נאבקת במגרש הפוליטי: המפקחת על הבנקים, חדוה בר

המפקחת על הבנקים מתגלה כרגולטורית פרגמטית ■ לחברי הכנסת זה פחות מתאים ■ אנשי השנה של "גלובס"

חדוה בר / צילום: איל יצהר
חדוה בר / צילום: איל יצהר

השנה האחרונה לא הייתה משעממת לד"ר חדוה בר וגם 2018 צפויה להיות מלאה באירועים למפקחת על הבנקים. בר, שסוגרת שנתיים בתפקיד המפקחת, הגיעה נמרצת ומלאת רעיונות לפיקוח על הבנקים. היא קידמה נושאים רבים ובקצב גבוה מהקצב שבו רגילים לעבוד בבנק ישראל.

עמלות? משכנתאות? דרישות הון? בר ודאי חשבה שאלו הנושאים המרכזיים שתצטרך לעסוק בהם, אבל בפועל היא מצאה את עצמה מקדישה חלק גדול מהאנרגיות דווקא במגרש הפוליטי. כנסת ישראל הנוכחית מאוד לוחמנית בכל הקשור למערכת הבנקאית. חברי כנסת רבים הבינו שישנה אווירה ציבורית שלילית נגד הבנקים והחליטו לרכוב על המחאה ולזכות באהדה ציבורית באמצעות הצעות חוק נגד הבנקים. בחלק מהמקרים מדובר בהצעות מוצדקות, אבל בחלק מהמקרים מדובר בהצעות פופוליסטיות, שבר ואנשיה מנסים להדוף, ולא תמיד בהצלחה.

לא רק זו, אלא שבר סופגת גם אמירות קשות מצד חברי הכנסת על כך שבנק ישראל שומר על הבנקים ומשרת את האינטרס שלהם ולא של הציבור. אבל למרות שבר מגיעה מעולם הבנקאות המעונב והמנומס, היא מתמודדת לא רע מול המילים הקשת המוטחות בבנק ישראל.

חדווה בר / איור: גיל ג'יבלי
 חדווה בר / איור: גיל ג'יבלי

היא מנסה לבחור את המאבקים שלה. בנושאים מסוימים בר הולכת לקראת חברי הכנסת, ונותנת להם את הניצחון המיוחל. בנושאים אחרים היא לא חוששת להתנגד, וללכת עם עמדתה עד הסוף. הנושא הבולט הוא עמדה הנחרצת שתומכת במיזוג בנק אגוד לתוך מזרחי טפחות. בר תומכת במיזוג, בעוד שבזירה הפוליטית מתנגדים לו בטענה שהדבר יפגע בתחרות במערכת הבנקאית, שכן המהלך יוציא שחקן החוצה. העימות הזה אף הוביל להצעת חוק שנויה במחלוקת ולפיה שמיזוג בנקים יהיה כפוף לאישור שר האוצר ושר הכלכלה - כלומר בפועל הצעה שכזו מקטינה את כוחו של בנק ישראל.

בשנה הקרובה צפויה בר להתמודד גם עם ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים. על ועדה זו עמלים חברי הכנסת זה חודשים ארוכים, והם מתכננים שואו (שיהיה מושקע במיוחד אם באותה תקופה הבחירות יהיו בפתח). בנק ישראל ובר צפויים להיות אחד השחקנים המרכזיים ולהתמודד עם שאלות קשות מצד חברי כנסת על היחס הנוח שקיבלו לאורך שנים הלווים הגדולים במשק מהבנקים.

במקביל לחיים הלא קלים שחווה בר בכנסת, יש לה ולבנק ישראל גם יחסים מורכבים עם משרד האוצר. שר האוצר, משה כחלון, חרת על דגלו את הגברת התחרות במערכת הבנקאית. הצדדים אמנם הצליחו (אחרי ריבים רבים) לגבש את רפורמת שטרום, ולהעביר חוק בנושא בתחילת 2017, אולם מאז, יישום החוק מתקדם בעצלתיים, וכחלון לא רואה זאת בעין יפה, שכן הוא לחוץ להציג הישגים לציבור.

נכון לכתיבת שורות אלו, ישנה "הודנה" בין האוצר לבנק ישראל, ששיתף פעולה עם כחלון בקידום מספר נושאים הקשורים למערכת הבנקאית. עם זאת, ברור לכולם שההודנה שבירה למדי, ובר תצטרך להמשיך ולהתמודד עם הזירה הפוליטית לא פחות, ואפילו יותר מאשר בזירת המערכת הבנקאית גם ב-2018.