למרות השינויים בתחום הקניונים: עזריאלי על הגובה

דנה עזריאלי חגגה השנה 50 וחנכה את המגדל הגבוה ביותר בישראל ■ למרות מעמדה האיתן בשוק המקומי, האיומים הגדולים מגיעים מבחוץ ■ אנשי השנה של "גלובס"

דנה עזריאלי.  "אני לומדת מכולם"  / צילום: איל יצהר
דנה עזריאלי. "אני לומדת מכולם" / צילום: איל יצהר

דנה עזריאלי ניצבת בבטחה בראש הקבוצה הנדל"נית הכי גדולה והכי חזקה בישראל, משם היא מביטה על יתר השחקנים הרחק מלמעלה. כמה מלמעלה? מניית עזריאלי נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של כ-23 מיליארד שקל. מליסרון, חברת הנדל"ן הבאה בתור, נסחרת בשווי של 7.3 מיליארד שקל, פחות משליש ממנה.

אבל בעולם הגלובלי של המאה ה-21, גם מלך הביצה המקומית מוכרח לרעוד מהחיים המאתגרים שמזמן לו הג'ונגל. עזריאלי מתמודדת היום מול שחקנים גלובאליים מליגה אחרת לגמרי, חברות ענק שמאיימות לשנות את כל החוקים ואת גבולות המגרש. מי צריך קניון ומשרד, כשיש לכולנו בכיס סמארטפון ואפליקציה שמאפשרים לנו לקנות ולעבוד מכל נקודה על פני הגלובוס?

בינתיים, עזריאלי מסמנת עוד שנה מוצלחת. השוק מוצף במשרדים? המסחר עובר לאינטרנט? השוכרים עוברים לחללים משותפים? היא עדיין לא ממצמצת. בשקט בשקט היא מייצרת זרוע משלה למסחר מקוון, מחפשת קרקעות ונכסים למחסנים לוגיסטיים, מסתערת על הזרוע החדשה של רשת בתי הדיור המוגן (רשת פאלאס) ועסוקה בייזום של עוד מאות אלפי מ"ר מסחר ומשרדים חדשים. בשבועות האחרונים היא השיגה למשל את אישור הוועדה המחוזית להכפלת הבניין הרביעי המתוכנן במגדלי עזריאלי, על השטח שרכשה שבו עמד בית ידיעות אחרונות, שיכלול כ-150 אלף מ"ר. בנוסף, באוקטובר רכשה קרקע לבניין משרדים בפתח תקווה (53 אלף מ"ר), תמורת 91 מיליון שקל. ככה זה כשיש בקופה מזומנים בשווי של 1.3 מיליארד שקל, כשהרווח מהשכרה שנתית של הבניינים מגיע ל-1.4 מיליארד שקל והיקף הנכסים הלא משועבדים שרשומים בדוחות עומדים על 20.5 מיליארד שקל.

גם הריבית הנמוכה מסייעת כמובן לקבוצה הנדל"נית העתירה בהלוואות למימון הפרויקטים הרבים שעל הפרק. בהדרגה הורידה הקבוצה את הריבית הממוצעת על ההלוואות מ-4.8% בשנת 2010 ל-1.7% בלבד, מהלך דרמטי לקבוצה שסוחבת על הגב חוב של 8.8 מיליארד שקל.

238.5 מטרים של משרדים

ביוני האחרון חגגה עזריאלי 50. לרגל יום ההולדת עקפה החברה שבשליטתה לראשונה רף משמעותי של מיליון מ"ר להשכרה וביצרה את מעמדה כחברת הנדל"ן הגדולה בבורסה ובישראל בכלל. על הדרך, היא השלימה את הקמת המגדל הגבוה בישראל, עזריאלי שרונה (238.5 מטרים), שעוקף ב-3.5 מטרים את מגדל משה אביב ברמת גן. וכשפייסבוק (6 קומות) ואמזון (10 קומות) מחפשות משרדים בתל אביב, עובדה היא שהן מגיעות למגדל החדש של עזריאלי, ושהאחרים יזיעו.

אבל לא הכל ורוד, אפילו בממלכת עזריאלי. מניית החברה חטפה זעזועים לאורך השבועות האחרונים, בעיקר נוכח התחרות הקשה מצד האינטרנט שמאיימת על פדיון החנויות בקניונים. עזריאלי גם נפרדה השנה במפתיע ממנכ"ל הקבוצה, יובל ברונשטיין, שהצטרף לעזריאלי לפני 11 שנים (ובחמש השנים האחרונות כיהן כמנכ"ל). דנה עצמה, המכהנת כיו"ר הקבוצה, מקפידה כל הזמן לתת קרדיט למנהליה, והיא מדברת על עצמה בתור "מנצחת התזמורת", שאינה מרבה להתערב למנהלים הרבים בהחלטות היומיומיות.

האם הבנייה המואצת של משרדים בגוש דן מטרידה אותה? "אני בעד שיש הרבה בנייה בארץ ואני חושבת שלא מבינים עד כמה השוק הישראלי והכלכלה הישראלית חזקים", היא אומרת, אבל מיד מדגישה כי "בגלל שיש לנו את ההיסטוריה, המקצועיות והאיתנות פיננסית, אני חושבת שהחברות מעדיפות לעבוד אתנו. לנו יש את הטרק רקורד שאין ליזמים אחרים". במקביל, היא טורחת לציין שחלק גדול מהמגדלים הנבנים היום בגוש דן מוקמים על ידי קבוצות רכישה, "ומי שרוצה לשכור אלף מטר לא ילך לקבוצת רכישה. חברות בינלאומיות לא רוצות לעבוד עם 10 בעלי בית".

גם מהשינויים בהרגלי העבודה והמעבר לחללים משותפים היא לא נבהלת, למרות לא מעט תחזיות שמאיימות שמדובר בטרנד שיוביל לצמצום משמעותי של שטחי המשרדים המבוקשים. איש העסקים טדי שגיא, ששכר את 8 הקומות העליונות במגדל עזריאלי שרונה החדש, מתכנן בעצמו להשכיר את הקומות כחללי עבודה ללקוחות שאינם מעוניינים להתחייב על משרדים קבועים.

עזריאלי: "אני רואה את החללים הללו, של חברות WEWORK ואחרות, כהזדמנות גם ללמוד ולהשתפר. אולי אני צריכה ללמוד לייצר מוצר שונה, עם מקום לסמינרים לצעירים, מטבחים כלליים, חדרי פגישות וכו'. גם התחרות מצד אמזון בקמעונאות גורמת לנו בעיקר להשתפר. אנחנו לא עוצמים עיניים. הפעילות הדיגיטלית קיימת, ואנחנו מבינים שהיא פה, אבל היא לא תחיה בלי הפעילות הפיזית, ואני מאוד מאמינה בשילוב בין העולמות. אני לומדת מכולם".

דנה עזריאלי - תעודת זהות

תפקיד: יו"ר קבוצת עזריאלי
גיל: 49
סטטוס: נשואה ואם לשתיים (11, 12)
מגורים: רעננה
השכלה: תואר ראשון באנתרופולוגיה וסוציולוגיה מסוורתמור קולג', תואר שני במשפטים מבית הספר למשפטים ורמונט
עוד משהו: בעלה, דני חכים, הוא אמן קרטה