מה יקרה לבזק: כל השאלות והתשובות על הליך פירוק יורוקום

בית המשפט ידון מחר בתיק החובות של יורוקום תקשורת לבנקים, והוא אמור למנות את נציגי הבנקים שינהלו את הליך מכירת נכסי החברה ■ מה יקרה לשליטה בבזק, והאם היא תימכר בקרוב? ומה בנוגע למכירת חלל? כל השאלות והתשובות

שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ / צילום: איל יצהר

מה צפוי מחר בבוקר?

מחר בבוקר ייערך דיון ראשון בבית המשפט בתיק החובות של יורוקום תקשורת שבשליטת שאול אלוביץ'. הדיון מחר לא אמור להיות סוער והוא צפוי להתמקד בבקשת הבנקים למנות את נציגיהם - עורכי הדין פיני רובין, אמנון לורך ואורי גאון לבעלי תפקידים ביורוקום שינהלו את הליך מכירת נכסי החברה המשועבדים לבנקים. יורוקום כבר הודיעה כי לא תתנגד לדרישה, כך שהבקשה אמורה להיות מאושרת מחר.

יחד עם זאת, הערכות הן שגורמים רבים יגיעו מחר אל אולם בית המשפט בת"א, כך שייתכן ותתפתח דינמיקה מעניינת של הדיון.

מה באשר לפירוק יורוקום תקשורת?

הבנקים אמנם הגישו במקביל לבקשה למינוי נציגיהם גם בקשה לפירוק יורוקום תקשורת, אבל טרם נקבע דיון בסוגיה. המטרה של הבנקים כרגע אינה להביא לפירוק החברה, אלא לזרז את הליך מימוש הנכסים ביורוקום תקשורת באמצעות הכנסת נציגיהם לתהליך. בחלק מהבנקים הרגישו שאלוביץ' מושך זמן ולא מקדם מכירת נכסים מהותיים במהירות הנדרשת, ובמקביל מתנגד להכניס יד לכיס ולהזרים הון לחברה. מצב זה גרם להם לפנות לביהמ"ש, אך אין בכוונתם בשלב זה להביא להחלפת הדירקטוריון, אלא לזרז את הליך מכירת הנכסים.

מי פנה לביהמ"ש?

ליורוקום תקשורת חוב לשלושה בנקים: הנושה הגדול עם דיסקונט עם חוב מוערך של 600 מיליון שקל, מתוכו 480 מיליון שקל לחברה עצמה (ללא חברות-בנות); בנק הפועלים עם 400 מיליון שקל, מתוכם 350 מיליון שקל לחברה עצמה; והבינלאומי עם 200 מיליון שקל, מתוכם 141 מיליון שקל לחברה עצמה. סך-הכול ליורוקום תקשורת (ללא חברות-בנות) חוב של 971 מיליון שקל לשלושת הבנקים.

שלושת הבנקים הגישו במשותף את הבקשה בשבוע שעבר, אך בכך לא הסתיימו הצרות של אלוביץ'. ליורוקום תקשורת חברה אחות - יורוקום נדל"ן - שנושיה צפויים גם כן לדרוש פירעון מיידי. היום נודע כי גם בזק עצמה צפויה לקחת חלק בחגיגה ולהצטרף לרשימת הנושים, היות שהיא שילמה ליורוקום כחלק מהעסקה לרכישת yes סכום של 119 מיליון שקל, אך yes לא עמדה ביעדים המצדיקים סכום זה.

מה יקרה לשליטה בבזק?

יורוקום היא אימפריה בתחום התקשורת, אך אין ספק שהנכס המרכזי והמעניין ביותר שלה הוא חברת התקשורת בזק. אלוביץ' אמנם הצהיר בעבר כי יהיה מוכן לוותר על השליטה בבזק במסגרת הסדר החוב, אך בשוק ההון העריכו לא נעשו ניסיונות רציניים למכור את החברה.

יחד עם זאת, גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי מאז שפנו הבנקים לביהמ"ש נרשמה התעניינות ממספר גופים ברכישת חברת התקשורת. "ישנה תסיסה. קונים מסוימים מבינים שהיום יותר מאשר מבעבר יש נכונות אמיתית למכור את השליטה בבזק, וכי הנושא אקטואלי יותר מאשר לפני שבוע", אומר גורם במערכת הבנקאית.

עדות לציפייה למכירת השליטה בבזק אפשר לראות מהמשקיעים בשוק ההון. אמנם ביום רביעי שעבר, ביום שבו הגישו הבנקים את הבקשה לפירוק יורוקום לביהמ"ש, מניות קבוצת בזק הגיבו בירידות שערים. אלא שבשני ימי המסחר האחרונים דווקא זינקו המניות. בזק הוסיפה לערכה 7%, בי קום המחזיקה במניות בזק עלתה בכ-13%, ואינטרנט זהב שבקומה מעל ושבמניותיה מחזיקה יורוקום תקשורת - טיפסה בשני ימי המסחר האחרונים ב-8% (הנתונים נכונים להיום בשעות הצהריים).

