על הפודיום: פסוקים ממגילת "איכה" והקראת ווטסאפים מגולשים

האופוזיציה נמצאת בעיצומו של פיליבסטר שאמור להימשך 45 שעות, אבל חוק ההמלצות צפוי לעבור

חברי הכנסת של האופוזיציה, בהובלת יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון, החלו לנאום בשעות הלילה המאוחרות נגד הצעת החוק לתיקון סדר הדין הפלילי, החוק שיאסור על המשטרה לפרסם את המלצות החקירה. החוק תוקן בשבועות האחרונים כך שיחול רק על חקירות שטרם נפתחו, אך ראשי האופוזיציה, יו"ר העבודה אבי גבאי ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד, פירשו את החוק אתמול ככזה שיאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו להימלט מפרסום המלצות המשטרה בתיקי חקירה חדשים, ובהשלכה אף ישפיע על המשטרה בתיקים הקיימים.

המשטרה נמצאת בשלב סיכום תיקי החקירה 1,000 ו-2,000 שבהם ראש הממשלה נתניהו חשוד, ואמורה לפרסם את הסיכומים במהלך חודש ינואר. בחוק איסור פרסום ההמלצות הוכנסה גם החרגה שתאפשר ליועץ המשפטי לממשלה להחליט מתי המשטרה תוכל לפרסם את המלצותיה, וכך החקירות המתנהלות לא אמורות להיות מושפעות מן החקיקה הזו.

אתמול הודיעו באופוזיציה שלא הגיעו לסיכומים על סדרי הדיון במהלך ההצבעה על חוק איסור פרסום ההמלצות, ולכן ינאמו ככל שמתיר להם התקנון של הכנסת - 45 שעות ברצף - וזאת כדי לסכל את כוונת הקואליציה להעביר את החוק. במקרים דומים בעבר, השתמשה הקואליציה בראשות הליכוד בתקנה 98 לתקנון הכנסת כדי לבטל את שעות הפיליבסטר של האופוזיציה. תקנה זו אמורה לבוא לידי שימוש רק במצבים מיוחדים או לשם העברת תקציב במועד הקבוע בחוק, אך בשנים האחרונות יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מתיר לקואליציה לעשות בה שימוש תדיר. אולם בשל תוכנו של החוק - איסור פרסום המלצות המשטרה - העדיפה הקואליציה שלא להכריז מצב מיוחד ולזרז את העברת החוק.

אתמול מהשעה 22:00 ואילך, הייתה הכנסת עוד מלאה בנבחרי הציבור, יועצים ועוזרים פרלמנטריים. במרכז מזנון הכנסת נפתח שולחן סביב יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן. יחד עמו ישבו רכזת סיעת הליכוד עליזה בראשי וכמה פעילי מפלגה. ביטן נראה כמי שהרוח יצאה ממפרשיו. על אף מחיאות הכפיים שלהן זכה בסיעת הליכוד אתמול, מצב רוחו היה שפוף ועל פניו ניכרו הסימנים של ימי החקירה הארוכים. מעל לראשי היושבים במזנון הכנסת מתנוססים כמה צגים של טלוויזיה ובשעה 20:00 הם משדרים את מהדורות החדשות. עם הפרסום אתמול על אפשרות עסקת הטיעון עם העד הפוטנציאלי משה יוסף, ביטן גרר את רגליו בכנסת, השתתף בהצבעות אך כבר לא היה אותו ביטן של פעם.

בהלול התפייט, כבל זימר

כבעבר, אירועי פיליבסטר מייצרים רגעים מבדחים בכנסת. ח"כ איתן כבל, שבימים בתיקונם משמש כיו"ר ועדת הכלכלה, ניצב הבוקר במשך כשעתיים מעל בימת הכנסת, כשהוא חובש כיפה לבנה רחבה על ראשו, והקריא פסוקים ממגילת "איכה" בנוסח תימני. כבל נחשב זה שנים ארוכות לסטנדאפיסט של המשכן, ורבים מכירים אותו כאיש מצחיק מאוד. באחד מן הרגעים הוא זימר בנוסח תימני "ג**ם כ**י א*ז*ע*ק ו*א*ש**ו**ע* ש**ת*ם ת**פ*ל**ת*י", וח"כ יעקב ליצמן, שעד לאחרונה כיהן כשר הבריאות, ישב במליאה והנהן בהנאה צרופה.

בשעות הלילה הקשות במיוחד, היה דווקא בכיר חברי הכנסת של מפלגת העבודה, יצחק הרצוג, ראשון הנואמים. בשעה 03:47 לפנות בוקר הוא פנה לח"כ אמסלם ואמר לו: "אתם חלק מקמפיין שרוצה לגרום לדמוקרטיה להתפורר. מה האזרח בבית אומר לעצמו על החוק הזה? שאתם רוצים לגרום לשוטרים להנמיך ראש לגובה דשא. המחנה שלכם לא מפסיק להכפיש אותי כבר 20 שנה, אבל במאזן האינטרסים המדינה חשובה יותר משנינו".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ), שדיברה בשעה 04:00, אמרה "הציבור רואה חבורה של מושחתים ההולכים בטור לחקירות. אמסלם, אתה חושב שכולנו מטומטמים? שיתקתם את הכנסת לשבוע עם השטות המוחלטת הזו".

