הוגשה הצעת החוק: מיזוג בין בנקים יאושר ע"י שרי האוצר והכלכלה

הצעת החוק נועדה להפיל את המיזוג בין מזרחי טפחות לבנק איגוד ולפגוע בסמכויות הבנק המרכזי שתומך במיזוג ■ לאחרונה הגיעו שר האוצר ונגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, להסכמות בנושא קידום התחרות בבנקים

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

כחודש לאחר הפרסום ב"גלובס" לגבי היוזמה להצעת חוק שתגביל מיזוגים בין בנקים, ההצעה הוגשה באופן רשמי. ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת "כולנו", הגיש אתמול את הצעת החוק לפיה מיזוג בין בנקים שנתח השוק המצטבר שלהם הוא מעל 10%, יהיה כפוף לאישור שרי האוצר והכלכלה.

הצעת החוק הוגשה על רקע העסקה למכירת בנק אגוד למזרחי טפחות, והיא נועדה להפיל אותה שכן שר האוצר, משה כחלון, ושר הכלכלה, אלי כהן, גם הם ממפלגת כולנו, כבר הודיעו כי הם מתנגדים לעסקה. היוזמה הזו של פולקמן וכהן, מחלישה למעשה את סמכות בנק ישראל ורשות ההגבלים שהם הגופים שצריכים לאשר את המיזוג.

נציין, כי בנק ישראל כבר הודיע כי יתמוך במיזוג, כך שההצעה מהווה סוג של אי-אמון בשיקול הדעת שלו. כמו כן, רשות ההגבלים בוחנת בימים אלה את בקשת המיזוג, לאחר שלאחרונה הוגשה רשמית הבקשה, ואין ספק כי ההצעה הזו מהווה סוג של לחץ עליה להתנגד לעסקה.

גזיר
 גזיר

אלא שמאז הפרסום על הצעת החוק חלו התפתחויות בעיקר בכל הקשור ליחסים בין כחלון ונגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג. השניים כינסו לאחרונה מסיבת עיתונאים והודיעו על צעדים משותפים לקידום התחרות במערכת הבנקאית. ההערכה הייתה שהושגה סוג של 'הודנה' בין הצדדים שידעו מתיחות וחילוקי דעות, וכחלק ממנה תרד מהפרק הצעת החוק שמחלישה את כוחו של בנק ישראל. כמו כן, גורמים המקורבים לכחלון ציינו לאחרונה כי שר האוצר אמנם מתנגד למיזוג, אך מתכוון להשאיר את התנגדותו ברמת ההצהרה. למרות זאת, כאמור, ח"כ פולקמן שהוא יו"ר הסיעה של כחלון, מקדם אותה ואף החתים שישה חברי כנסת נוספים.

הצעת החוק נחשבת לשנויה במחלוקת שכן היא פוגעת בעצמאותם של הרגולטורים ומביאה להתערבות של גורמים פוליטיים בנושא מקצועי של מיזוגים ורכישות. ההתנגדות במגרש הפוליטי למיזוג בין אגוד למזרחי טפחות, שהביאה לאותה הצעת החוק, נובעת מכך שהוא יעלים שחקן משוק הבנקאות. "ענף הבנקאות בישראל מאופיין בריכוזיות רבה. מספר השחקנים קטן ומספר השחקנים שמחזיקים בנתח שוק משמעותי הוא קטן עוד יותר. לפיכך, לכל שחקן בשוק, ובפרט לשחקנים קטנים הרעבים לנתח שוק, יש חלק משמעותי כגורם מגביר תחרות", נכתב בדבר ההסבר להצעה.