקדמת מקורביה לשפיטה

אחד משופטי המחוזי שלח הודעת וואטסאפ שהגיעה לידי "גלובס", ובה הוא מתלונן כי לכל אחד מחמשת השופטים שנחשבים למועמדיה של אסתר חיות, יש קירבה גדולה לנשיאה או למקורביה ■ חיות: הניסיון להציג מועמדים אלה כמקורבים חוטא לאמת

השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון
השופטת אסתר חיות / צילום: אלון רון

הולכות ומתעצמות המחלוקות לקראת גיבוש רשימת המועמדים הסופית לבית המשפט העליון. ישיבת הוועדה לבחירת שופטים, שבה ייבחרו שני שופטים חדשים לבית המשפט העליון במקום השופטים יורם דנציגר ואורי שוהם שפורשים בשנת 2018, תיערך בעוד כחודשיים, ב-22 בפברואר. רשימת המועמדים הסופית תפורסם ברשומות 45 ימים קודם לכן.

אחרי שעיתון "ידיעות אחרונות" חשף היום (א') את רשימת חמשת המועמדים המועדפים לעליון של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מותחים גורמים שונים ביקורת על חיות בטענה כי היא מנסה לקדם רק את מקורביה וחבריה.

לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", הביקורת על נשיאת העליון מגיעה גם מכיוונם של שופטים של בתי המשפט המחוזיים, שרואים את עצמם ראויים לעליון אך אינם נמצאים ברשימת המועמדים המועדפת על חיות.

אחד משופטי המחוזי הממורמרים מעמדתה של חיות שלח היום הודעת וואטסאפ שהגיעה לידי "גלובס", ובה הוא מתלונן כי לכל אחד מחמשת השופטים שנחשבים מועמדיה של חיות, יש קירבה גדולה לנשיאה או למקורביה.

את שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, רות רונן, שנחשבת מועמדת מועדפת על חיות, כינה השופט הממורמר: "חברה של חיות". את שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נאווה בן-אור, כינה השופט המחוזי "חברה של עדנה ארבל" (ארבל שופטת בית המשפט העליון בדימוס עבדה עם בן-אור בפרקליטות המדינה). על יגאל מרזל (שופט המחוזי בירושלים) כתב השופט הממורמר שהוא "העוזר המשפטי של ברק" (מרזל היה בעבר עוזר משפטי של נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק); על רון סוקול, שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, התלונן "השופט הממורמר" כי הוא "החתן של אור" (סוקול נשוי לבתו של שופט העליון בדימוס, תיאודור אור); ועל המועמד לעליון, השופט משה סובל מבית המשפט המחוזי בירושלים, הוא כתב כי הוא "העוזר המשפטי של זמיר" (ואכן, סובל היה העוזר המשפטי של יצחק זמיר שופט העליון בדימוס שהיה קודם לכן היועץ המשפטי לממשלה).

היחסים בין חיות לבין חמשת המועמדים שלה לעליון הם אכן קיימים, אבל חשוב להדגיש כי כל חמשת המועמדים - רונן, מרזל, סוקול, בן-אור וסובל - הם שופטים ותיקים ורבי-זכויות. עוד יש להדגיש כי לא מדובר בשמות חדשים. כל חמשת השופטים הללו נכללו ברשימת המועמדים לעליון גם בסבב הקודם של הבחירה לעליון, כשנשיאת העליון הייתה מרים נאור. עם זאת, חיות הייתה מעורבת במינויים גם אז.

בין כך ובין כך, חיות צפויה להיתקל בקשיים משמעותיים בקידום המועמדים המועדפים עליה. כך למשל, לשכת עורכי הדין צפויה להתנגד נחרצות לבחירתו של סוקול. שרת המשפטים, איילת שקד, כבר הביעה מצדה בעבר התנגדות לקידומה של רונן לעליון.

כמו כן, לפי המידע שבידינו, לא כל המועמדים המועדפים על חיות הם בהכרח מועדפים על המשנה לנשיאה, השופט חנן מלצר, שהוא חבר בוועדה לבחירת שופטים.

באמצעות דוברת הנהלת בתי המשפט מסרה הנשיאה חיות בתגובה כי "רשימת המועמדים לבית המשפט העליון מצויה בימים אלה בתהליך של הרכבה וטרם גובשה סופית. גם רשימת המועמדים של הנשיאה טרם גובשה סופית.

"אשר לקשרים החברתיים בין הנשיאה לשופטת רות רונן, ההיכרות ביניהן נולדה בעת שכיהנו יחד בבית משפט השלום לפני למעלה מ-20 שנה. מאז יש ביניהן קשרי ידידות, בדומה לקשרי ידידות שנרקמו בין הנשיאה חיות לשופטים רבים אחרים במהלך כהונתה בכל ערכאות השיפוט".

עוד נמסר מטעמה של חיות כי "עם זאת ומבלי להתייחס לתוכן הרשימה, שכאמור טרם הושלמה וטרם הופצה לחברי הוועדה לבחירת שופטים - ראוי לציין כי המועמדים ששמותיהם מוזכרים בשאילתה כבר היו מועמדים בעבר לבית המשפט העליון, וזאת בזכות הכישורים והאיכויות המקצועיות שלהם. הניסיון להציג מועמדים אלה כמקורבים חוטא לאמת ועושה להם עוול". 

עוד נמסר מטעם חיות כי "רשימת המועמדים לבית המשפט העליון מצויה בימים אלה בתהליך של הרכבה וטרם גובשה סופית. ממילא מוקדם עדיין לדבר על חילוקי דעות בין חברי הוועדה. הנשיאה אינה סבורה כי ראוי לנהל את המגעים בעניין זה בתקשורת. גם רשימת המועמדים של הנשיאה טרם גובשה סופית".

מועמד נוסף של הלשכה - עו"ד בעז בן-צור

בשבוע שעבר חשפנו את רשימת כמה מהמועמדים שלשכת עורכי הדין בראשות אפי נוה מעוניינת לקדם לבית המשפט העליון. בין היתר ציינו את שמותיהם של עורכי הדין מהשוק הפרטי, ציון אמיר, נתי שמחוני, מאיר מזרחי, ברק טל, ואלדד כורש. היום אנחנו חושפים כי מועמד נוסף שצפוי להיכלל ברשימת המועמדים לעליון של הלשכה הוא עו"ד בעז בן-צור.

בן-צור נמנה עם עורכי הדין המובילים בישראל בתחום הליטיגציה ומדורג באופן עקבי בצמרת הדירוגים המשפטיים המקצועיים. אחד היתרונות הגדולים של בן-צור הוא שיש לנו גם ניסיון רב במשפט מסחרי ומינהלי וגם במשפט פלילי ועבירות צווארון לבן.

בין היתר מייצג בן-צור את ארנון מילצ'ן, החשוד במתן שוחד לראש הממשלה בנימין נתניהו, את קבוצת טדי שגיא, האוניברסיטה העברית, גולן טלקום וההסתדרות, וייצג בערעור לעליון את שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון שהורשע בגניבה.

עם זאת, המועמד שנחשב המועדף על הלשכה הוא השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בתל-אביב. רק אם מועמדותו של כבוב תיכשל, תנסה הלשכה לקדם מועמד אחר.