בגלל מס הבלו: האם תבוטל הורדת תעריף החשמל המתוכננת?

כתוצאה מהעלאת מס על פחם ל-102 שקל נמנעה הפחתת תעריף החשמל ■ רשות החשמל: "הדבר ישוקף רק בתעריף 2019"

עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
עובדי חברת החשמל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

במסגרת התקציב לשנת 2019 שאמור להגיע לאישור הממשלה בשבועות הקרובים, במשרד האוצר מתכננים להעלות את מס הבלו על הפחם מ-46 שקל לטון פחם ל-102 שקל. במקרה שתאושר, ההעלאה תיכנס לתוקף כבר בחודשים הקרובים. כתוצאה מכך עלולה להתבטל הורדת תעריף החשמל שתוכננה על-ידי רשות החשמל לתחילת השנה.

הפחם מהווה כיום כשליש מסך תמהיל הדלקים בו משתמשת חברת החשמל לייצור חשמל, ועלותו משפיעה באופן משמעותי על תעריף החשמל. כזכור, לפני כחצי שנה הודיעה רשות החשמל על הורדת תעריף החשמל בכ-2% מתחילת השנה, בעקבות עדכון תעריף הרשת. לדברי הגורם באוצר, הירידה שתוכננה תקוזז במלואה על-ידי העלאת מס הבלו.

לדבריו, "גם שיעור המס החדש לא ישקף את הנזק הסביבתי שנגרם על-ידי שריפת פחם". על-פי המלצות של הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי נפט, שניתנה בשנה שעברה, מס זה צריך לעלות ל-216 שקל לטון .

אין זו פעם ראשונה בה האוצר מנסה להעלות את מס הבלו על הפחם: בפעם הקודמת מהלך זה עוכב על-ידי שר האוצר דאז, יאיר לפיד.

ברשות החשמל מבהירים כי השפעת העלאת המס תשפיע על התעריף רק בעוד שנה: "ההחלטה לגבי הפחתת תעריף החשמל צפויה להתקבל במליאת רשות החשמל בשבוע הבא. תוכנית האוצר החדשה להעלאת מס הבלו על הפחם כלל לא שוקללה בה. ככל שבכוונת משרד האוצר להעלות את מס הבלו על הפחם בשנת 2018, הדבר ישוקף רק בתעריף לשנת 2019".