טראמפ הבטיח וקיים: ארצות-הברית הקפיאה הסיוע לאונר"א

טראמפ איים - ומקיים? ערוץ 10 דיווח כי התרומה השנתית של ארה"ב לאונר"א, ארגון האו"ם המסייע לפליטים פלסטינים, הוקפאה ■ מדובר בסכום של 125 מיליון דולר, שלא יועבר עד תום הבחינה המחודשת של כלל הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית ■ בארה"ב ובארגון אונר"א מכחישים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ערוץ 10 דיווח אמש (ו') כי ארצות-הברית הקפיאה העברת 125 מיליון דולר לאונר"א, סוכנות האו"ם האמונה על סיוע לפליטים פלסטינים. על פי הדיווח, ההעברה שנעשית מדי שנה הוקפאה בהנחיית הנשיא טראמפ עד לתום הבחינה המחודשת של הסיוע האמריקאי לרשות הפלסטינית.

במחלקת המדינה האמריקאית הכחישו את הדיווח כי אי העברת הכסף מקורה בהקפאת המימון. גורם רשמי בממשל האמריקאי הבהיר לסוכנות הידיעות רויטרס: "יש לנו עד אמצע חודש ינואר לקבל החלטה סופית. זה שיש עיכוב, לא אומר בהכרח שהסיוע הוקפא או בוטל".

דובר ארגון אונר"א, ארגון האו"ם המסייע לפליטים פלסטינים, הגיב גם הוא לדיווח והכחיש כי חל שינוי במדיניות המימון האמריקאית: "לא נמסר לנו על כל החלטה רשמית מצד ארצות-הברית בנושא".

רק שלשום פרסם טראמפ סדרת ציוצים בטוויטר בהם איים להשהות את כספי הסיוע האמריקאי לרשות את הרשות הפלסטינית על סירובה לנהל משא-ומתן עם ישראל: "אנחנו משלמים מאות מיליונים בשנה ולא מקבלים כבוד והערכה. כשהפלסטינים כבר לא מעוניינים בשיחות שלום, מדוע שנמשיך עם התשלומים המאסיביים הללו בעתיד?".

הנשיא האמריקאי המשיך ותקף את הרשות הפלסטינית - וסיפק רמיזה מעניינת על השלכות הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל: "הורדנו משולחן המשא-ומתן את נושא ירושלים, החלק הכי קשה בשיחות. תמורת זה - ישראל הייתה אמורה לשלם יותר, אך הפלסטינים אינם מעוניינים אפילו לקיים משא-ומתן". לאחר שהשבוע הצהיר טראמפ כי הוא יפסיק את הסיוע לפקיסטן בשל תמיכתה בטרור, הנשיא צייץ כי גם הפלסטינים מקבלים מיליארדי דולרים מארצות-הברית אך "לא נותנות שום דבר בחזרה".

הציוצים התוקפניים הגיעו שעות לאחר שהשגרירה האמריקאית באו"ם, ניקי היילי, איימה לעצור את המימון לאונר"א. במכתב של היילי היא שיגרה איום תקיף לעבר הרשות הפלסטינית בקריאה לשוב לשולחן הדיונים, אחרת תעצור את המימון לאונר"א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב. "הנשיא אמר שהוא רוצה להפסיק את המימון (לאונר"א) עד שהפלסטינים יסכימו לחזור לשולחן המשא-ומתן", אמרה.