ח"כ אמסלם ציין שדווקא האופוזיציה היא זו שמשתקת את הכנסת ושחבריה גרמו לביטולי ישיבות ועדות הכנסת כל השבוע. לדבריו, האופוזיציה מבזבזת את הזמן של הציבור על דיון עקר "במקום לעזור להעביר את החוק החשוב הזה" (חוק ההמלצות). אמסלם אמר לח"כ יואל חסון: "אתם מטעים את הציבור כל הזמן. אתם אלה שמפריעים פה לנהל את הדיון".

בשעה 05:26 עלה לדוכן ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) ואמר: "עיניי טרוטות, זיפי זקרו ורמת הטסטוסטרון ירדה. הלב דואב ואני משתמש בשפה הפיוטית כי הרגלתם אותנו בעיוורון שלכם. השררה העבירה אתכם על דעתכם".

יו"ר המחנה הציוני יואל חסון, שהוביל את המהלך, דיבר כשלוש שעות רצוף הבוקר וגרונו נותר צרוד בסוף הדברים. חסון הציע לעוקביו ברשתות החברתיות להעביר למספר ווטסאפ ייעודי הצעות לתכנים שיש לקרוא מעל בימת הכנסת, ואנשים שלחו לו הודעות רבות. המגיב "אסף ג'" כתב לו: "במקום חוק ההמלצות, נקרא לזה חוק ההסתרות... אמסלם אומר שהוא קם כל בוקר כדי לעשות טוב לעם ישראל, אבל חשוב להבהיר לו, עם ישראל הוא לא ממשלת הליכוד, אתם אולי נבחרי העם אבל החוק הזה פוגע בעם ולא מיטיב איתו".

גולש אחר כתב לחסון: "תנאמו, אבל עם רגש... כי במהלך כהונתיו האחרונות של נתניהו הוא חיזק את אחיזתו במספר מוקדי כוח. עד לא מזמן הוא עמד בראש 7 משרדי ממשלה שונים, חוץ, בריאות, כלכלה, ובמקביל פעל בדורסנות מול תפיקידים ממלכתיים בכירים כגון היועץ המשפטי לממשלה, הממונה על ההגבלים העסקיים...". גולש שלישי כתב לחסון: "כמה זמן נותר לך* אולי תקריא את תפילת הדרך".

מה יעשה נתניהו?

המהלך הדרמטי של האופוזיציה - שכלל עמידה ממושכת בשעות הלילה בנאומים אל מול מליאה ריקה מאדם וכאשר אף אדם לא צופה במתרחש - לא ישפיע על התוצאה הסופית. החוק עשוי לעבור באמצעות הרוב הקואליציוני. אף על פי כן התעקשו באופוזיציה לקיים את המאבק, ולו הסמלי הזה, על מנת להבהיר את עמדתם בנוגע לחקיקה השנויה במחלוקת.

גם בתוך הקואליציה קיימים לא מעט חברי כנסת המתנגדים לחוק הזה. בהצבעה על החוק בקריאה ראשונה לפני מספר שבועות, יצאו מן המליאה חברות הכנסת ממפלגת כולנו רחל עזריה ומירב בן-ארי. השתיים ציינו כי היו מצביעות נגד החוק, אלמלא הייתה האופוזיציה הופכת את ההצבעה להצבעת אי-אימון. יו"ר הסיעה, ח"כ רועי פולקמן, התייצב בשבת האחרונה להפגנה בעד הממלכתיות ולשם הגנה על עבודת המשטרה, אך לא צפוי להתנגד לחוק הזה במליאה.

השר דוד אזולאי מש"ס נעדר מן הכנסת עקב מחלה. בקואליציה ינסו שלא לגרור אותו להצבעה, באמצעות קיזוז, אך לא בטוח שהדבר יעבוד בקריאה השנייה ובקריאה השלישית.

ההצבעה על החוק, בחלוף 45 שעות הפיליבסטר תתקיים ככל הנראה במהלך יום רביעי. בשבוע העבודה הנוכחי, תכננה הכנסת להצביע על חוקים רבים נוספים, ובין השאר על החוק "לסנדול" העברת שטחי ירושלים (כך שלא ניתן יהיה לחלק את העיר) ותיקונים לחוק יסוד הכנסת. שני החוקים הללו מצריכים רוב של 61 ח"כים בכל הקריאות, אך בשל הפיליבסטר כל הדיונים נדחו.

אף שלקואליציה יש רוב, בכל זאת הספירה נעשית באופן מדוקדק על ידי יו"ר הקואליציה החדש, דוד אמסלם, וזאת מן הסיבות הבאות: ראשית, ראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להעדיף שלא להיכנס להצביע בעד החוק. הוא נעדר מן ההצבעות הקודמות בקריאה הטרומית, הקריאה הראשונה וההצבעה על שיבוץ החוק לוועדת הפנים. מבחינה תדימיתית, נתניהו לא רוצה להיות מצולם כמי שתמך בחוק שאמור למלט אותו באופן אישי. אתמול עד שעות הערב המאוחרות נתניהו עדיין שהה במשכן הכנסת, אך לא היה נשאר שם למשך כל הלילה.

המלצות מסביב לשעון
 המלצות מסביב לשעון