עו"ד שלא רשם צ'קים בסך 45,000 ש': "חשבתי שהצ'קים יחזרו"

מבצע אכיפה של רשות המסים שהתקיים בנצרת ובסביבתה העלה ממצאים מדאיגים, לפיהם יותר מרבע מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין

הישראלים ממשיכים להעלים מס וממשיכים לספק תירוצים יצירתיים. והפעם מספק אחד המבוקרים - עורך דין, לא פחות - תירוץ יצירתי במיוחד: עורך הדין, שנתפס כשלא רשם צ'קים בסך 45,000 שקל, אמר לנציגי רשות המסים: "חשבתי שהצ'קים יחזרו". עוד שמעו מבקרי רשות המסים תירוצים כמו "אני מבולבל", "הייתי בשיפוצים" ו"לא התארגנתי".

אנשי יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכו מבצע ביקורת בנצרת ובסביבתה. במסגרת המבצע נערכו 71 ביקורות, מהן עולה כי כ-26% מהעסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות כדין.

במהלך ביקורת שנערכה אצל עורך דין מנצרת עלה כי הוא מפעיל עסק בתחום הנדל"ן המסחרי בברלין שאינו מדווח לרשויות. כמו כן, מבדיקת הפקדות בנק נמצא כי לא נרשמו הכנסות בסכום של כ-45,000 שקל. עורך הדין הסביר כאמור לנציגי רשות המסים: "חשבתי שהצ'קים יחזרו, בגלל זה לא רשמתי".

עוד ממצאי המבצע: במאפייה בנצרת, בה לא נרשמה קניית ביקורת שנערכה מספר ימים לפני המבצע, גילו המבקרים כי הכנסות של כ-3,000 שקל לא נרשמו. בעל העסק טען כי "יש לחץ של התלמידים בבוקר, עדיין לא התארגנתי עם הקופה".

במקרה אחר, במוסך הפועל זה מספר חודשים בעראבה, גילו המבקרים כי בעליו כלל לא פתח תיק ברשות המסים, והוא אינו מנהל ספרים. בעל המוסך הסביר: "זה מוסך חדש".

במסעדה בטמרה גילו המבקרים כי הכנסות של כ-800 שקל לא נרשמו במקום. בדיקה נוספת העלתה כי במקום לא מנהלים כלל ספרי חשבונות, והמסעדן טען בתגובה: "היינו בשיפוצים ופתחנו רק לפני חודש וחצי, נדאג לסדר את העניינים".

במסעדה נוספת בטמרה בה לא נרשמה קניית ביקורת, הסביר בעל המקום: "בת משפחה החליפה אותי, היא לא יודעת לרשום"; בחנות אביזרי רכב ביפיע לא נרשמה קניית ביקורת שנערכה מספר ימים לפני המבצע, ובעל המקום טען: "הבן שלי חולה, אני מבולבל"; ובחנות למוצרי חשמל בשפרעם לא נרשמה קניית ביקורת של 50 שקל. בעל החנות הסביר: "העובד חדש, הוא לא יודע להדפיס בקופה".

פעילות הביקורת באזור נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור, במסגרת המדיניות להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.