אריסון ממחזרת: מימשה קו אשראי של 250 מ' ש' לפירעון אג"ח

אריסון אחזקות מימשה את קו האשראי ממוסדיים ובנקים לפירעון אג"ח בריבית גבוהה יותר של 350 מיליון שקל ■ היתרה נפרעה ממקורות עצמיים

שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי
שרי אריסון / צילום: אמיר מאירי

חברת אריסון אחזקות, שבבעלות שרי אריסון, מימשה באחרונה נתח של 250 מיליון שקל מקו אשראי של 600 מיליון שקל, שהעמידו לה שורת גופים מוסדיים לפני חמישה חודשים, ושאמור להבטיח את תשלומי החוב של הקבוצה גם בסוף 2018.

האשראי שנלקח נועד לפירעון אג"ח בהיקף של 350 מיליון שקל. יתרת ה-100 מיליון שקל נפרעה ממקורות עצמיים של אריסון אחזקות, כך שיחס החוב בחברה ממשיך לרדת, ולפי הערכות, ה-LTV (היחס בין היקף ההלוואה לשווי הנכסים) עומד כיום על 25%. במהלך זה אריסון אחזקות מקטינה את תשלומי הריבית שלה, שכן גם סך החוב יורד, וגם הריבית בקו האשראי החדש נמוכה יותר מהריבית באג"ח שנלקחו לפני כעשור, אז הריביות במשק היו גבוהות יותר.

קו האשראי הכולל, שהיקפו כ-600 מיליון שקל, ניתן לאריסון אחזקות כבר לפני תקופה, על ידי קונסורציום של קבוצת הביטוח הראל, שנמצא בשליטת משפחת המבורגר, בנק דיסקונט, הבנק הבינלאומי, מנורה מבטחים ומגדל. חלקה של הראל מקו האשראי ירד באחרונה, לאחר הצטרפות גופים מממנים נוספים ל-200 מיליון שקל.

אריסון אחזקות היא חלק מהאימפריה העסקית של אריסון, והיא מחזיקה במניות השליטה בבנק הפועלים. החוב הכולל של אריסון אחזקות הופחת ביחס לעבר, ועומד כיום על כ-1.7 מיליארד שקל. עיקר החוב נוצר ברובו לצורך מימון של רכישת מניות שליטה בבנק הפועלים. לאריסון יש גרעין שליטה של 20% ממניות הפועלים, מאז שרכש אביה את השליטה בבנק בשלהי שנות ה-90.

אריסון
 אריסון

מגעים להכנסת שותפים אמריקאים

קבוצת אריסון נמצאת בימים אלה במגעים מתקדמים להכנסת שלושה גופים מוסדיים מצפון אמריקה כשותפים באריסון החזקות - מה שיצרף אותם לגרעין השליטה בבנק הפועלים. שווי הבנק בבורסה הוא כיום כ-33.85 מיליארד שקל.

זאת אינה העסקה הראשונה של אריסון ושל קבוצת הראל, שנמנית עם הגופים המוסדיים הגדולים במשק. בעבר השקיעה הראל בחברות שונות בקבוצה של אריסון. מבחינת הגופים המוסדיים, והראל בכללם, ההלוואות הפרטיות הפכו בשנים האחרונות לתחום פעילות אטרקטיבי. זאת, בשל היצע אדיר של כסף שעליהם להשקיע, למול אפשרויות מוגבלות בשוק הסחיר המקומי, והן בשל כך שמדובר באפיק שמציג תשואה לסיכון בשיעור ראוי, מבחינת המוסדיים.

בשנים האחרונות גבר שיתוף הפעולה בין המערכת הבנקאית למערכת המוסדית בהעמדת אשראי, הן בשל היבטים של פיזור סיכונים ושחרור הון והן בשל הבדלים באופק ההשקעות בין הגופים השונים.