אמסלם מגביר את הלחץ לקראת ההצבעה על חוק המרכולים

בליכוד מאיימים: ח"כ שרן השכל תודח מהתנועה אם לא תצביע בעד חוק המרכולים ■ פשרה מסתמנת: החנויות בתחנות הדלק יוחרגו מהחוק

מרכול סגור / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מרכול סגור / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בליכוד מעוניינים להביא את חוק המרכולים מחר (ב') לקריאה שניה ושלישית, אך נתקלים בקשיים מבית. בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ש"ס ויהדות התורה נמסרה הבטחה לחקיקת חוק המרכולים וחוק שעות עבודה ומנוחה (היתרים תוך התחשבות במורשת ישראל) וזאת בתמורה להישארות יהדות התורה בקואליציה. בעוד חוק שעות עבודה ומנוחה עבר שלוש קריאות ללא קושי, חוק המרכולים מעורר התנגדות רבה. לפני שבוע התקשתה הקואליציה להשיג את הרוב הדרוש עקב היעדרותם של שלושה ח"כים - יהודה גליק (הליכוד), דוד אזולאי (ש*ס) ונפתלי בנט (הבית היהודי).

מחר ינסו בקואליציה להשיג את הרוב הדרוש, אך חברי כנסת מישראל ביתנו, הליכוד וכולנו מאתגרים את עבודת יו"ר הקואליציה דוד אמסלם. ח"כ שרן השכל (הליכוד) טוענת שהחוק מנוגד לתפיסת הליכוד ושהוא יפגע בהמשך באינטרסים של התנועה. לדבריה, "חוק המרכולים הוא חוק של מפלגה שבקושי עוברת את אחוז החסימה (ש"ס - ט.ש) וכופה אורח חיים על ציבור שלם. זה חוק שמפלה בין עיר לעיר, מעמיק את השסע החילוני חרדי ומחייה ומלבה את הסכסוך הקשה משנות ה-90' על צביון המדינה...יו*ר הקואליציה החדש חצה קו אדום בהתנהגותו הבריונית", היא אמרה.

השכל התייחסה להודעת אמסלם משעות הבוקר על פיה יש לסלק את השכל מן התנועה בשל סרבנותה להצביע לפי המשמעת הקואליציונית.

על מנת להוכיח את רצינות כוונות הדחת השכל, הוגשה היום תביעה נגדה לבית הדין של הליכוד, בהסתמכות על חוק 4 בחוקת הליכוד לפיו "חבר התנועה יקיים את הוראות החוקה, יישמע להחלטות מוסדות התנועה ורשויותיה ויסייע בהגשמת מטרותיה".

בעוד הדיון בבית הדין של הליכוד לא צפוי להיקבע עד מחר (ב*) בשעות הערב, לרבים מבכירי הליכוד ברור היה שמדובר במהלך שנועד להלחיץ את השכל ולא להדיחה. השכל זכתה לתמיכת השרים צחי הנגבי, גילה גמליאל וגם אופיר אקוניס. האחרון טען כבר בשבוע שעבר שהחקיקה הזו תזיק לליכוד ותחזק את מעמד יש עתיד בסקרים.

בשבוע שעבר נחשף ב"גלובס" כי נתניהו מודע אף הוא לחיזוק האפשרי ליש עתיד כתוצאה מחוק המרכולים, ועם זאת הוא סבור שעד שיערכו בחירות הציבור לא יזכור את חוק המרכולים וישוב לזרועות הליכוד.

כדי לשכנע את השכל ואחרים המתנגדים לחוק, מנסים בליכוד להציע סעיפים שירככו את החוק, כגון החרגת חנויות נוחות בתחנות דלק ו/או הקלות בעיר אילת. ש"ס דחתה הצעות אלה בשבוע שעבר, אך ההערכה היא כי על מנת להשיג את הרוב הדרוש - הפעם ש"ס תיאלץ להתגמש לפחות בעניין חנויות הנוחות בתחנות הדלק.

יו"ר סיעת המחנה הציוני, ח"כ יואל חסון הגיב אף הוא לסערת חוק המרכולים. לדבריו, *לפני יותר מ-20 שנה הצביע חבר כנסת אלמוני בשם בנימין נתניהו נגד עמדת הליכוד בחוק להצבעה ישירה של ראש הממשלה. בזמנו נתניהו לא גורש על-ידי שמיר שידע להכיל דעות שונות, אך בקיסרות נתניהו כולם חייבים להיות ממושמעים. מסתבר שהבוקר התעוררנו למדינת איראן - סיימנו את שלב האיומים ועברנו לשלב הטיהורים הפוליטיים". במחנה הציוני אומרים שבזכות המאבק של האופוזיציה, ושיתוף הפעולה עם ח"כים מן הקואליציה, חוק המרכולים לא יצליח לעבור גם השבוע.

ספירת המתנגדים לחוק המרכולים בתוך הקואליציה עומדת על ארבעת הח"כים של ישראל ביתנו, ח"כ טלי פלוסקוב מכולנו, ח"כ שרן השכל מהליכוד. ח"כ מרב בן ארי מכולנו ציינה בעבר שגם היא לא מרוצה מן החקיקה. בשורות האופוזיציה יעדר מן ההצבעה ח"כ יוסי יונה, היושב שבעה על מות אחיו.