משבר קואליציוני סביב הצעת חוק עונש המוות למחבלים

יהדות התורה מתנגדים להצעת החוק ■ ברקע הדברים עומדת התנגדותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן וכל סיעת ישראל ביתנו לחקיקת חוק המרכולים

חוק עונש מוות למחבלים של חברי הכנסת רוברט אילטוב, עודד פורר ויוליה מלינובסקי (מסיעת ישראל ביתנו) נמצא על סדר היום של הצבעות על חוקים פרטיים אך בשלב הזה, אין התגייסות בקואליציה להצבעה בעד החוק הזה. סיעת יהדות התורה הודיעו היום (ד') שיתנגדו להצעת החוק. יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני שלח הודעה לפיה ״הסוגיה של עונש מוות למחבלים היא כבדת משקל, בעלת השלכות משמעותיות ודרמטיות. אנו נתייעץ עם גדולי התורה בסוגיה, וללא הכרעתם הברורה בנושא, לא נצביע על החוק הזה.״

בשעות האחרונות מקיים ראש הממשלה נתניהו התייצעות עם בכירי מפלגתו כיצד להמשיך עם החקיקה.

ברקע הדברים עומדת התנגדותו של שר הביטחון אביגדור ליברמן וכל סיעת ישראל ביתנו לחקיקת חוק המרכולים. עקב אי הצלחת הקואליציה לגבש רוב עבור חוק זה ביום שני האחרון, הוחלט לדחות את ההצבעה עד לסיום ימי השבעה של ח״כ יהודה גליק (הליכוד) ולחזרה אפשרית של השר דוד אזולאי (ש״ס) לעבודה בכנסת אחרי מחלה.

בשעות הבוקר, בעת כינוס ישיבת הממשלה זעם ליברמן על ההתנגדות של שרי ש״ס ויהדות התורה לחוק עונש מוות למחבלים וטען כי יש כלפיו התחייבות בהסכם הקואליציוני לתמוך בחוק זה. מנגד, בנושא דת ומדינה ההסכם הקואליציוני עם ליברמן, אשר נחתם אחרון (ליברמן הצטרף לממשלה כעבור שנה מהקמתה) כלול סעיף המתיר לליברמן להתנגד לחקיקה בנושא דת ומדינה.

תזכורת: לפני כשנתיים וחצי הצביעה מליאת הכנסת ברוב של 94:6 נגד הצעת החוק הפרטית של מי שהיה אז ח״כ שרון גל (ישראל ביתנו) לאפשר עונש מוות למחבלים. סיעת ישראל ביתנו היתה אז באופוזיציה וכל הליכוד ושאר הסיעות הצביעו נגד החוק הזה בטענה שבנוסחו כפי שהוצע אז הוא לא מתאים.