נזכיר, כי מאז החלה חקירת רשות ני"ע איבדה מניית בזק כ-20%, זאת למרות שלא נרשם נזק בפעילות העסקית של החברה. בשוק ההון מעריכים שהחלפת בעל השליטה בחברה תאושש חזרה את מניות הקבוצה, ולפי התנהגות המניות בימים האחרונים נראה כי המשקיעים מאמינים ששינוי שכזה צפוי בזמן הקרוב.

אז בזק תימכר בקרוב?

למרות שיש מתעניינים בבזק  ולמרות שהבנקים מעוניינים לקדם עסקה שכזו, הדרך למכירת חברת התקשורת עדיין ארוכה. השליטה בבזק בנויה בפירמידה בת 4 קומות (בזק, מעליה חברת בי-קום, מעליה אינטרנט זהב ומעל יורוקום תקשורת), ולא ברור עדיין מה למעשה יימכר - האם מניות בזק באופן ישיר, או שאחת הקומות מעל.

העסקה הפשוטה ביותר היא הכנסת משקיע ליורוקום תקשורת עצמה - עסקה שכרוכה כמעט אך ורק בהסכמת הבנקים. אלא, שעסקה כזו תהיה כרוכה גם בתספורת כואבת לבנקים, שכן אף משקיע לא יסכים לרכוש שליטה בחברה שהיקף החוב בה גבוה בכ-400 מיליון שקל משווי הנכסים.

אפשרות נוספת היא לבצע מכירה בקומות התחתונות של הפירמידה. בתרחיש כזה מתחילים לערב גורמים נוספים כמו בעלי האג"ח ובעלי המניות בקומות התחתונות שצריכים לאשר את העסקה. כמו כן, ככל שיורדים במורד הפירמידה העסקה הופכת ליקרה יותר לרוכש.

מצד שני, בקומות העליונות נשאר לרוכש "כאב הראש" של התמודדות עם הנושים שבקומות התחתונות, וכן הזמן שעד שהמשקיע יראה תשואה על השקעתו בדמות דיבידנדים שיעלו במעלה הפירמידה מבזק יהיה ארוך יותר. כבר אמרנו שמדובר בעסקה מורכבת?

איך תתבצע עסקה למכירת בזק?

כעת, כאשר הטיפול בחובות של יורוקום תקשורת עובר לבית המשפט, גם הליך המכירה של בזק יהיה רשמי יותר. לא ברור האם עדיין יידרש מכרז רשמי במכירה, אבל היות שמדובר במקרה מורכב עם אופציות שונות למכירה ביתרונות ובחסרונות שונים, ביהמ"ש צפוי ללוות אותו מקרוב.

מה באשר למכירת חברת חלל?

הפוקוס אמנם הוא על בזק, אך ליורוקום מספר נכסים מהותיים נוספים - אחד המרכזיים שבהם הוא חברת חלל. בעוד שחברת בזק לא סובלת מהרעה עסקית ובעיקר עננת חקירת הבעלים מעיבה על מנייתה, בחלל המצב שונה.

חלל נמצאת במצב עסקי לא פשוט, לאחר שאבד הקשר עם הלווין "עמוס 5" והלווין "עמוס 6" התפוצץ בעת השיגור. שתי התקלות הללו הביאו לביטול העסקה למכירתה ולהתרסקות המניה בעשרות אחוזים. כמו כן, חברת חלל משועבדת כיום לנושי יורוקום נדל"ן, כך שעד שלא יוחזר להם מלוא חובם, גם להם תהיה אמירה בנוגע למכירת החברה. כלומר, בשורה התחתונה, לא ברור האם נכון כעת למכור את השליטה בחברה או שעדיף לחכות להתאוששותה.

נושי יורוקום נדל"ן ידרשו פירעון מיידי

פניית הבנקים הנושים של יורוקום תקשורת לביהמ"ש גוררת תגובת שרשרת. למרות שמצבה הפיננסי של החברה-האחות, יורוקום נדל"ן, טוב משמעותית, נושי החברה צפויים לדרוש להעמיד את החוב שלהם לפירעון מיידי ולצרף את בקשתם לדיון מחר. ליורוקום נדל"ן חוב של 240 מיליון שקל לקונסורציום בראשות מזרחי טפחות ומשקיעים מוסדיים נוספים, מולו ביטחונות בשווי המוערך ב-480 מיליון שקל. עם זאת, לקונסרוציום זה משועבדות, בין היתר, מניות חברת חלל המוחזקת ע"י יורוקום תקשורת.

כמו כן, יורוקום תקשורת ערבה לחוב של חברת הנדל"ן. לאחר שנושי יורוקום תקשורת איימו בהליכה לביהמ"ש, כתבו גם נושי יורוקום נדל"ן מכתב דומה ובו התריעו כי "כל הסכמה או הסדר שייערך בין יורוקום תקשורת לנושיה שאין בו לשקף את זכויותנו בנושא הערבות של יורוקום תקשורת, יוביל אותנו לנקיטת הצעדים המשפטיים", כתב לפני חודש עו"ד חגי אולמן ממשרד יהודה רווה המייצג את הקונסורציום. בסוף השבוע התקיימו שיחות בין חברי הקונסורציום והוחלט כי בעקבות הפנייה של הבנקים בחברה-האחות לביהמ"ש הם ידרשו פירעון מיידי של חובם.