ארקו מגדילה תחנות הדלק בניהולה בארה"ב לכ-1,200

המניה משלימה זינוק של מעל 1,200% בשבע שנים ■ החברה הבת של ארקו, GPM, רוכשת 267 אתרים ב-4 מדינות בדרום ארה"ב, תמורת כ-192 מיליון דולר

חברת ארקו החזקות  ממשיכה להרחיב את פעילות תחנות הדלק וחנויות הנוחות שלה בארה"ב, והבוקר עדכנה כי חתמה על הסכם לרכישת 267 אתרים וכן פעילות לאספקת דלקים לשש תחנות דלק ונכסים נוספים. כל זאת בארבע מדינות בדרום ארה"ב, תמורת כ-192 מיליון דולר (כ-670 מיליון שקל), בכפוף להתאמות.

את עיקרה של העסקה יממנו שתי קרנות ריט אמריקאיות שירכשו את מרבית האתרים, כשארקו, באמצעות החברה הבת GPM, תהיה המפעילה של כל תחנות הדלק וחנויות הנוחות הנרכשות. מניית ארקו הגיבה לעדכון בעליות של כ-5%-6% במחזור מסחר גדול מהרגיל, השלימה טיפוס שנתי של כ-20% ושל יותר מ-1,200% בשבע השנים האחרונות. לאחר העלייה המסחררת במניה נסחרת כיום ארקו, שבשליטת אריק קוטלר ומוריס וילנר, בשווי של כ-1.45 מיליארד שקל.

בסך הכול במסגרת העסקה תעביר המוכרת את הזכויות בכ-140 אתרים נמכרים, וכ-135 אתרים נוספים יושכרו ל-GPM ל-15 שנה עם אפשרות הארכה, תמורת דמי שכירות שנתיים של קרוב ל-9 מיליון דולר, שיעלו במהלך תקופת השכירות בהתאם לתנאי ההסכם.

מפורטפוליו האתרים הנמכרים (כ-140), 88 יירכשו על-ידי שתי קרנות הריט תמורת כ-153 מיליון דולר, והיתרה (כ-50) על-ידי GPM תמורת כ-39 מיליון דולר. GPM תשלם בנוסף גם 7 מיליון דולר עלויות עסקה. את האתרים שירכשו קרנות הריט תשכור מהן GPM, בהתאם להסכמים בין הצדדים.

בארקו ציינו כי כ-16 מיליון דולר מהסכום שתשלם GPM במסגרת העסקה, היא מתכננת לממן מתקבולי עסקת מכירה והשכרה (Sale & Leaseback) של 7 אתרים שיימכרו לאחת מקרנות הריט המעורבות בעסקה, ואת יתרת המימון היא תבחן לבצע באמצעות הלוואת בעלים מארקו, מימון בנקאי או ממקורות עצמיים.

בהנחה שעסקה זו תושלם כמתוכנן, תכלול פעילותה של GPM (המוחזקת ב-75% על ידי ארקו) כ-1,240 נקודות של תחנות דלק וחנויות נוחות (חלקן חנויות נוחות בלבד) ב-22 מדינות ברחבי ארה"ב.

"בדרך להיות שחקן מוביל בארה"ב"

אריק קוטלר, מנכ"ל ארקו, מסר היום כי "העסקה שנחתמה תגדיל משמעותית את מצבת תחנות הדלק וחנויות הנוחות, ותרחיב את הפעילות למדינות נוספות בארה"ב. עסקה זו הינה פועל יוצא של יישום האסטרטגיה העסקית של ארקו, להמשיך את התרחבותה התבססותה כשחקן מוביל בתחום תחנות הדלק וחנויות הנוחות ברחבי ארה"ב".

מנתוני הפעילות הנרכשת שצירפה ארקו לדיווח על העסקה, עולה כי סך הכנסות האתרים הנרכשים הצטברו בשנה שעד סוף חודש אוגוסט האחרון ל-785 מיליון דולר, והרווח הגולמי מהם עמד על 128 מיליון דולר. הרווח אחרי הפחתות ומסים (EBITDA) המתואם לתקופה זו התקרב ל-15 מיליון דולר.

בסיכומה של 2016, על רקע ירידת מחירי הנפט, ולמרות עלייה של כ-5% בכמות הדלק שנמכרה לכ-229 אלף גאלונים, ההכנסות נשחקו בכ-3% ל-738 מיליון דולר, אולם הרווח הגולמי מהן עלה ב-6.5% לכ-127 מיליון דולר, וה-EBITDA המתואם קפץ ב-13% ל-15 מיליון דולר.

על רקע הרחבת פעילותה של ארקו, באחרונה היא קיבלה המלצת "קנייה" מברק קפיטל מחקר, שם ציינו בין היתר כי "קיים ערך משמעותי בארקו החזקות, אשר נובע מהשווי הפוטנציאלי של הפורטפוליו של GPM במקרה של מכירת הפעילות". נזכיר כי במהלך השנה מכרו צמד בעלי השליטה בחברה - קוטלר ושותפו האמריקאי מוריס וילנר, נתח של 4.5% ממניותיהם לגופים מוסדיים תמורת כ-60 מיליון שקל, ונותרו עם כ-64% ממניות החברה בשווי שוק נוכחי של כ-900 מיליון שקל. המכירה איפשרה לחברה להצטרף למדד ת"א 125.

דלק
 דלק