שיכון ובינוי ומשפחת דיין מכרו למוסדיים 5.1% ממניות ADO

מכירת המניות מקטינה את יכולתו של לוקסנבורג, המחזיק 6.2% ממניות חברת הנדל"ן איי.די.או, ללחוץ על בעלי השליטה לרכוש את מניותיו

יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום:תמר מצפי

חברת שיכון ובינוי , משפחת דיין וקרן אפולו קפיטל מחפשות מסלול עוקף להתנגדותו של איש העסקים יעקב לוקסנבורג להסכם השליטה המשותפת שלהן בחברת הנדל"ן איי.די.או גרופ (ADO). מדובר בהסכם שטרם נכנס לתוקף ומותנה בהגשת הצעת רכש (מלאה או חלקית) לאיי.די.או גרופ, שתמסד את השליטה המשותפת בין שלושת הגופים.

בימים האחרונים מכרו שיכון ובינוי ומשפחת דיין לגופים מוסדיים 5.1% ממניות איי.די.או גרופ תמורת כ-88.6 מיליון שקל. בעקבות המכירה הצטמצמו החזקות שלושת השותפים שבדרך ל-71.95% ממניות איי.די.או, בעוד שהחזקות המיעוט בחברה גדלו ל-28.05%. לוקסנבורג עצמו מחזיק באופן ישיר ובאמצעות חברות שבשליטתו ב-6.2% מאיי.די.או גרופ , אולם בעקבות המכירה האחרונה דולל חלקו במניות המיעוט מ-27.1% ל-22.2%.

איי.די.או גרופ, הנסחרת בתל אביב לפי שווי של 1.85 מיליארד שקל, היא למעשה חברת החזקות שמחזיקה ב-38.2% מהחברה הבת איי.די.או פרופרטיז (ADP), שנסחרת בבורסת פרנקפורט לפי שווי של 1.86 מיליארד אירו (7.8 מיליארד שקל). בקיץ האחרון ביקשה שיכון ובינוי להגדיל את החזקתה בחברה לכ-50.1% באמצעות הצעת רכש חלקית, אולם מסע רכישות מפתיע שביצעו משפחת דיין וקרן אפולו הגדיל את החזקתן המשותפת ל-36.9% ממניות איי.די.או גרופ, הזניק את מחיר המניה בעשרות אחוזים וטירפד את המהלך של שו"ב.

לאחר מה שנראה היה כתחילתו של מאבק על השליטה באיי.די.או, נכנסו הצדדים למשא ומתן שבסיומו חתמו על הסכם לשליטה משותפת. עם זאת, מאחר שאף גוף אינו מחזיק כיום בלפחות 45% ממניות איי.די.או גרופ, הרי שכדי להשלים את ההסכם ביניהם נדרשו שני הצדדים להגיש - כפי שדורש חוק החברות - הצעת רכש (מלאה או חלקית) ללפחות 5% מהמניות שבידי הציבור.

לוקסנבורג מאלץ החלפת דח"צים

את המצב הזה זיהה גם לוקסנברג, פעיל ותיק בשוק ההון, שיצא למסע רכש והגיע כאמור לנתח מהותי ממניות המיעוט באיי.די.או גרופ, בניסיון לאלץ את בעלי השליטה להגיש הצעת רכש מלאה לחברה במחיר שיהיה מוסכם עליו. באחרונה הוא אף הצביע נגד המשך כהונתן של שתי הדח"ציות בחברה, ויחד עם התנגדותם של חלק מהגופים המוסדיים הצליח להדיחן מדירקטוריון החברה.

רווח של 27 מיליון שקל מהמכירה

המכירה הנוכחית, במסגרתה מכרה שיכון ובינוי 2.6% ממניות איי.די.או גרופ וירדה להחזקה של37.5% בה, בעוד שמשפחת דיין מוכרת 2.5% ונותרת עם נתח של 19.7% מהחברה, נתפסת בצדק ככזו המקטינה את ההסתברות להגשת הצעת רכש מלאה מצדן למניות איי.די.או. עם זאת, מאחר שהצעת רכש כלשהי מחויבת במסגרת הסכם השליטה, הרי שהמכירה נועדה לסייע בהצלחת הצעת הרכש חלקית של 5% ממניות איי.די.או שמבקשות שו"ב ומשפחת דיין להגיש במחיר נמוך יותר מזה שדורש לוקסנברג.

מכירת המניות בידי בעלות השליטה בוצעה במחיר של 63.3 שקל למניה, בעוד שהיום נסחרה מניית איי.די.או במחיר של 67.2 שקל. ברור לחלוטין שהצעת רכש חלקית תוגש במחיר שישקף פרמיה מסוימת על מחיר השוק. היא תהיה כנראה נמוכה מדרישתו של לוקסנבורג, אבל תספק לגופים המוסדיים רווח מהיר ביחס למחיר שבו קנו היום וביום חמישי את המניות מבעלי השליטה. זאת, כמובן, בהנחה שמחיר המניה לא ייפול בחדות בתקופה הקרובה, או שהסכם השליטה לא יתפרק בסופו של דבר והצעת רכש שכזו לא תוגש.

כך או כך, היום הודיעה שיכון ובינוי כי בעקבות מכירת 2.5% ממניות איי.די.או גרופ היא צפויה לרשום ברבעון הרביעי של 2017 רווח הון של 27 מיליון שקל.

ADO
 ADO