הכלכלה תשתפר - אבל יש "פארטי פופר" באופק | פרשנות

תובנות לכבוד השנה החדשה: הריבית צפויה לעלות שוב ב-2018 ■ הצפי לצמיחה מואצת בארה"ב, בשקלול עם שוק העבודה, יניבו בסופו של יום אינפלציה גבוהה יותר מ-2%

ג'נט ילן / צילום: רויטרס Yuri Gripas
ג'נט ילן / צילום: רויטרס Yuri Gripas

1. הכלכלה העולמית תשתפר: כלכלת העולם צפויה לצמוח ב-2018 ב-3.7% ולהציג האצה של 0.2%-0.3% בקצב הצמיחה הגלובלי ביחס לצמיחה החזויה ב-2017. לא פחות חשוב מקצב הצמיחה הגלובלי העתידי, הוא תמהיל הצמיחה הגלובלי, שהינו מאוזן בהרבה מזה שנצפה בשנים האחרונות. זאת, לאור העובדה שלצד הקטר האמריקאי, כלכלת גוש האירו חזרה לחיים בגדול וכלכלות השווקים המתעוררים צפויות לצמוח ב-5% במשוקלל, כאשר כלכלות חבוטות כגון ברזיל ורוסיה צפויות להציג שיפור ואילו סין והודו שועטות קדימה. הצמיחה הגלובלית המואצת תומכת בהאצת קצב צמיחת הסחר העולמי ומדינות מוטות יצוא צפויות ליהנות מכך.

2. רווחיות הפירמות בעולם צפויה לזנק רווחי הפירמות בארה"ב, אירופה ובשווקים המתעוררים צפויים לצמוח ב-2018 בקצב שנתי של 10%-15%. ההסברים לצמיחה המהירה והסימולטנית משתנים מכלכלה לכלכלה, אולם השורה התחתונה היא כי בהינתן קצב צמיחה מואץ ברווחים, הגיוני לשלם מכפיל רווח גבוה מהממוצע. בהינתן מכפיל רווח עתידי של כ-18 בארה"ב, של 16 בקרוב בגוש האירו ושל 12.5 בקירוב בשווקים המתעוררים, צמיחה חזקה ברווחיות החברות והיעדר אלטרנטיבות השקה ראויות בשוק האג"ח, אל תספרו על בועה בשוק המניות. להבנתי, "לא בועה ולא נעליים".

3. הבנקים המרכזיים: הקטנת התמריצים? הריבית בארה"ב עלתה השנה שלוש פעמים וצפויה לעלות בקצב דומה ב-2018. בנוסף צפוי הפד להאיץ את הקטנת איגרות החוב שהעמיס על מאזניו במרוצת המשבר הפיננסי. באירופה צפוי הבנק המרכזי לחתוך את ההרחבה הכמותית במחצית ולאותת על סיומה בואך 2018. במציאות זו, שוק האג"ח בארה"ב ובאירופה הוא השקעה בעלת פרופיל סיכוי-סיכון לא אטרקטיבי במיוחד בכל האמור באחזקת אג"ח בעלות משך חיים ממוצע ארוך.

4. זהירות, האצה באינפלציה בארה"ב: הצפי שלנו לצמיחה כלכלית מואצת בארה"ב בשנים הקרובות בשקלול עם שוק העבודה הרותח שם, יניבו בסופו של יום אינפלציה גבוהה יותר מ-2%. אינפלציה גבוהה יותר תחייב את הפד להמשיך בהידוק המוניטרי עמוק אל תוך שנת 2018 ו-2019 באופן שאינו מתומחר בשוק ההון ומגביר את ההסתברות להפסדי הון בשוק החוב.

5. בנק ישראל: שוב יוחמץ יעד האינפלציה? מעורבות הממשלה בהוזלת מחירים המשק, לצד התחרות בתחומים מגוונים במשק והשפעת המסחר האלקטרוני על רמות המחירים במשק, צפויות להביא לכך שגם בשנת 2018 בנק ישראל יהיה עסוק ברדיפה אחר המציאות האינפלציונית בכל האמור בתחזיות האינפלציה שהוא מפיק. בסביבת אינפלציה נמוכה ובהינתן שקל חזק השומר על עוצמתו, העלאת ריבית במשק הישראלית היא נבואה לעתידנים ולא לכלכלנים.

6. השד הפוליטי יהיה ה"פארטי פופר"? הניתוח המסורתי של הכלכלות הגלובליות הבולטות מלמד כי הסיכונים הכלכליים בכל אחת מהן בפתיחת שנת 2018 קטן, ואולם לצד השיפור במציאות הכלכלית הגלובלית, שבריריות המערכת הפוליטית בכלכלות מרכזיות ומתחים גיאופוליטיים שעשויים להתפרץ, הם הסכנה המוחשית להמשך הראלי בשווקים הפיננסים.

נשיא בלתי צפוי בארה"ב, היושב על חבית חומר נפץ פוליטית בדמות חקירה על קשריו עם רוסיה ובעל פתיל קצר העלול לסבך את ארה"ב בעימות עם צפון קוריאה או איראן, הוא הסכנה המרכזית לחגיגה בשווקים ולא סוף מחזור עסקים כלכלי. ניצחון של הכוחות היורו-סקפטיים בבחירות באיטליה, העמקת המשבר הקטלוני, קשיים של אנגלה מרקל בהקמת קואליציה חדשה בגרמניה ומשבר בניהול יציאת בריטניה מן האיחוד, הם התרחישים המרכזיים למשבר פוליטי מכיוונה של אירופה המתאוששת כלכלית. בכל האמור בכלכלת ישראל, מלבד הסיכון הביטחוני, שתמיד קיים, תרחיש של בחירות מוקדמות על רקע פרשיות נתניהו, עלול לפגוע קשות בהסתברות להעלאת דירוג החוב הלאומי ולפגוע במומנטום של השוק המקומי.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם