הלוגיסטיקה הישראלית תקועה בנמל; מה צפוי לענף בעתיד?

בעוד שבחברות כמו אמזון או איביי עובדים עם רובוטים ורחפנים, בישראל יש חברות לוגיסטיקה שרק באחרונה עברו למחסנים אוטומטיים ■ החברות המקומיות המובילות בתחום הן גולד בונד ואוברסיז

שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"
שביתה בנמל חיפה/ צילום: "עושים עניין"

שנת 2017 הייתה מוצלחת לרוב הכלכלות בעולם, ולישראל בפרט. הכלכלה הישראלית המשיכה להתרחב בקצב נאה של 3% בשנה החולפת (לפי אומדן ראשון של הלמ"ס), לאחר צמיחה של 4% בשנת 2016. הצריכה הפרטית והיצוא (בעיקר בתחום ההייטק) המשיכו להוות מנוע צמיחה עיקרי של המשק. נוסף על כך, חל שיפור בשיעור האבטלה, שירד לשפל היסטורי, ויחס החוב-תוצר שמר על רמה נמוכה.

השוק הישראלי השתנה בשנים האחרונות, בין השאר, הודות לשינוי טכנולוגי, שינויים פוליטיים וגלובליזציה. חברות שהשכילו להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת, הצליחו ליצור לעצמן יתרון משמעותי מול המתחרות בשוק.

אחד התחומים שנמצא מאחור מבחינה טכנולוגית, הוא ענף הלוגיסטיקה בישראל. בעוד שבחברות גלובליות מובילות כמו אמזון או איביי כבר עובדים עם רובוטים ורחפנים, בישראל יש חברות לוגיסטיקה שרק באחרונה עברו למחסנים אוטומטיים. אימוץ הטכנולוגיה והקידמה פותח בפני חברות אלה אפשרויות רבות, החל בייעול ניהול החברה ועד לייעול שרשרת האספקה ללקוח.

הביקוש תלוי בהיקף תנועת המטענים

בנמלי ישראל, מלבד חברות הנמל עצמן, יש חברות המפעילות מסופים בעורפי הנמל. באזור נמל אשדוד פועלים שמונה מסופים, ובאזור נמל חיפה פועלים שני מסופים נוספים. החברות המובילות בתחום הן חברת גולד בונד, הפועלת בעורף נמל אשדוד, וחברת אוברסיז, הפועלת בעורף נמלי אשדוד, חיפה ואזור נתב"ג.

חברה מובילה נוספת בתחום הלוגיסטיקה היא ממן , שמפעילה את מסוף המטענים הגדול ביותר בנתב"ג, וכן מפעילה מתקני לוגיסטיקה ברחבי המדינה (רוב פעילות החברה מתמקדת באזור נתב"ג).

ענף השירותים הלוגיסטיים בעורף הנמל כולל בעיקר אחסון, פריקה ומיון של מכולות מיובאות ושל סחורות המיועדות ליצוא. החברות פועלות בסביבת תחרות מתונה יחסית, נוכח חסמי כניסה גבוהים, ובהם החזקת שטחים נרחבים בסמוך לנמל, השקעות הוניות גבוהות, אישורים וכדומה.

הביקושים בענף תלויים בהיקף של תנועת המטענים בנמלי ישראל, ובעיקר בנמלי אשדוד וחיפה, המהווים את שערי הכניסה והיציאה העיקריים של סחורות בישראל.

משנת 2010 נרשם גידול שנתי ממוצע של 5% בפריקה של מכולות בנמל אשדוד וחיפה. אמנם מרבית המכולות שנפרקות בנמלי ישראל, משונעות ישירות לבעליהן ואינן מאוחסנות בשטחי אחסון בנמל או בעורף הנמל, אבל צמיחה זו תומכת בגידול הפעילות של החברות.

פריקת מכולות
 פריקת מכולות

איך תשפיע אמזון על התחרות?

גורם נוסף התומך בהמשך תחזית הביקוש למכולות, הוא המשך שיפור הצמיחה הכלכלית העולמית. קרן המטבע הבינלאומית צופה צמיחה של 3.6% בשנה הנוכחית, וצמיחה כלכלית של 3.7% בשנת 2018. נוסף על כך, המעבר למסחר אלקטרוני תופס נפח משמעותי יותר בעולם, ובישראל בפרט.

נכון להיום, אמזון שולחת משלוחים לישראל בהיקף קטן מאוד, ולכן ההשפעה שלה לא מהותית. אם החברה תפתח מחסנים לוגיסטיים בישראל, היקף רכישות האונליין יגדל, ויפגע ביחס ישיר ברכישות בחנויות הפיזיות.

כמענה לתחרות הגדולה, חברות רבות בתחומים כמו מזון, אופנה ורשתות פארם, החליטו להתחיל לפעול בזירה המקוונת, והקימו אתרי אונליין נוסף על חנויות. ריבוי התחרות בתחום צפוי להגדיל את הסחר בישראל, כשנמלי הים משנעים כ-99% מהיקף הסחר (בטונות) של מדינת ישראל.

השפעת כניסתה של אמזון לישראל עדיין אינה ודאית. היא עלולה להוות סיכון, אם אמזון תחליט לשנע את הסחורה בכוחות עצמה, או להפך, להוות סיכוי לחברות לוגיסטיקה, במקרה שבו היא תשתמש בשירותיהם.

כדי להתמודד עם העלייה בנפח הסחורות הנקלטות, לראשונה בישראל ייערמו מכולות בנמל אשדוד לגובה של חמש קומות, במקום שלוש קומות כיום, ובעתיד אף מתכננים לאשר קומה שישית. החיסכון בשטח יקנה לנמל אשדוד יתרון נוסף של הורדת מחירי האחסון. הוזלה זו תסייע לנמל להתמודד עם התחרות מצד הנמל החדש, שעתיד להיפתח בשנת 2020.

גולד בונד ציינה כי היא בוחנת הקמה של מרכז לוגיסטי-רובוטי באשדוד במטרה להתמודד עם התחרות הגדלה בתחום המסחר המקוון. בכוונתה להפעיל במרכז הלוגיסטי שירותי קליטה, מיון, אריזה ומשלוח של מוצרים שונים כשירות לחברות אי-קומרס או גופים דומים.

לצד גולד בונד פועלת חברת אוברסיז, עם אסטרטגיית צמיחה באמצעות השקעה בפעילויות חדשות בארץ ובחו"ל לאורך שרשרת הערך של ענף הלוגיסטיקה. החברה סיימה בשנה החולפת להקים שני מרלו"גים (מרכזים לוגיסטיים) חדשים ומתקדמים באשדוד, והרחיבה את מגוון השירותים שהיא מספקת. עם שירותיה החדשים של אוברסיז נמנית גם רכישת פעילות בתחום הפצת חומרים מסוכנים (פעילות ייחודית לחברה).

אוברסיז מהווה הזדמנות השקעה נוחה

השקעות אלה והשקעות נוספות שהחברה ביצעה, עדיין לא תורגמו במלואן לתרומה בדוחות הכספיים של אוברסיז , ולכן צפוי שיפור הדרגתי בדוחות הבאים.

נוסף על התייעלות של החברות במגזר, מדינת ישראל השקיעה במגה-פרויקט מחשובי, שהתחיל לפני יותר מעשור, הקרוי "שער עולמי". המערכת היא מערכת מחשוב חדשה, שתכליתה זרימה מהירה של סחורות לישראל וממנה, תוך שיפור רמת האכיפה והשירות של המכס, הצפוי להתחיל באמצע ינואר 2018.

גולד בונד צמחה בעקביות מאז 2013, אבל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2017 עם ירידה של כ-8%, לעומת תשעת החודשים הראשונים של 2016. נוסף על כך, הרווחיות הגולמית של החברה נפגעה וירדה לכ-35% מההכנסות, לעומת רווחיות גולמית ממוצעת של כ-41% בשנים הקודמות.

לעומתה, הכנסות אוברסיז צמחו בשיעור ממוצע של כ-4% משנת 2014, עם רווח גולמי יציב של כ-23% בשנה. אוברסיז פועלת במגוון רחב יותר של פעילויות לעומת חברת גולד בונד, ולכן הכנסותיה גבוהות יותר. מנגד, הרווחיות של גולד בונד גבוהה יותר, בשל מדיניות שונה ביחס לשטחי הפעילות, כאשר באוברסיז הם מוחזקים בחכירה ובגולד בונד הם מוחזקים בבעלות.

מניית אוברסיז, שהונפקה בדצמבר 2016, ירדה מאז ההנפקה ב-10.5%, ומנגד, מניית גולד בונד עלתה ב-2017 בכ-14%, וכיום הן נסחרות במכפיל רווח דומה של כ-14. לדעתי, מניית אוברסיז מהווה הזדמנות השקעה נוחה, הן בשל המחיר והן בשל פוטנציאל הצמיחה העתידי.

הכותבת היא אנליסטית באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלה שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם