בגואטמלה מבהירים: "ההחלטה על העברת השגרירות - סופית"

שרת החוץ של המדינה שבמרכז אמריקה, סנדרה חובל, הצהירה הלילה (שבת) כי החלטתו של הנשיא מוראלס מהשבוע שעבר, להעביר את שגרירות גואטמלה לירושלים, היא סופית ולא ניתנת לשינוי: "מצפים ממדינות שהחליטו אחרת לכבד את עמדתנו"

נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס באתר "אשכול" מקורות/ צילום: משה ברקון
נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס באתר "אשכול" מקורות/ צילום: משה ברקון

גואטמלה לא חוזרת בה: שבוע לאחר ההצהרה של נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס, לפיה בכוונתו להעביר את השגרירות של מדינתו בישראל לירושלים, מבהירה שרת החוץ המקומית כי למרות שאף מדינה אחרת לא בחרה לעשות כן בשלב זה, למעט ארצות-הברית - ההחלטה תיוותר בעינה ולא תשתנה.

"זו ההחלטה שקיבלנו והיא לא צפויה להשתנות", הבהירה השרה סנדרה חובל, באירוע לציון 21 שנים לסיום מלחמת האזרחים במדינה. "ממשלת גואטמלה מכבדת את העמדות של המדינות האחרות בסוגייה, אך כפי שאנו מכבדים את עמדותיהן - אנו מצפים מהן לכבד את עמדתנו ואת ההחלטה שקיבלנו", הבהירה השרה, ששלחה באמירתה גם ביקורת לעבר הפלסטינים.

בשבוע שעבר, ערב חג המולד, הודיע נשיא גואטמלה כי ארצו תעביר את השגרירות לירושלים. בכך הפכה המדינה שבמרכז אמריקה לראשונה שהודיעה על העברת השגרירות בעקבות ההכרזה של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, על ירושלים כבירת ישראל בתחילת החודש ועל העברת השגרירות מתל-אביב.

מוראלס כתב בחשבון הפייסבוק שלו כי שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ולאחר מכן החליט להעביר את השגרירות מתל-אביב לירושלים. "דיברנו על היחסים המצוינים בין המדינות ועל תמיכת גואטמלה במדינת ישראל מאז הקמתה", כתב מוראלס. "דיברנו בין היתר גם על החזרת השגרירות לירושלים. לכן אני מודיע לכם כי הנחתי את שר החוץ בתיאום המהלכים על מנת שזה יצא אל הפועל".

גואטמלה התנגדה לביטול ההכרה בירושלים כבירת ישראל

גואטמלה הייתה אחת מ-9 המדינות שהתנגדו להחלטה שעברה בשבוע שעבר בעצרת הכללית של האו"ם לביטול ההכרה האמריקאית בירושלים. ההחלטה שעברה ברוב של 128 מדינות בעד ו-9 נגד, בהן ישראל וארה"ב, גינתה את הכרזת טראמפ והכרתו בירושלים כבירת ישראל. על אף ההכרזה, ממשל טראמפ טרם קבע לוחות זמנים להעברת השגרירות מתל-אביב לירושלים, וכך גם ממשלו של מוראלס.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, צייץ בתגובה להחלטה בחשבון הטוויטר שלו ובירך עליה. "תודה לך הנשיא מוראלס על העמדה האמיצה שלך בנוגע להעברת שגרירות גואטמלה בחזרה לירושלים", כתב דנון. "אנו מאחלים לעוד מדינות שיצטרפו אלינו עוד השנה בבירתנו ירושלים".

יומיים לפני ההצהרה של גואטמלה, הצהיר דובר הפרלמנט הרומני כי ארצו שוקלת להעביר את השגרירות לירושלים. רומניה הייתה מבין המדינות שנמנעו בהצבעה יום קודם לכן באו"ם לביטול ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל.